Maanantai 25.7.2016Jaakko, Jaakoppi, Jaakob, Jimi

Tutkijat: Näin lentäjät menettävät koneensa hallinnan

Asiana Airlinesin Boeing 777-koneen lasku epäonnistui pahemman kerran San Franciscossa heinäkuussa 2013. John Green/ZUMAPRESS
Asiana Airlinesin Boeing 777-koneen lasku epäonnistui pahemman kerran San Franciscossa heinäkuussa 2013. John Green/ZUMAPRESS
Mikko Pulliainen / LM

Teknologian kehittymisestä huolimatta lentoturvallisuuden parantaminen on tietyllä tavalla hyvin yksinkertainen asia.

Viimeisen vuosikymmenen aikana tuhoisimmaksi turmatyypiksi ovat nousseet nk. loss of control in-flight (LOC-I) -turmat, tapaukset joissa lentäjät menettävät lentokoneensa hallinnan. Tekniset viat ovat useammin lento-onnettomuuksien aiheuttajia, mutta kuolleisuus ei näissä onnettomuuksissa ole niin suurta.

LOC-onnettomuuksien syitä voi hakea esimerkiksi puutteellisesta koulutuksesta, mutta tilanne herättää myös ikävän peruskysymyksen: luotetaanko automaatioon niin paljon, että käsinlentämisen taito unohtuu?

Julkiseen keskusteluun ongelma nousi viimeistään Air Francen lennon 447 myötä. Kesällä 2009 sattuneessa onnettomuudessa yhtiön Airbus A330-kone syöksyi Atlanttiin, ja 228 ihmistä sai surmansa.

Onnettomuustutkijoiden tekemä animaatio kertoo, kuinka nopeasti onnettomuuteen johtaneet tapahtumat etenivät:

Itse turman suora syy on yksinkertainen: koneen ilmanopeutta mittaavat anturit jäätyivät hetkeksi tukkoon, ja koneen autopilotti sekä suojausjärjestelmät putosivat pois päältä. Ohjaavalle ohjaajalle tilanne tuli täysin yllätyksenä, hän häkeltyi ja ohjasi sinänsä lentokykyisen koneen syvään sakkaustilaan.

Vain kuukautta myöhemmin 152 ihmistä sai surmansa, kun jemeniläisen Yemenian Airbus A310-kone syöksyi mereen Komoreilla Intian valtamerellä. Onnettomuus menee hyvin pitkälle lentäjien piikkiin: he suorittivat vaativissa sääolosuhteissa tehdyn lähestymisen puutteellisesti ja vastoin sovittuja menetelmiä.

Lopulta kone sakkasi lentäessään matalalla meren päällä. Onnettomuudesta tehdyn animaation viimeiset minuutit (noin kohdasta 11:00 eteenpäin) näyttävät miten tilanne riistäytyy käsistä lentäjien menettäessä tilannetajunsa. Teknisesti kone oli koko ajan täysin lentokelpoinen.

Kesällä 2013 korealaisen Asiana Airlinesin Boeing 777 -koneen laskeutuminen San Franciscon lentoasemalle epäonnistui. Lentoturmasta tuli hyvin näyttävä, sillä se tapahtui keskellä päivää vilkasliikenteisellä lentoasemalla. Turmassa vain kolme matkustajaa sai surmansa, mutta huomattavasti pahemminkin olisi voinut käydä.

Onnettomuutta voidaan pitää lentäjän virheenä, mutta sen taustalla on myötävaikuttavia tekijöitä aina yrityskulttuurista puutteelliseen järjestelmätuntemukseen. Näin tapahtumat etenivät:

Air Francen turman kaikuja oli myös Indonesia Air Asian onnettomuudessa joulukuussa 2014. 162 henkeä vaatineen turman loppuraportti julkaistiin viime joulukuussa, mutta siitä uutisoitiin perin ristiriitaisesti: syyksi väitettiin tiedotusvälineestä riippuen joko teknistä vikaa tai lentäjien virhettä. Todellisuudessa kyse oli pienestä teknisestä ongelmasta, jota lentäjät yrittivät korjata kyseenalaisin keinoin.

Lopputuloksena oli miltei tragikoominen sähläys, jolla oli karmeat seuraukset.

Mitä Air Asian koneessa tapahtui? Miten asiantuntija kommentoi autopilotin käyttöä? Lännen Media käsittelee lentäjän ja automatiikan suhdetta sunnuntain 28.2. lehdessä.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.