Torstai 14.12.2017Jouko

Puolueet kisaavat Turun poliittisesta johtajasta

Olli A. Manni (kok) on haluton jatkamaan Turun hallituksen johdossa vaalien jälkeen. Seuraajaksi ovat esillä Lauri Kattelus (kok), Toni Eklund (sd) ja ryväs vihreitä.

Jori Liimatainen
Turun kahden kärki eli Olli A. Manni ja Aleksi Randell piti neuvoa marraskuussa valtuustossa. Vasemmalla omassa kokouksessaan vihreiden ryhmäjohtaja Niina Ratilainen ja Mannin mahdollisiin seuraajiin kuuluvat Elina Rantanen ja Lauri Kattelus.
Turun kahden kärki eli Olli A. Manni ja Aleksi Randell piti neuvoa marraskuussa valtuustossa. Vasemmalla omassa kokouksessaan vihreiden ryhmäjohtaja Niina Ratilainen ja Mannin mahdollisiin seuraajiin kuuluvat Elina Rantanen ja Lauri Kattelus.

Jari Heino

Turun kaupunginhallituksen puheenjohtaja on ollut Turun selkeä poliittinen johtaja vuodesta 2005 lähtien. Tällä hetkellä paikkaa hallitsee veteraanipoliitikko Olli A. Manni (kok).

– Tuskin jatkan. En sano ehdottomasti ei, mutta ainakin ajatus neljästä vuodesta on mahdoton, hän sanoo kuntavaalien alla.

Ensi sunnuntain vaaleissa ratkeaa, onko Turun suurin puolue seuraavalla vaalikaudella kokoomus, vihreät vai Sdp. Poliittisen johtajan täysipäiväinen työsarka kuuluu voittajalle.

Jos kokoomus pysyy ykkösenä, tehtävään on vahvimmin ehdolla valtuustoryhmän nuori puheenjohtaja Lauri Kattelus. Kaupunginhallituksen entinen puheenjohtaja Kaija Hartiala on kiinnostunut vain, jos hän voi samalla jatkaa lastenlääkärinä.

Vihreillä kiinnostusta on ainakin kolmella kaupunginhallituksessa karaistuneella poliitikolla: Elina Rantasella, Katri Sarlundilla ja Jukka Vornasella. Entinen kansanedustaja Janina Andersson ei innostu. Nykyinen kansanedustaja ja puoluejohtaja Ville Niinistö muistuttaa, että hän istuu eduskunnassa ainakin kevääseen 2019 saakka. Sitä ennen hänellä ei ole mahdollisuutta Turun hallituksen puheenjohtajuuteen.

Jos Sdp tekee rajun loppukirin ja kipuaa Turun ykköseksi, paikkaa tarjotaan ensin Toni Eklundille. Sdp:llä on perinne, jonka mukaan kunnallisjärjestön puheenjohtaja vaikuttaa kaupunginhallituksen puheenjohtajistossa.

– Ensin käydään vaalit ja sitten otetaan kantaa. En kuitenkaan sano ei, Eklund kommentoi.

Turussa on voimassa eräänlainen puolipormestarijärjestelmä, jossa taloutta ja hallintoa vetää virkamies eli kaupunginjohtaja ja politiikkaa kaupunginhallituksen puheenjohtaja. Molemmat paikat ovat olleet kokoomuksen hallussa vuodesta 2006 lukien.

