Keskiviikko 13.12.2017Seija

Ruotsi korottaa väylämaksuja – varustamoille miljoonien eurojen lisälasku

Ruotsin merenkulkulaitos korottaa tuntuvasti väylämaksuja, mikä merkitsee isoa lisälaskua Ruotsin ja Suomen välisellle laivaliikenteelle.
Ruotsin merenkulkulaitos korottaa tuntuvasti väylämaksuja, mikä merkitsee isoa lisälaskua Ruotsin ja Suomen välisellle laivaliikenteelle.

Kirsi Turkki

Väylämaksujen korotus Ruotsissa pöyristyttää Suomen ja Ruotsin välillä liikennöiviä varustamoja. Tallink Silja ja Viking Line arvioivat, että kummallekin varustamolle tulee vähintään yli miljoonan euron lisälasku Ruotsin merenkulkulaitoksen uusista väylämaksuista. Tallink Silja ja Viking Line liikennöivät Helsingistä ja Turusta Tukholmaan.

Ruotsin merenkulkulaitos esitti viime viikolla laivaliikenteelle uusia väylämaksuja ja myös uuden mallin niiden laskemiseksi. Väylämaksuihin tulee yhdeksän prosentin korotus ja sen lisäksi erilaisia matkustajamääriin liittyviä maksuja ja laivojen ympäristöystävällisyyden mukaan porrastettu maksu.

Tallink Siljan Ruotsin toimitusjohtaja Marcus Risberg arvioi, että Tallink Siljalle Ruotsin päätös merkitsee 1,5-2 miljoonan euron lisälaskua. Tarkempaa arviota ei vielä ole, koska matkustajamääriin ja ympäristöystävällisyyteen perustuvia maksuja on ollut vielä vaikea arvioida.

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoo, että yhtiölle tulee Ruotsin perimiin väylämaksuihin 50 prosentin korotus. Se merkitsee yli miljoonaa euroa vuodessa.

– Korotus on aivan kohtuuton, Hanses toteaa.

Risberg ja Hanses arvioivat, että Ruotsin väylämaksujen korotus tuo painetta matkalippujen ja rahdin hintaan. Hanseksen mukaan on kuitenkin selvää, että korotuksia ei voida suoraan siirtää asiakkaiden maksettaviksi. Risbergin mukaan maksujen korotukset tulevat vaikuttamaan myös investointimahdollisuuksiin.

Voimaan vuoden alussa

Väylämaksujen korotus astuu Ruotsissa voimaan vain kuuden viikon varoitusajalla eli vuoden 2018 alussa. Ruotsissa koko merenkulkuala vastusti korotusta. Väylämaksut eivät ole Ruotsissa poliittinen päätös, vaan maan merenkulkulaitos voi itsenäisesti päättää maksuista. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan merenkulkulaitos kattaa väylämaksujen korotuksella oman eläkejärjestelmänsä kustannuksia.

Suomesta Ruotsin väylämaksujen korotukseen pyrkii vaikuttamaan Ahvenanmaan kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Mats Löfström yhdessä neljän muun kansanedustajan kanssa. He ovat lähettäneet kirjeen Ruotsin merenkulkulaitokselle ja ilmaisseet huolensa tulevista maksuista.

– Toivomme, että Ruotsi arvioisi päätöstä vielä uudestaan, jotta laivaliikenne Ruotsin ja Suomen välillä ei vaarantuisi.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

oikea suunta
Oikwa suunta alkaa veloittaan ympäristövaikutusten mukaan. Helsinki Tukholma reitullä olevat liki museo ikäiset Vikingin uivat hotellit eivät taatusti ole kaikkein ympäristöystävällisimpiä.

Ja toisaalta, jos Vikin lopettaa, valtion ei enää tarvitse maksaa miljoonia tukia Vikingille. Veronmaksajat kiittävät.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: oikea suunta
Sipilän hallitus pitää huolta varustamoiden osinkotuesta varmasti,antaa vielä hyvä-velimäisesti 2 miljoonaa euroa hyvänmiehen lisää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ehdotus
Toinen varustamoista voisi kokonaan lopettaa Turku-Tukholma välisen liikenteen ja tilalle Turku-Riga?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
suomi tukee swe rahastaa
Nää varustamot on tuetuinta businesta suomessa eli nyt vaan lisää tukea ettei osingot laske pisara meressä kokonaispottiin nähden. Suomi tukee ruåtsi rahastaa
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
I love you
Hienoa, miltä nyt tuntuu Ahvenanmaalla.

Vieläkö ne Suomen aseistetut tullimiehet, jotka teki tutkintaa paikallisessa Ahvenanmaan postilaitoksessa, joka kuuluu Suomeen, on ne pahimmat möröt?

Mitä seuraavaksi, vero Taffelin Ruotsin tuonnille? Ai niin, sehän tuli tässä samassa uudistuksessa. Kiitos Ruotsi!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lopetetaan Tukholmareitit kokonaan
Miksi sinne mennä, voisi olla isommat kävijämäärät esim Turku-Tallinna reitillä. Ei tarvitse Hesaan aina mennä ensin, vaan Turusta suoraan. Tukholma niin nähty ja sitä ei edes aamuisin näe kun nukkuu ihmiset. Täällä on virosta ihmisiä paljon töissä muutenkin ja juna tulee pohjoisesta suoraan satamaan
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kapelskär-Naantali
Talous ja saaristoluonto voisivat sekä Suomessa että Ruotsissa kiittää jos siirretään Turku-Tukholma reitti välille Naantali–Kapellskär. Lisäksi kumpaakin paikkaa voisi olla auto/rekka junayhteys Tukhoma-Kapellskär ja Helsinki-Naantali sekä Tampere-Naantali. Junasta ajettaisiin suoraan laivaan ja laivasta junaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nopeusrajoituksia Suomessa kiristettävä
Samalla voisi merkittävästi kiristää laivojen nopeusrajoituksia välillä Tku/Nli-Korppoo. Väittävät laivayhtiöt mitä vain uusien laivojen ympäristöystävällisyydestä, niin Rymättylän rannat ovat surkeaa katseltavaa. Laivojen imu ja peräaallot vievät kaiken irtonaisen rannasta ja puut kaatuvat rantaveteen kun juuret paljastuvat. Pitäisi ottaa oppia Tukholman saariston rajoituksista, siellä ei yli 10 solmua ajeta. Mahdollisesti matkustajalaivat joutuisivat jättämään aamulähdöt väliin mutta väliäkö sillä. Suurin osa matkustajista menee vain risteilemään, tämä muutos (eli sama kuin Hgin linjoilla on aina ollut) mahdollistaisi päiväkävelyt Tukholmassa tai Turussa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hah!
Miljoona on siljalle tai viikkarille pikkuraha.Turha vinkua.Ja
jos ei bisnes kannata niin lappu luukulle.
Nää varustamot on ikuisia valittajia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kalavelkoja
Suomi voisi myös korottaa väylämaksuja jonka jälkeen Viking Linen ainoat reitit olisivat Kökar- Maarianhamina-Eckerö.
Voisivat tällä postilinjalla sitten kuljettaa niitä Ålands postenin verovilppipaketteja, Taffel Chipsejä ja Öölannin pannukakkua.
Suomelle ei ryttyillä, ettäs tiedätte öölantilaiset.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: oikea suunta
Aivan, siinä tapauksessa tuet siirtyvät reilun 3000 ihmisen työttömyyskuluihin...Se on varmaan parempi mielestäsi ja veronmaksajat kiittää...??
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.