Sunnuntai 20.5.2018Lija, Karoliina, LilliKaatuneitten muistopäivä

91 tuntia ruuhkissa istumista vuodessa Moskovassa – Turun liikenneruuhkat ovat kaukana pahimmista

Moskovan liikenne on maailman toiseksi pahin Los Angelesin jälkeen.

Markku Saksa

Moskovan liikenne on maailman toiseksi pahin Los Angelesin jälkeen, kun liikenneruuhkia mitataan ihmisten autoissa viettämän ajan perusteella. Moskovassa ihmiset istuvat autoissaan 91 tuntia vuodessa eli saman verran kuin New Yorkissa, mutta pisimpään peltikuoren vankeina ovat Los Angelesin autoilijat. He istuvat ruuhkissa 102 tuntia. Prosentuaalisesti ruuhkissa kuluu aikaa 12 prosenttia koko ajasta auton sisällä. Moskovassa vastaava luku on 26, mutta Magnitogorskissa Uralin itäpuolella se on peräti 44 prosenttia. Siellä autoilijat istuvat puolet autossa oloajastaan ruuhkassa.

Tiedot käyvät ilmi INRIX-tutkimuslaitoksen tuoreimmasta julkaisusta, jossa on mitattu liikenneruuhkia 38 maasta ja lähes 1 400 kaupungista viime vuonna. Helsinki, Turku ja Tampere ovat autoilijoiden taivaita verrattuna moneen maailman suureen kaupunkiin. Helsingissä ruuhkissa vietetään 24 tuntia vuodessa, Turussa 15 tuntia ja Tampereella 14. Helsinki on ruuhkineen sijalla 242, Turku 528 ja Tampere 573 maailmassa.

Moskovalaiset kutsuvat liikenneruuhkiaan legendaarisiksi, mutta ruuhkat alkoivat vasta, kun Neuvostovalta kaatui vuonna 1992. Sen jälkeen kaikki halusivat auton. Nyt Moskovan kaupungin johdon suurena huolena ovat metrot ja bussit, joita kaupungin asukkaat eivät käytä enemmän. Moni moskovalainen ei suostu luopumaan oman auton käytöstä.

Pietarissa autoilu on helpompaa kuin Moskovassa, mutta sielläkin ihmiset viettävät ruuhkissa 54 tuntia. Muutkaan venäläiset suuret kaupungit eivät ole pärjänneet sen paremmin: Krasnodarissa ruuhkissa hukattu aika on 57 tuntia.

Liikennettä on yritetty parantaa Moskovassa monilla eri toimilla. Parkkipaikkojen määrää on rajoitettu, parkkimaksuja on nostettu sekä uusia teitä on rakennettu, mutta mikään ei tunnu ratkaisevan ruuhkautumisen ongelmaa.

Vuoteen 1992 saakka Moskovan kaupungin liikenteestä vastaavat virkamiehet ajattelivat, että teiden lisääminen auttaisi liikenneruuhkiin. Vuonna 1990 kaupunkia kiertävä kehätie uudistettiin ja kaupunkiin rakennettiin kolmaskin kehätie, mutta autojen määrä vain lisääntyi nopeasti.

Presidentti Vladimir Putin erotti vuonna 2010 Moskovan pitkäaikaisen kaupungin johtajan Juri Lužkovin osittain Moskovan liikenteen ongelmien vuoksi. Uusi kaupunginjohtaja Sergei Sobyanin on ottanut julkisen liikenteen kehittämisen etusijalle. Metroasemia on tehty lisää ja metrovaunuja on uudistettu. Kaduilla on lisää busseja ja trollikoita, maksullinen pysäköinti on lisääntynyt ja julkisessa liikenteessä on siirrytty siihen, että kertalipuilla pääsee kaikille alueille. Silti Moskova komeilee toiseksi ruuhkaisimman kaupungin listalla. Ruuhkaisen kaupungin maineessa olevassa Méxicossakin ihmiset ovat liikenneruuhkissa vain 54 tuntia verrattuna Moskovan 91 tuntiin.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Vertailuparit valittu huolella
"91 tuntia ruuhkissa istumista vuodessa Moskovassa – Turun liikenneruuhkat ovat kaukana pahimmista"

Hauskaa verrata Turun ruuhkia Moskovan vastaaviin. Turussa asuu vajaa 200 000 henkilöä kun taas Moskovassa reilu kaksi kertaa Suomen väkiluku..
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hohhoijaa
Siis n. 1400 kaupungista Helsinki oli 242:nneksi ruuhkaisin. Ei kamalan paha mutta ei todellakaan kamalan hyväkään.