Lue koko juttu Turun Sanomista tai näköislehdestä.
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Jämähtänyt kehitys telakan varassako
Monet vanhat ja tunnetut kasvot vain jatkavat ja jatkavat kunnallisen politiikan saralla "korvaamattomina" tekijöinä. Kaupunki tarvitsisi kiireesti uutta verta suoniinsa, eikö vain!!
Emmekö me näe nokkaamme pidemmälle??
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mielenosoituksia jne
Onneksi Vihreiden Ville Niinistön viimme päivien sekoilut, mielenosoitusten masinoinnit, sekä virkamiesten osaamisen kyseenalaistaminen ja vastustaminen toivat selkeästi esille mitä mieltä vihreät on asioiden hoidosta. Onko edessä mielenosoituksia jne...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Annammeko nykyajasta tippuneiden päättää meidän tulevaisuudesta?
Turun valtuustoon tarvitaan nuoria tai vihreitä. Kaupunki-ideologia on nuorilla ja vihreillä(vihreiden riveissä on paljon nuoria) parhaiten hallussa. Vanhusten takia ja kok sdp köörin takia mitään edistystä ei ole vuosikausiin tapahtunut ja hankkeet jäävät kymmeniksi vuosiksi limboon hidastaen kaikkea muuta kehitystä. Jos esimerkiksi toriparkki oltaisiin haudattu jo silloin, kun sille sanottiin sen kolmannen kerran ei, olisi tori kunnostettu jo parikymmentä vuotta sitten. Niin kauan nämä samat jäärät tuovat näitä vanhan ajan hankkeita läpi, että menee läpi. Nyt tarvitaan nykyaikaisia toimia ja unohtaa ne parkkihalli himmelit ja keskittyä autoilun tarpeen vähentämiseen. Parkkipaikkoja lisäämällä ei vähennetä autoilun tarvetta, vaan tarjoamalla muita vaihtoehtoja liikkumiseen. Nuoret ja vihreät tajuavat mikä pikaratikka on. Vanhukset puhuvat jostain ihan muusta, kuten Turun vanhoista ratikoista. Annammeko nykyajasta tippuneiden päättää meidän tulevaisuudestamme?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Annammeko nykyajasta tippuneiden päättää meidän tulevaisuudesta?
-Siinä on vain se ongelma että yllättävän monella nykypäivän nuorista ei ole minkäänlaista tajua rahanmenosta -eikä varsinkaan tulosta : eli mistä ne verorahat tulevat ,joilla hankintoja voidaan toteuttaa.
Vielä 1980-luvulla Turussa voi ajella kotikaupungissa tehdyllä polkupyörällä ,katsoa Televisiota joka valmistettu täällä.Pukea itsensä päästä varpaisiin Turussa tehdyillä vaatteilla ,syödä ja juoda omia tuotteita : lähes kaikki on menetetty . siltä huolimatta juuri Vihreät tai heitä lähellä olevat paukuttaa koko ajan päätään vaatien enemmän ja enemmän . kuten Oy Yleislässyke Ab ,joka lähes päivittäin marsittaa jonkun humanistin lähetyksiinsä selittämään meidän vastuusta muista + tietty eettisestä ostamisesta ja hiilijalanjäljistä..täällä menee jäätävät määrät verorahoja täysin terveiden ihmisten elättämiseen ja sen lisäksi asuttamiseen ,eikä enää pelkästään omien.Mistä rahaa enää mihinkään infraan kaikkien näiden menojen jälkeen ?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Annammeko nykyajasta tippuneiden päättää meidän tulevaisuudesta?
Infran rakentaminen ei ole pelkkää menoa, sillä se tuottaa pidemmällä aikavälillä. On lyhyt katseista tehdä halpoja vähän tuottavia sijoituksia. Milläs sitten autat vanhuksia? Panostamalla infraan hoidetaan ongelmia eri ongelmia
Ne eivät ole pois muista ongelmista. Jos niihin ei panosteta, ei niitä myöskään paranneta. Haluammeko kasata ongelmia vai poistaa niitä? Hoitamalla yhden voit siirtyä seuraavaan ja menot vähenevät sitä myötä kuin ongelmatkin. Yhden ongelman korjaamista ei saa estää toisella, sillä sitten mitään ei tapahdu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Annammeko nykyajasta tippuneiden päättää meidän tulevaisuudesta?
Teknologinen kehitys on niin hektistä, että jos nyt päätettäisiin kalliista pikaraitiotiestä se olisi vanhoillinen keksintö toteutumispäivänään. Sähköbussit ovat välittömästi käyttöönotettava vaihtoehto myös kustannustehokkuudessa. Akkuteollisuus kehittää jatkuvasti yhä tehokkaampia akkuja, jotka tosin vaativat vihreiden vastustamaa kaivostoimintaa mm. litiumin muodossa. Maailma ei välttämättä ole niin vihreä miltä nuorista näyttää vihreiden lasien läpi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Annammeko nykyajasta tippuneiden päättää meidän tulevaisuudesta?
Jos akut ja jos bussit spekuloinnin varaan ei kannata rakentaa kaupunkia. Ratikka on ja on parempi kuin bussi ja se on varmaa, että se pysyy sellaisena monet kymmenet vuodet. Ja ratikan tarkoitus ei ole vain sen sähkövoimassa vaan sen kiskoissa. Ilman sitä kaupungilla ei ole luurankoa. Kaupunki vaatii kasvuun tukevan ja jäykän linjan, eikä mitään reittiä, minkä pysyvyyteen ei voida luottaa? Modernin Eurooppalaisen merkki on ratikka, ei bussi. Bussit. Bussit toki kuuluvat Turkuun ja sähköiset mielellään. Ratikan korvaajaksi ei tulla pelkällä sähkövoimalla vaan kapasiteetilla ja pysyvyydellä. Ratikka on kaupunginrakenteen hanke ja bussit pelkkä joukkuliikenne hanke. Jos ehdotat sähköbussia ruuhkaisille linjoille, niin mitä siinä parannetaan? Kahden minuutin vuorovälein liikkuvat ruuhkaiset linjat tarvitsevat kapasiteettia. Ei penkkimäärä kasva sähköllä tai akuilla. Sähköbussi on ratkaisu, mutta ei ongelmaan. Pikaratikka on ratkaisu linjoille , joilla bussit eivät enää riitä ja kaupunginrakenteen rakennetta parantava tekijä. Yhtä hyvin voit ehdottaa takseja ruuhkaisten bussien korvaajaksi.

