Sunnuntai 26.6.2016Jorma, Jarmo, Jere, Jeremias, Jarkko, Jarno

Potilasasiamiehiä ei valvota

Potilasasiamiesten toimintaa ei valvo rutiininomaisesti mikään viranomaistaho. Sairaanhoitopiirit joutuvat määrittelemään omat pätevyysvaatimuksensa virkaan.

Arkistokuva leikkauksesta. Ei liity potilasasiamieheen. TS/Timo Jakonen
Arkistokuva leikkauksesta. Ei liity potilasasiamieheen. TS/Timo Jakonen

Potilasasiamiesten pätevyys vaihtelee suuresti eri puolilla Suomea. Laki erittelee asiamiehen tehtävät, mutta yhtenäisiä pätevyysvaatimuksia virkaan ei ole olemassa.

Potilasasiamiehen tehtävänä on auttaa potilaita selvittämään ongelmia heidän hoitopaikoissaan.

Suomessa on noin kymmenen päätoimista potilasasiamiestä. Loput hoitavat tehtävää muun toimen ohessa. Suomen Potilasasiamies ry:n puheenjohtajan Maarit Väisänen-Sotkan mukaan tilanne asettaa eri sairaanhoitopiireissä asuvat suomalaiset eriarvoiseen asemaan.

Myös jääviyskysymykset ihmetyttävät potilaita: oman toimen ohessa työskentelevät potilasasiamiehet käsittelevät saman organisaation asioita, jolta he saavat palkkansa.

– Jos tehtäviä hoitaa vain pari tuntia muun työn lomassa, ei potilasasiamiehen tehtävistä kerry kokemusta tarpeeksi, Väisänen-Sotka kertoo.

Potilasasiamiesten toimintaa ei valvota samalla tavalla kuin muuta terveydenhuollon ammattihenkilökuntaa. Potilaslaki edellyttää tietynlaisen toiminnan, ja potilasasiamiehestäkin voi kannella aluehallintovirastoon tai eduskunnan oikeusasiamiehelle.

– Säädökset toisivat sellaista laatua, jota koulutuksesta ei tule, Väisänen-Sotka toteaa.

Ainakaan tällä hallituskaudella uudistuksia ei ole tulossa.

