Maanantai 23.4.2018Yrjö, Jyrki, Jyri, Yrjänä, Jori, Jiri

Italiassa ruoan kotimaisuutta vaalitaan tiukasti

Firenzen keskustan liikkeissä raaka-aineista puolet tultava Toscanasta

Jenni Meronen
McDonald's-ravintolan avaaminen aivan Vatikaanin viereen suututti roomalaiset. Imagonsa kirkastamiseksi se alkoi jakaa ilmaisia tuplajuustohampurilaisia alueen kodittomille.
McDonald's-ravintolan avaaminen aivan Vatikaanin viereen suututti roomalaiset. Imagonsa kirkastamiseksi se alkoi jakaa ilmaisia tuplajuustohampurilaisia alueen kodittomille.

Perinteiseen sinipunakeltaiseen asuun pukeutunut sveitsiläiskaartin sotilas vartioi Vatikaanin sisäänkäyntiä. Kaupoissa myydään rukousnauhoja ja pyhiä kuvia. Niiden vieressä oleva hillityn värinen McDonald’s-ravintola on täynnä asiakkaita.

McVatikaaniksi kutsutun ravintolan avaaminen tammikuussa vain kivenheiton päähän Pietarinaukiosta sai monet roomalaiset raivoihinsa. Italialaiset ovat ylpeitä omasta ruokakulttuuristaan, eikä ulkomaisia pikaruokaketjuja aina katsota hyvällä. Varsinkin, jos ne muuttavat kardinaalien alakertaan.

Kun Rooman Espanjalaisten portaiden viereen avattiin McDonald’s vuonna 1986, tapausta seuranneista protesteista sai alkunsa lähiruokaa ja paikallisia perinteitä korostava Slow Food -liike. Se on sittemmin levinnyt 150 maahan.

– Voit syödä samanlaisessa McDonald’sissa ympäri maailman, vaikka tuotteita onkin mukautettu vastaamaan paikallisia makuja. Se on kaiken perinteisen vastakohta, Slow Food Italian varapuheenjohtaja Francesca Rocchi kertoo italialaiselle ruoalle omistetussa Eataly-kaupassa Roomassa.

Rocchin mukaan italialaiset ovat viime vuosina alkaneet arvostaa pikaruoan sijaan yhä enemmän lähiruokaa. Myös McDonald’s on herännyt muutokseen ja alkanut korostaa tuotteissaan italialaisia raaka-aineita.

Paikallista lain nojalla

Lähiruokabuumi on tarkoittanut sitä, että yhä useammat aluehallinnot ovat säätäneet lakeja paikallisten tuotteiden tukemiseksi. Yksi niistä on Lazio, johon Roomakin kuuluu.

– Kaikille paikallisille tuottajille annetaan mahdollisuus osallistua maatilamarkkinoille ja kouluruokaloiden kilpailutukseen. Lazion tuottajat ovat etusijalla muihin tuottajiin nähden, Rocchi kertoo.

Firenzessä sen sijaan määrättiin vuonna 2016, että kaupungin keskustassa avattavien uusien ravintoloiden ja elintarvikeliikkeiden raaka-aineista 70 prosenttia tuli olla peräisin Toscanasta. Myöhemmin luku laskettiin 50 prosenttiin. Ravintolat, jotka eivät tähän yltäneet, joutuivat pyytämään erityislupaa.

Talouskehityksestä Firenzen kaupungin hallinnossa vastaavan Cecilia del Ren mukaan ratkaisuun päädyttiin, sillä keskusta oli alkanut täyttyä elintarvikeliikkeistä, joista monet keskittyivät pelkän alkoholin myyntiin.

– Toscanan ja Firenzen gastronomiset perinteet ovat kuuluisia ympäri maailman. Perinteet olivat kuitenkin vaarassa, del Re kertoo puhelimitse Firenzestä.

Määräys johti myös Firenzen katedraalinaukiolle suunnitellun McDonald’s-ravintolan luvan epäämiseen. Del Ren mukaan pormestari Dario Nardella ei kuitenkaan käy sotaa ulkomaisia ravintoloita vastaan, sillä keskustaan on avattu esimerkiksi uusia japanilaisia ravintoloita.

Stoppi etnisille ravintoloille

Useissa muissa italialaiskaupungeissa, kuten Luccassa vuonna 2009 ja Forte dei Marmissa vuonna 2011, etniset ravintolat on kielletty keskustan alueelta kokonaan. Päätöksiä on syytetty rasistisiksi.

Francesca Rocchin mukaan pikaruokaketjuilla ja etnisillä ravintoloilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, eikä Slow Food kannata etnisten ravintoloiden kieltoa.

– Olemme täyttäneet koko maailman italialaisilla ravintoloilla. Miksi emme antaisi muiden tehdä samaa meille?

Starbucks saapuu Italiaan

Yhdysvaltalainen kahvilaketju Starbucks aikoo avata ensimmäisen kahvilansa Italiaan vuoden 2018 lopussa. 67 maassa toimiva kahvilajätti on tähän asti vältellyt saapasmaata, vaikka Starbucksin perustaja Howard Schultz sai alun perin liikeideansa juuri Italiassa.

Monet pitävät Starbucksia uhkana italialaiselle kahvilakulttuurille, jossa pieni espresso siemaistaan baaritiskin ääressä seisten.

Italian ensimmäinen Starbucks on Milanoon avattava 2 400 neliömetrin Roastery eli paahtimo. Jos se menestyy, saattaa se lehtitietojen mukaan saada seurakseen 200–300 Starbucksia ympäri Italiaa.

Helmikuussa Starbucks joutui kohun keskiöön, kun sen ilmaiseksi Milanon tuomiokirkon eteen istuttamat palmut ja banaanipuut saivat maahanmuuttokriitikot ja monet muut milanolaiset takajaloilleen. Yksi palmuista tuhopoltettiin.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.