Pubien Britanniassa yhä harvempi haluaa tuoppiinsa prosentteja

Juomavalmistajatkin ovat havainneet, että maukkaille alkoholittomille vaihtoehdoille on enemmän kysyntää.

Lontoossa elokuussa pidettävässä suuressa olutfestivaalissa tehdään tänä vuotta historiaa: tarjolla on ensi kertaa myös alkoholitonta olutta. Tapaus on kuvaava aikojen muuttumiselle pubien luvatussa maassa. Taustalla on halu välttää niin krapuloita kuin liikakaloreita.

Viime vuonna Britanniassa tehdyssä kyselyssä 57 prosenttia vastaajista kertoi nauttineensa alkoholia edellisen viikon aikana. Osuus on laskenut tasaisesti vuodesta 2005, jolloin kyselyt aloitettiin. Samaan aikaan myös absolutistien määrä on lisääntynyt vähän yli viidesosaan. Tipaton tammikuukin on yhä suositumpi.

– Tajusin että nukun paremmin, oloni on hyvä, ja minulla on enemmän energiaa, muistelee seitsemän vuotta sitten alkoholin jättänyt Stuart Elkington.

Hän ei kaivannut enää päihtymistä, mutta sitäkin enemmän hyvänmakuista olutta. Sellaista ei tuntunut helposti löytyvän, ja lopulta Elkington perusti oman Dry Drinker -verkkokaupan, jonka valikoimassa on jo yli sata olut-, viini- ja siiderimerkkiä, joissa on vähän tai ei ollenkaan alkoholia. Silti niissä maistuu alkoholi, ja Elkingtonin mukaan myynti on rajussa nousussa.

Markkinan ovat haistaneet myös juomavalmistajat, jotka käyttävät miljoonia puntia laadukkaampien alkoholittomien juomien kehittämiseen. Vähittäiskaupan suurketju Tesco kehuu, että heidän alle 0,5 prosenttia alkoholia sisältäviä viinejään on "käytännössä mahdotonta erottaa" vastaavista alkoholillisista tuotteista uuden valmistustekniikan ansiosta.

Kilpailija Marks & Spencer puolestaan markkinoi eteläafrikkalaisen tuottajansa viiniä alhaisella alkoholi- ja kaloripitoisuudella.

– Me emme näe tätä markkinarakona vaan markkinana, jolla haluamme kasvaa, sanoo ketjun sommelier Sue Daniels.

Uusille markkinoille pyrkii myös maailman suurimpiin panimoihin lukeutuva belgialais-brasilialainen Anheusher-Busch InBev -panimo. Se uskoo alkoholittomien tai vähän alkoholia sisältävien oluiden muodostavan vuonna 2025 jo viidesosan yhtiön kaikesta oluenmyynnistä Britanniassa.

Suomessa Panimoliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen kertoo, että liiton jäsenpanimot viime vuonna myivät noin kaksi miljoonaa litraa alkoholitonta olutta. Osuus kaikesta myynnistä oli vain puolisen prosenttia, mutta toisaalta alkoholittomien oluiden myynti kasvoi noin 40 prosenttia edellisestä vuodesta.

Heikkinen tunnistaa Britanniassa vallitsevan trendin, ja sanoo, että se koskee koko Eurooppaa, myös Suomea.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Harhaanjohtava otsikko
"Pubien Britanniassa yhä harvempi haluaa tuoppiinsa prosentteja"

On mukavaa, että alkoholittomien vaihtoehtojen tarjonta laajenee. Jutun otsikko kuitenkin maalailee sellaista mielikuvaa, että suuri osa oluesta juotaisiin Britanniassa alkoholittomana. Jos juttutekstin lukee edes kohtuullisesti ajatuksella, huomaa ettei siitä löydy mielikuvalle tukea.

Lähimmäs otsikon väittämää pääsevä sisältö juttutekstissä on alkoholittomien juomien verkkokauppaa Britanniassa pyörittävän henkilön kuvaus myyntinsä "rajusta noususta" (myynnin kappalemäärää ei kerrota), ja erään panimon arvelu siitä, että vuonna 2025 alkoholittomien tuotteiden osuus sen myynnistä Britanniassa olisi 20 %. Siinä huteruudessaan perustelut otsikon mielikuvamaalailulle. Journalistin ohjeiden mukaanhan otsikon sisällölle pitää löytyä vastine juttutekstistä.

Eli enemmän paikkansapitävää tietoa, ja vähemmän perustelematonta mielikuvamaalailua, kiitos.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Harhaanjohtava otsikko
Otsikko kertoo kyllä ihan oikein sen saman suunnan alkoholittomien juomien osuuden lisääntymiseen, joka Suomessakin on havaittu. Nimimerkki "Ademeionin" teksteistä on usein vaikea saada selkoa, kiukutteleeko hän tosissaan vai lukijoita ilahduttaakseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.