Lue koko juttu Turun Sanomista tai näköislehdestä

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Niinpä
Vanhasanontahan on ,ettei lääkäri toisen silmään noki.
Valitustiet kohtaavat saman päätöksen, onhan alueella tutkittavana riittävän iso juttu, missä on yksinkertaisesti kaikki järjestelmät pettäneet. Noin kuin esimerkkinä
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
potilasasiamies
Olen sairastanut 15 vuotta ja ollut viidessä saraalassa kahdessa kaupungissa Turussa ja Helsingissä eikä yhtään hyvää sanaa riitä potilas asiamiehille, pelkkää negatiivisia kokemuksia
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: potilasasiamies
Jaa, minulla taas on kumpaankin suuntaan sanottavaa, Turun kaupungin terveysviraston asiassa yritin saada yhteyttä potilasasiamieheen, joka hoiti tätä tehtävää oman avo-psyk. puolen toimensa ohella. Ei ollut tavoitettavissa millään tavalla. Sitten oli toinen tapaus, vanhempani asia ja toinen paikkakunta, mitä ystävällisin henkilö, joka oli tavoitettavissa, otti jopa itse puhelimitse yhteyttä, toimitti kaiken sen mitä pystyi. Näin! Voi olla, että ihmisiin suhtaudutaan ei paikoissa eri tavalla, ihmisillä nähdään erilainen arvo. Turussa kaikki muu on arvotonta paitsi terveydenhuollon oma, ylimielinen väki. "Minä olen tärkeä", tykkää teidän terkkarinne!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onkohan ketään auttanut !
Kyllä ne on aika turhia ja olemattomia. On kokemusta...
Pitäisi olla parempi systeemi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Onkohan ketään auttanut !
Niin, parin kaupungin p-asiamiehille olen itsekin kirjeitä lähettänyt. Eipä valitukset paljon auta. Suojelevat niin omaa organisaatiotaan. Eikö esimiehen tule valvoa alaisensa työskentelyä? Se jäi tässä TS:n otsikoinnissa mietityttämään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Onkohan ketään auttanut !
Pottilas
Potilasasiamies tekee itsenäistä työtä. Hän ei käsittele valituksia, mutta saattaa auttaa sinua tekemään sen valituksen, hänen tehtävänsä on ohjata ja neuvoa, hän ei ratkaise valituksia tai niiden aiheellisuutta.
Voisit katsoa tämän linkin takaa Valviran kuvauksen potilasasiamiehen työstä.
Valvira.fi / potilasasiamies
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Potilasasiamiehiä ei valvota
Ei ilmeisesti valvota niin. TS kertoo, että potilasasiamies ei arvioi potilaan saamaa hoitoa tai sitä, onko hoitovirhe tapahtunut; hänen tehtävänsä on avustaa potilasta viemään asiaa eteenpäin. Tietämässäni kahdessa tapauksessa potilasasiamies nimenomaan ilmoitti potilaalle tai hänen omaisilleen, että hoitovirhettä ei ole tapahtunut, joten asiaa on turha viedä eteenpäin. Pahanpuoleinen virkavirhe! Molemmat sattuivat Turussa, sitä en muista, oliko sama potilasasiamies.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Potilasasiamiehiä ei valvota
Potilasasiamiehen kannanotosta huolimatta olisitte voineet itse lähteä laatimaan asiakirjoja valitusviranomaiseen. Potilasasiamies ei voi kieltää teitä tekemästä kanteluita, muistutuksia tai mikä sen asiakirjan nimi kulloinkin on. Valitusviranomaisten omilla sivuilla löytyy kyllä ohjeita asiakirjan laadintaan, kunhan viitsii mennä sivuja vilkaisemaan. Hoitovirhe sanan merkityksenkin varmaan löytää netistä, joten sopii itsekin miettiä sen sanan sisältöä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muitakin vääryykisä
Toinen hyvin jäävi systeemi on vakuutuslääkärisysteemi. He saavat palkkansa vakuutusyhtiöstä ja tekevät ratkaisut joilla säästetään vakuutusyhtiöiden rahaa. Tapaamatta potilaita. Jos valittaa väärstä päätöksestä on toinen vakuutuslääkäri ratkaisemassa asian...myös seuraavassa asteessa. Vain Euroopan ihmisoikeuselimet voisivat auttaa, mutta kuka sairas varaton kykenee siihen.. Vähintä olisi se että vakuutuslääkäreillä olisi sama totuusvelvoite kuin muilla lääkäreillä kirjoittaessaan lausuntoja ja valituksia olisivat ratkomassa muut lääkärit
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Muitakin vääryykisä
Koko vakuutuslääkärisysteemi pitäisi todella lopettaa. Vakuutusyhtiölle pitäisi riittää esim. kolmen riippumattoman lääkärin arvio. Vakuutuslääkärisysteemi on täysin järjetön ja epäreilu, minkä kaikki tietävät. Tuntuu uskomattomalta, että sellainen voi olla olemassa oikeusvaltiossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Taitaa mennä sivuun
kun artikkeli käsitteli asiaa yleisesti, ei vain Turkuun keskittyen. Ja enemmänkin sivuun, kun tässä on vain Turun terveystoimen tyyliä kuvattu: Olin yhden kerran asioinut terveystoimessanne, parin kuukauden päästä pyysin kirjallisesti tietyistä syistä itseäni koskevista asiakirjamerkinnöistä kopiot. No, niiden saaminen ei nyt mitenkään helppoa ollut, vaikka potilaalla on siis tiedonsaantioikeus, ja merkinnät perusterveyskeskuksessanne tehtyjä.
No, olin pyytänyt myös lokimerkinnät omien tietojeni osalta. Entistäkin vaikeampaa nämä saada, ja näistä kyllä sitten ilmeni se teidän kaupunkinne viranhaltijoitten tyyli! Sillä, missään muualla tuskin olisi käynyt niin, että aikaisemmat asiakirjamerkinnät tehnyt lääkäri olisi vielä sen kopioitten luovuttamiskäynnin ottanut syyksi avauttaa minua koskeva sähköinen potilasasiakirja jollakin toisella työntekijällä! Mutta tämäpä tyyppi sen teki... Jos oli tarpeen merkintä luovutuksesta tehdä, sen olisi hän itsekin parilla näppäimen näpäytyksellä saanut kirjattua, vaan ei... eteenpäin vaan ja kaikki ovet auki kertomukseeni... Lokimerkinnöissä olevat käyttäjätunnukset itselleni tuttuja, joten ne nähdessäni tiesin kyllä kuka kertomuksen oli avannut ja missä toimipisteessä... Eteenpäin lähettäjä ilmeisesti koki jonkinlaista hätää kuitenkin niistä tekemisistään, kun tämän vielä teki... ehkä halusi jopa herättää epäluuloisuutta ja halun pyytää vielä lisää kopioita, ja sitten taas lokimerkintöjä ja kopioita ja... Että kyllä Turussa pelleily osataan!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
neuvonta auttoi minua
Olen tyytyväinen potilasasiamieheltä saamaani neuvontaan. Otin häneen yhteyttä, koska epäilen hoidossani hoitovirhettä, ja koska havaitsin epäasiallisia toimintatapoja peruspalveluyksikön omavalvonnassa (ylin johto), kun kerroin sinne epäilyksestäni sekä terveyskeskuksemme muista hoitokäytäntöongelmista.

Sain potilasasiamieheen yhteyden heti ensimmäisellä soittokerralla. Hän kuunteli keskittyneesti, teki tarkentavia lisäkysymyksiä sekä selitti selkeästi, miten "valitustie" etenee (muutos 2 vuotta sitten).

Helpottavaa oli myös tämä tieto: Voin ensin "rauhassa" sairastaa, ja sitten kun voin paremmin aloittaa "valitustien" (ensin muistutukset, joihin saamani vastaukset liitän kanteluihin aviin). Potilasasiakirjoissa tiedot säilyvät, kuten myös käytyjen keskustelujen tallenteissa ja sähköposteissa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: neuvonta auttoi minua
Mikähän muutos kaksi vuotta sitten on tapahtunut? Ymmärtääkseni tässä on ollut ainakin viimeiset 10 vuotta käytäntö se, että voi tehdä muistutuksen hoitopaikkaan, jossa muistutuksen käsittelee paikan ylin vastuuhenkilö, tai tai suoraan aviin, tai kumpaankin, Valviraan voi tehdä kantelun kun kyse on potilaan kuolemasta tai vaikeasta vammautumisesta, hoitovirheasiat käsittelee Potilasvakuutuskeskus. Lisäksi näillä viranomaisilla on tapana siirtää heidän päätösvaltaansa kuulumaton kantelu oikeaan osoitteeseen.
Mikähän muutos on kahden vuoden sisällä tapahtunut? Ihan uteliaisuudesta kysyn.
Mitä ovat keskustelujen tallenteet? Nauhoittavatko he puhelut esim., tai onko paikalla sihteeri kirjaamassa puheenne tallenteeksi? Kirjalliset materiaalit arkistoidaan. Mutta että muukin keskustelu, onko peräti videotallennus?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eikös...
se ole hyvä, jos uni tulee helpolla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.