Ps. Turulla on tavoitteena olla hiilineutraali 2040. Superbussit akkuineen ovat saastuttavampia kuin ratikat. Miksi luvata jotain tehdä puolivillaisesti? Yksi ratikka kestää 40vuotta. Bussi noin 10vuotta. Yksi ratikka vastaa kapasiteetiltaan kolmea bussia. Kumpi siis onkaan se halvempi kun lasketaan alku investoinneista pidemmälle?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nuoria päättäjiä tarvitaan menestykseen
Nyt pitäisi juuri nimeenomaan äänestää nuoria, joita kiinnostaa kaupungin kehittäminen. Heitä kiinnostaa päätettävät asiat ja heillä on motivaatiota tutustua asioihin, toisin kuin nyt isolle osalle pikaratikkakin on täyttä hepreaa. Ei tiedetä miltä se näyttää tai mitä etuja sillä edes on. Nuoret tutkivat faktoja ja vanhukset elelevät mielikuvissaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
lyhytnäköiselle
Arvioitu kustannus ( v.2015) pikaraitiotien runkoverkon rakentamiseen oli yli 400 miljoonaa. Kuten hyvin tiedämme mikään yhteiskunnallinen suunnitelma ei ole Turussa pysynyt kustannusarviossa, päinvastoin jopa tuplaantunut.
Mikä lie pikaraitiovaunun käyttövoima jos ei sähköenergia, siis aivan sama kuin sähköbusseissakin. Miehittämättömät bussit ovat todennäköisesti liikenteessä jo 2025 ja kapselimatkustaminen todennäköistä jo 25 vuoden kuluttua.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: lyhytnäköiselle
Kuskiton ratikka on lähempänä todellisuutta. Ratikka kuluttaa vähemmän sähkö henkilöä kohden. Ratikan käyttöiän aikana kuluu neljä bussia, eli hinta ottaa ratikan kiinni, eli pidemmällä aikavälillä ratikka on halvempi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: lyhytnäköiselle
Sähköiset droidi kuskitkaan ei lisää niitä paikkojen määriä tai paranna kauoungin rakennetta mikä olisi se tarkoitus. Tarkoituksena ei ole missään vaiheessa ollut sähköllä toimiva liikenneväline vaan tavoitteet ovat olleet ilmasto, kaupunginrakenne, joukkoliikenteen lisääminen ja ruuhkien poistaminen. Selitä miten sähkö poistaa ruuhkat? Haloo! Nyt olet niin pahasti hakoteillä noiden akkujesi kanssa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kokoomus
Ilman epäilystäkään kokoomus turun suurin puolue..ei tarvitse Ville parankaan päätään asialla vaivata..eikä sossujen..Liistä puhumattakaan..
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.