Siirtolaisia hukkumiselta pelastavien järjestöjen häirintä huono ratkaisu Välimeren humanitaariseen kriisiin

Kolmessa viikossa Välimereen hukkui noin viisisataa ihmistä, jotka yrittivät tulla Eurooppaan. Kuolemat lähtivät nousuun samaan aikaan, kun EU-maat alkoivat vaikeuttaa pelastusjärjestöjen työtä.

Lifeline-pelastusaluksen kyytiin Välimereltä nostettu mies katseli merta toissaviikolla.
Lifeline-pelastusaluksen kyytiin Välimereltä nostettu mies katseli merta toissaviikolla.

Katja Ihatsu

– Tehtävämme oli pelastaa 234 ihmistä. En ole syyllistynyt rikokseen, sanoi merikapteeni Claus-Peter Reisch, 57, viime viikolla Maltan Vallettan oikeustalolla.

Maltalaiset syyttäjät vaativat Välimerellä ihmisiä hukkumasta pelastaneen Lifeline-aluksen kapteenille vankeustuomiota luvattomasta saapumisesta Maltan aluevesille. He haluavat myös takavarikoida aluksen, kirjoitti The Malta Independent.

Oikeutta on käyty Vallettassa sen jälkeen, kun Malta toissaviikolla suostui ottamaan Lifelinen vastaan Italian kieltäydyttyä. Oikeudenkäynti jatkuu ensi viikolla.

Lifeline on saksalaisen kansalaisjärjestön alus, joka on seilannut Hollannin lipun alla. Hollanti kuitenkin kiistää, että sillä olisi mitään tekemistä aluksen kanssa.

Se on jo toinen kansalaisjärjestöjen alus, joka on kesäkuussa joutunut odottamaan merellä satamaan pääsyä sen jälkeen, kun Italia sulki satamansa. Ennen Lifelinea näin kävi yli kuuttasataa ihmistä kuljettaneelle Aquariukselle.

Lifeline-pelastusalus kuljetti toissaviikolla Maltalle 234 ihmistä, joista viisi oli lapsia. Nyt sen kapteenia uhkaa vankeustuomio.
Lifeline-pelastusalus kuljetti toissaviikolla Maltalle 234 ihmistä, joista viisi oli lapsia. Nyt sen kapteenia uhkaa vankeustuomio.

Lifelinen paperisotkut ovat vyyhdissä sivuseikka.

Sen ja Aquariuksen kohtelu kertoo siitä, että nyt eurooppalaiset maat ovat valmiit koventamaan keinojaan torjua Eurooppaan pyrkiviä siirtolaisia.

Maltan viranomaiset estivät viime viikolla Seawatch-järjestön pienlentokoneen nousun. Kone on lentänyt Välimeren yllä ja etsinyt pelastettavien siirtolaisten veneitä.

Järjestön mukaan se on ollut mukana 20 000 tuhannen ihmisen löytämisessä ja pelastanut yli tuhat hukkumiselta.

Kun huomio keskittyy pelastusjärjestöjen toimintaan, EU:n ratkaisua vailla oleva humanitaarinen kriisi, Välimereen hukkuvat perheet, paisuu.

Kansalaisjärjestöjen alukset ilmestyivät Välimerelle vähitellen sen jälkeen, kun Italian johtama, EU-rahoitteinen Mare Nostrum -operaatio keskeytettiin vuoden toiminnan jälkeen lokakuussa 2014. Se pelasti 150 000 ihmistä.

Hukkumiskuolemat samaan Välimeren veteen, jossa eurooppalaiset ovat tottuneet virkistäytymään lomillaan, koettelevat ihmisten oikeudentajua. Järjestöt ovat saaneet alkunsa tästä ristiriidasta.

– Meitä syytetään siitä, että pelastimme köyhyyttä ja sotaa pakenevia ihmisiä. Meille ihmisoikeudet ovat ensisijaisia, Mission Lifeline -järjestö kommentoi oikeudenkäyntiä Twitterissä.

Ilmeisen moni eurooppalainen jakaa kansalaisjärjestöjen arvot, koska alukset seilaavat Välimerellä lahjoitusvaroin. Esimerkiksi Aquarius ilmoittaa, että yksi päivä merellä maksaa 11 000 euroa.

Välimeren ylittäviä siirtolaisia auttavat järjestöt ovat syntyneet samoissa maissa, joissa puheet turvapaikanhakijoista ovat saaneet yhä uhkaavampia sävyjä – Italiassa, Saksassa ja Ranskassa.

Italian sisäministeri Matteo Salvini kommentoi Lifeline-alusta, että sen matkustajat näkevät Italian "vain postikortista".

Osan matkustajista suostui vastaanottamaan Ranska, mutta maan presidentti Emmanuel Macron kommentoi samalla järjestöjen vain edesauttavan siirtolaisia kuljettavien salakuljettajien toimintaa.

Ranskalaislehdistö tuomitsi aiemminkin käytetyn ja perättömäksi osoitetun lausunnon laajasti. Esimerkiksi Le Nouvel Observateur kysyi, miksi Macron puhuu yhtäkkiä kuten Salvini tai Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump.

Macronin käyttämä kieli on malliesimerkki siitä, että pitääkseen EU:n yhtenäisenä, eurooppalaiset johtajat myötäilevät eri puolilla EU:ta valtaan päässeiden oikeistopopulistipoliitikoiden siirtolaisvastaisia mielipiteitä.