Olisi todellakin tarpeen suhteuttaa ruuhkia myös kaupungin kokoon. Olisihan tosi, tosi kummallista, jos esim. Turussa oli pahemmat ruuhkat kuin Los Angelesissa tai Moskovassa. Osaisikohan joku matemaatikko laskea sellaisen kertoimen, joka ottaa huomioon ruuhkissa vietetyn ajan lisäksi kaupungin koon (asukkaita ja/tai pinta-alaa). Olisi kiva kuulla, miten suomalaiset kaupungit pärjäsivät omassa kokoluokassaan!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Elämä menee hukkaan pääkaungeissa.
Espoosta Helsinkiin, joka päivä, kotiovelta työpaikan ovelle, 40 min x 2, 5 x 40min = 6 h 6 min joka viikko. 26,4 tuntia kuukaudessa, tekee lähes 2 viikkoa vuodesta menee hukkaan elämästäsi, jos asut pääkaupunkiseudulla.

Päätin että minun vapaa-aika maksaa, tämän takia muutin Keuruulle, saan asua saaressa, työmatka 5 min, veneelle sama matka 5 min, kaupat ja urheilusalit 4 min päässä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Elämä menee hukkaan pääkaungeissa.
Meneehän tuota aikaa työmatkoihin muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla. Turkulaisena kuljen bussilla työpäivinä (2x45 min = 90 min/päivä, eli 7,5 h/työviikko, x n. 47 työviikkoa vuodessa =) n. 14 pv/vuosi. Siis samoin kaksi täyttä viikkoa yöt päivät mukaan laskien, työajaksi laskettuna (työaika 7,5 h/työpäivä) 47 työpäivää! Eikä tämä ole mitenkään pisimmästä päästä työmatkoja edes Turussa.

Onneksi nykyään voin tehdä etätyötä päivän, pari viikossa.

En kuitenkaan pidä työmatkaa aivan pelkästään ajanhukkana. Saan hyötyliikuntaa n. 1,3 km suuntaansa = 2,6 km päivässä. Bussissa istuessa taas luen, teen kauppalistaa, suunnittelen mökin töitä viikonlopuksi jne. En siis istu apaattisena tai kuuntele jotain älämölöä kuulokkeistani.

Joka tapauksessa laskelmamme osoittavat miten suuresta asiasta työmatkoissa on kyse. On oikeastaan kummallista, miten vähän asiaan kiinnitetään huomiota - miten itsestään selvänä pidetään, että ihminen uhraa vaikka nyt nuo 47 työpäivää vuodessa saadakseen käydä töissä.

Työttömien edellytetään nykyään karenssin uhalla ottavan vastaan työn, jonka päivittäisiin työmatkoihin menee 3 h! Siis kaksi kertaa se, mitä minulta menee! Ihmisen on tämän hallituksen päätöksellä oltava valmis uhraamaan joka vuosi 4 täyttä viikkoa omaa aikaansa tai tekevän tavallaan 94 h ylimääräistä työtä, jottei joudu toimeentuloturvalle. Puhumattakaan kustannuksista! Onko tässä enää mitään järkeä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Elämä menee hukkaan pääkaungeissa.
Etänä on hyvä: Kun viestiä vie veijari jolla on vakuutuskuoressa paljon rahaa, on muiden elämän haasteet hyvin kaukaisia. Ja kun tällaista kaveria komppaa toinen wanna-be-kapitalisti-sielunveli, häviää maalaisjärki nopeasti yhtälöstä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pieni kaupunki
Jos turussa säädettäisiin liikennevalot joustavaksi, eli sellaiseksi, että liikenne virtaa tasaisesti, turussa ei olisi ruuhkia ollenkaan. Katkeileva rytmi liikennevaloissa aiheuttaisi isossa kaupungissa täyden katastrofin. Turussa vain hetkellisen ruuhkan. On tää sen verran pieni kaupunki.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.