Perjantai 1.7.2016Aaro, Aaron

Hävittäjistäkin saa keskustella, kunhan ei pelata ennen aikojaan myyjän pussiin

Kansliapäällikkö Juusti: Avoimuutta harjoitusten ohella myös hankintoihin

 Jukka Juusti  Helsingissä syyskuussa 2015. Lehtikuva/ Vesa Moilanen
Jukka Juusti Helsingissä syyskuussa 2015. Lehtikuva/ Vesa Moilanen

Puolustushallinto pyrkii tiedottamaan mahdollisimman avoimesti myös lähivuosien suurista hankinnoista, sanoo kansliapäällikkö Jukka Juusti. Hänen mukaansa esimerkiksi Hornet-hävittäjien seuraajahankkeelle on suunnitelmissa perustaa oma nettisivusto Norjan esimerkin mukaisesti.

Juustin mukaan eduskuntaa on pidetty hyvin ajan tasalla hankintojen valmistelusta eikä harjoitustiedottamisen kaltaisia moitteita ole siltä suunnalta toistaiseksi kuulunut.

– Tässä on lähdetty liikkeelle sillä tavalla, että tämä on niin avointa kuin voi olla, Juusti sanoo STT:lle.

Hänen mukaansa nykyisessä mediamaailmassa olisi tärkeää kyetä viestimään kansalaisille siitä, että miljardien hankintaprosessi on ollut tasapuolinen ja läpinäkyvä. Toisista maista hankitut kokemukset ulkopuolisesta ”laaduntarkkailusta” suurissa puolustushankinnoissa vaikuttavat Juustin mukaan hyviltä.

Juustilla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiedottaminen johtaa kansalaiskeskusteluun vaihtoehtojen välillä. Poliittisilta päättäjiltä kansliapäällikkö sen sijaan toivoisi itsehillintää suosikkien nimeämisessä – varsinkin kun hinnoista ja ominaisuuksista ei ole vielä edes tarkkaa tietoa.

Ennenaikaiset lausunnot voivat pelata Juustin mukaan ikävästi myyjän pussiin.

– Vähän kun menisi autokauppaan ja sanoisi heti, että tahdon tuon auton. Sitten on vähän huonompi tinkimisen paikka, ei tule paljon lisävarusteita ilmaiseksi, Juusti vertaa.

Hornetien seuraajien lisäksi Suomi hankki lähivuosina merivoimille neljä uutta alusta korvaamaan kaikkiaan seitsemään käytöstä poistuvaa alusta. Maavoimissa uudistetaan merkittävästi muun muassa tykistöaseistusta.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) puolusti Juustin valintaa kansliapäälliköksi ohi jatkokaudelle pyrkineen Arto Rädyn juuri Juustin kokemuksella materiaalihankinnoista.

Juustin mukaan näin suuren hankintojen osittainen samanaikaisuus on poikkeuksellista.

– Mieluummin ne menisivät vähän lomittain, mutta eliniät vain loppuvat niin lentokoneilta kuin laivoiltakin, Juusti sanoo.

TS–STT

Huoltovarmuus voi olla kotimaisen laivanvalmistajan valtti

Hävittäjiä Suomessa ei valmisteta, laivoja kylläkin. Onko kotimaisilla valmistajilla mahdollisuuksia kun Merivoimille hankitaan neljä uutta alusta?

Puolustusministeriön kansliapäällikön Jukka Juustin mukaan EU-säännökset kieltävät valmistajan suosimisen kotimaisuuden peusteella. Suomi kuitenkin pitää huoltovarmuutta erittäin tärkeänä uusien alusten hankinnassa.

– Koska Suomi on käytännössä saari, meillä pitää olla kyky huoltaa ja ylläpitää ihan itse meidän järjestelmiä. Se on yleisesti hyväksytty periaate, olen sen itsekin käynyt Brsselin komissiossa sanomassa, Juusti kertoo.

– Huoltovarmuus on kriteerinä sen luontoinen asia, joka tietysti asettaa kotimaisen teollisuuden hyvään asemaan.

Juustin mukaan seitsemän poistuvan aluksen korvaaminen vain neljällä on vähimmäistaso, vaikka uuden alukset isompia ja monipuolisempia ovatkin. Suomalaisina ”erikoisuuksina” aluksilta vaaditaan kykyä laskea miinoja ja kulkea muutaman kymmenen sentin jäissä.

– Ei niiden tarvitse jäänmurtajia olla, mutta satamasta pitää päästä ulos, Juusti tiivistää.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.