Lauantai 27.5.2017Ritva

Betonin lujuustutkimukset ruuhkauttivat laboratoriot – Turun alueelta kymmeniä näytteitä

Kymmenen valtakunnallista rakennusurakoitsijaa selvittää paikalla valettujen betonirakenteiden lujuutta Turun alueella. Näytteitä otetaan kunkin yrityksen kolmelta työmaalta.

Jori Liimatainen
Työt seisoivat marraskuussa pysäköintihallin työmaalla Harppuunakorttelissa. Peräti kymmenen rakennusurakoitsijaa selvittää nyt yhdessä lujuusongelman laajuutta Turun alueella.
Työt seisoivat marraskuussa pysäköintihallin työmaalla Harppuunakorttelissa. Peräti kymmenen rakennusurakoitsijaa selvittää nyt yhdessä lujuusongelman laajuutta Turun alueella.

Heli Peltoniemi

Betonin lujuustutkimukset ovat ruuhkauttaneet tutkimuslaboratoriot ympäri Suomen. Aiemmin asiantuntijat lupailivat tuloksia maaliskuulle, mutta todennäköisesti niitä saadaan vasta toukokuussa.

– Varmaan kaikki haluaisivat, että tämä asia saataisiin viimeistään kevään aikana pois päiväjärjestyksestä. Olipa tulos mikä hyvänsä, niin kerromme siitä heti kun tietoa on, sanoo Talonrakennusteollisuus ry:n aluepäällikkö Markku Leppälehto.

Turussa jouduttiin viime vuoden lopulla keskeyttämään kaksi rakennustyömaata betonin laatuongelmien vuoksi. Turun rakennuslautakunta suositteli Talonrakennusteollisuudelle, että paikalla valettujen betonirakenteiden lujuus selvitettäisiin Turun alueella perinpohjin kuuden suurimman rakennusurakoitsijan kanssa.

Talonrakennusteollisuuden kanssa selvitykseen lähtivät mukaan kaikki kymmenen valtakunnallista rakennusurakoitsijaa, joilla on toimintaa Varsinais-Suomessa. Mukana ovat Consti, Hartela, Jatke, Lemminkäinen, NCC, Peab, Pohjola Rakennus, Skanska Talonrakennus, SRV ja YIT.

Leppälehdon mukaan kyse on ongelman laajuuden selvittämisestä. Kohteita käydään läpi pistokokeilla.

– Korostan, että Tyksin sairaalatyömaan ja Harppuunakorttelin lisäksi tiedossa ei ole ainuttakaan uutta ongelmakohdetta. Edes epäilyksiä epäkelvosta betonista ei ole, mutta haluamme saada epätietoisuuden pois, hän sanoo.

Käytännössä betonin lujuutta selvitetään kunkin yrityksen kolmelta meneillään olevalta työmaalta Turun alueella. Kohteiden haku on parhaillaan käynnissä.

Leppälehdon mukaan betonin lujuutta voi selvittää valuvaiheessa otetusta koekuutiosta, jonka annetaan kovettua ja joka puristetaan laboratoriossa rikki. Toinen tapa on ottaa näyte poraamalla valun jälkeen ja puristaa se samaan tapaan.

– Siihen tarvitaan laitteet ja osaaminen, ei niitä kuka tahansa voi miten vain puristella. On yksityisiä firmoja, VTT ja ammattikorkeakouluja, jotka tähän pystyvät, Leppälehto sanoo.

Tähän mennessä paljastuneet lujuusongelmat ovat liittyneet pakkasen ja suolarasituksen kestävään niin sanottuun p-lukubetoniin, joka on erilaista verrattuna tavalliseen talonrakennuskohteeseen.

Kun betonin lujuusongelmat tulivat esiin viime syksynä, yritykset ryhtyivät myös oma-aloitteisiin selvityksiin kohteissaan. Tutkimuksia tehdään laajalla rintamalla ja moni niistä on yhä kesken.

– Ei ole ihme, että labrat alkavat olla täynnä. Viimeistään loka-marraskuussa heräsivät myös kaikki viranomaiset; Turun ja pääkaupunkiseudun rakennusvalvonnat, ympäristöministeriö, Tukes ja liikennevirasto. Jokainen selvittää tahollaan, Leppälehto sanoo.

Yhtä selkeää syytä betonin laatuongelmille ei ole toistaiseksi löytynyt.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

betonin lujuus ongemat
Entäs aikaisemmin rakennetut asuintalot ja muut betonirakennelmat. Onko sama ongelma betonin kestävyydessä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: betonin lujuus ongemat
Aikaisemmin ei käytetty masuunikuonaa eikä lentotuhkaa betonissa täyteaineina vaan aikaisemmin betoni valmistettiin pelkästään kiviaineksesta, portland-sementistä ja vedestä eikä aikaisemmin ollut kansainväliset sijoittajat betonin valmistajafirman omistajina kuten on esim. rudus-yhtiöllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
onnea
uuteen velkakotiin laatu on sen verran huonoa että rakenteet voi jopa pettää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Puolueeton tutkimus-bravo
No onpa iloinen uutinen kun betonivaivat tutkii luotettava ja puolueeton taho.Ja kovin ilahduttavaa on sekin että sekunda on rajautunut vain muutamiin projekteihin. Laadulla Suomi pärjää...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.