Macron sanoi samassa yhteydessä, että Välimeren sulkeminen siirtolaisilta olisi tehokkain ja inhimillisin tapa torpata Afrikasta Eurooppaan suuntautuva siirtolaisliike.

Kesäkuun lopussa EU ratkaisi sitä jäytävän siirtolaiskysymyksen ajatuksella EU:n ulkopuolelle perustettavista siirtolaiskeskuksista, joiden idea olisi seuloa todellisen turvapaikan tarpeessa olevat ihmiset muista. Tämän jälkeen kukin EU-maa päättäisi itse, kuinka paljon tulijoita se ottaa vastaan.

Ratkaisun ainoa myönteinen puoli on, että maat päättivät yhdessä jotain. Ajatus EU:n ongelmien siirtämisestä EU:n ulkopuolelle on vanha lääke, jonka päiväys tulee nopeasti vastaan.

EU on jo tehnyt siirtolaissopimuksia ihmisoikeusrikkomuksista tunnettujen Turkin ja Libyan kanssa. Vuonna 2016 se alkoi maksaa Turkille syyrialaispakolaisten vastaanottamisesta, ja viime vuoden keväällä Italia sopi EU:n tuella, että Libya estää siirtolaisten liikkumisen Välimeren yli Eurooppaan.

YK on tuominnut Libyan pidätyskeskukset, joissa vartijat ja salakuljettajat pahoinpitelevät ja raiskaavat ihmisiä, myös lapsia.

Nyt EU:n tukema Libyan rannikkovartiosto ja järjestöjen alukset partioivat Libyan aluevesillä ja kilpailevat, kumpi ehtii siirtolaispaattien luo ensin. Lifelinen kiista käsittelee myös sitä, ettei alus luovuttanut ihmisiä Libyan viranomaisille.

Ihmisten palauttaminen Libyaan onkin vähentänyt liikettä Välimeren yli. Nyt vuoden ollessa puolivälissä, Eurooppaan on tullut noin 46 000 ihmistä, kun viime vuonna heitä tuli noin 171 000 ja edellisvuonna 363 000, puhumattakaan huippuvuodesta 2015, jolloin heitä oli miljoona.

Hukkumiskuolemat Välimerellä ovat kääntyneet hälyttävään nousuun. Pelkästään kolmessa viikossa uusia kuolleita oli noin viisisataa, kertoi Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM viime viikolla.

– Salakuljettajat käyttävät hyväksi epätoivoisia siirtolaisia, jotka yrittävät päästä nyt Eurooppaan ennen kuin Välimeren ylitys hankaloituu entisestään, sanoi IOM:n Libyan maapäällikkö Othman Belbeisi.

Koko maailman siirtolaiskuolemista suurin osa tapahtuu Välimerellä. Meksikon ja Yhdysvaltojen pahamaineisella rajalla kuoli viime vuonna IOM:n tietojen mukaan 369 ihmistä, mutta Välimereen hukkui 3 116.

Muutaman vuoden luvut eivät kerro siirtolaisliikkeen todellisesta hiljenemisestä. Kesäkuussa valmistuneen Euroopan komission raportin mukaan afrikkalaisten vuosittaisten siirtolaisten määrä kasvaa nykyisesä 1,4 miljoonasta 2,8 – 3,5 miljoonaa kolmessa vuosikymmenessä.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ongelman juurisyy
Kyse on halitsemattomasta väestökasvusta ja siitä seuraavasta köyhyydestä ja konfliktiherkkyydestä kolmansissa maissa.

Tulijatulvan kasvu ei lopu ikinä, ellei lähtömaissa aloiteta välttämättömiä väestönkasvun hillintätoimia ja palkata kiinalaisia sotilaita estämään ja palauttamaan meritakseilla tulijat.

Miksi juuri kiinalaisia? Kiinalaisten hallussa on jo nyt useita eteläeurooppalaisia satamia sekä alueita Afrikassa. Kiinalaiset ovat myös aikaansaapaa väkeä, eivätkä sorru diskuteeraamaan ja vitkuttelemaan. Kiinalaisia on myös riittävästi hoitamaan asia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Väärä suunta
Merestä pelastetut pitäisi viedä lähimpään satamaan, eli takaisin afrikan puolelle.
Silloin "pelastuslaivat" voisivat auttaa useampia, kun ei menisi niin paljon aikaa välimeren ylittämiseen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kovasti nyt ihmettelen!
Miten voi laittomia siirtolaisia salakuljettavien järjestöjen häirintä olla huono ratkaisu Välimeren humanitääriseen kriisiin? Koko ihmisiä hyväksikäyttävä ja hengenvaaraan asettava toiminta pitäisi "häirinnän" sijaan PAKOTTAA loppumaan!
Tietenkin alkusyihin pitäisi panostaa vielä enemmän ja nimimerkki: Hmm tuossa juuri esitti hyvän ehdoituksen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Palkkaero
Kiinalaiset ovat insinöörejä ja eurooppalaiset hoiva-alan työntekijöitä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ja meidnäkö ne pitäisi elättää
Nämä avustusjärjestöt voisivat palauttaa ne lähtösatamiin. Ei mitään järkeä tuoda näitä tällä kertaa nimellä siirtolainen, niin tänne. Milloin nämä ovat turvapaikanhakijoita ja milloin ovat siirtolaisia. Siirtolaiset pääsevät ihan laillisia reittejä pitkin ja on paperit kunnossa, samoin työluvat, viisumit ja pystyvät elättämään itsensä
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.