Perjantai 22.9.2017Mauri

Asfalttiteiden äkkikuopat ovat kevään vitsaus

Nollan molemmin puolin keikkunut lämpö on rikkonut teiden pintoja normaalia enemmän. Päällystevauriota korjataan jo täyttä häkää.

Marttiina Sairanen
Päällystevaurioita on aiheuttanut talvella nollan molemmin puolin sahannut sää.
Päällystevaurioita on aiheuttanut talvella nollan molemmin puolin sahannut sää.

Annamari Nurminen

Hyväkuntoisessa tiessä on yhtäkkiä syvä kuoppa, johon rengas rysähtää rajusti. Ovatko asfalttiteiden kuopat tänä vuonna tiuhemmassa ja syvempiä kuin aikaisemmin?

– Kyllä päällystevaurioita on enemmän kuin normaalisti keväisin. Routavaurioita ei ole erityisen paljon, mutta päällystevaurioita sen sijaan on runsaasti, kertoo aluevastaava Markus Salminen Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta.

Päällystevaurioita on aiheuttanut nollan molemmin puolin vaihdellut sää.

– Kun vesi pääsee huonolaatuisen päällysteen koloihin, se jäätyessään irrottaa päällysteen. Liikenne irrottaa sen sitten lopullisesti, Salminen selittää.

Autoilijalle erityisen hankalia ovat Salmisen mukaan hyvässä kunnossa olevien päällysteteiden äkkikuopat.

– Kuopat voivat olla yllättävän syviä. Kun tie on kauttaaltaan huonossa kunnossa osaa autoilija varoa enemmän ja hiljentää vauhtia. Hyväkuntoisessa tiessä olevaa kuoppaa on autoilijan hankalampi ennakoida, Salminen sanoo.

Markus Salmisen mukaan Turun alueella pahasti vaurioitunutta päällystettä ja kuoppaisia kohtia on erityisesti moottoritien rampeissa.

– Yksi huonossa kunnossa oleva kohta on ollut Krossin ramppi Turun moottoritiellä. Sitä on tosin jo ehditty paikkailla. Myös Littoistentiellä on Verkatehtaan kohdalla pahoja vaurioita, joita yritetään nyt ehtiä korjaamaan, Salminen kertoo.

Lue koko juttu Turun Sanomista tai näköislehdestä.
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Pyörätiet
Autot pystyy ajamaan kuoppien yli,mut pyörätiet on kuoppia täynnä ,ja kaikenlaisia kaivauksia tehty talvella eikä oo peitetty kunnolla,pyörälentää nurin pienessä kuopassa,voi käydä köpelösti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
haittavero
Haittavero nastoille. Maksajaksi rengastehtaat. Uudet nastarenkaat joissa on massiivisesti nastoja, syövät asvalttia silmissä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Huonossa hapessa
Tiet ovat todella heikossa kunnossa. Pää syy lienee nykyisin käytettävässä asfaltissa, joka on luokattoman nopea kulumaan ja kestää säätäkin heikosti. Usein olen miettinyt onko tämä tarkoituksellista. Ensin tehdään halpa urakka halvalla asfaltilla ja pian päästään päällystämään tie uudestaan.

Kuoppien peittämisessä taas ollaan uskomattoman hitaita. Huhujen mukaan Destialla joka Elyn alaisia aluieta hoitaa on miehiä töissä 3-4kpl. Eipä siinä joka suuntaan repäkkään, vaikka selkeää piittaamattomuuttakin on havaittavissa.

Tälläkin kulmakunnalla on erittäin laaja kuoppa 110-tiellä, josta olen valittanut lukuisia kertoja Tienkäyttäjän linjalle viimeisen 5 vuoden sisään ja kerran jopa liikenneministerillekkin. Kuoppa kerää vettä yli kaistan leveyden ja on syvä. Kuopan saisi tyhjenemään jos joku kävisi puhkomassa kuravallin pois penkasta, mutta ilmeisesti sellaista värkkiä ei ole urakoitsijalla, koska näin ei ole tehty vaikka asiasta on suoraan vinkattu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Huonossa hapessa
Aliurakoitsijoilla ne Destian hommat hoidetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Korvausvelvollisuus
Kun näiden kuoppien takia vanne tai rengas vahingoittuu, tuleeko korvaushakemus lähettää Ely-keskukseen ?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Halpaan meni
Kilpailutuksessa ei pidä valita halvinta tientekijääkään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikä se on?
"Äkkikuoppa" - millainen on ei-äkkikuoppa?

Ja kun ajelee pitkin teitä ja katuja kannattaa yleensä katsoa eteensä. Minäkin olen niitä rouvauriokuoppia nähnyt, niitä ihmetellyt ja niitä onnistuneesti väistellyt kun mieluummin pidän autoni ja sen renkaat ehjänä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.