Keskiviikko 25.5.2016Urpo

Tieturvallisuuden hännillä

Suomi häviää tieturvallisuudessa kaikille muille Pohjoismaille. Syitä ovat vanha autokanta ja rahan puutteessa rapistuvat tiet.

Keskikaiteet estäisivät tehokkaasti nokkakolarit. TS/Timo Jakonen
Keskikaiteet estäisivät tehokkaasti nokkakolarit. TS/Timo Jakonen
Anne Savolainen

Tieturvallisuuden kärkimaita ovat Euroopassa Malta, Britannia ja Suomea lukuunottamatta muut Pohjoismaat. Suomessa tieliikenne on turvallisempaa kuin Turkissa, mutta jää Saksan taakse.

Suomen tieturvallisuutta heikentävät tieverkon pienet kunnostusmäärärahat.

Liikenneturvallisuusinsinööri Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta arvioi, että monissa Euroopan maissa käytetään liikenneturvallisuuden parantamiseen asukaslukuun suhteutettuna enemmän rahaa kuin Suomessa.

Liikenneturvallisuusinsinööri Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta arvioi, että monissa Euroopan maissa käytetään liikenneturvallisuuden parantamiseen asukaslukuun suhteutettuna enemmän rahaa kuin Suomessa.

– Esimerkiksi Espanjassa on saatu EU-rahoituksella merkittäviä tuloksia tieverkon parannuksilla. Se on noussut yhdeksi Euroopan turvallisimmista maista.

Suuri merkitys on Suomen alati ikääntyvällä autokannalla. Autoliiton toimitusjohtaja ei syytä vanhoista autoista pelkästään korkeaa autoverotusta.

Suuri merkitys on Suomen alati ikääntyvällä autokannalla. Autoliiton toimitusjohtaja ei syytä vanhoista autoista pelkästään korkeaa autoverotusta.

– Suomessa vanhalla autolla ajaminen on kulttuurisesti hyväksyttyä.

Uusissa autoissa on runsaasti turvallisuutta parantavaa tekniikkaa. Esimerkiksi ajonvakausjärjestelmä estää suistumisia.

Malli turvallisempaan tieliikenteeseen on lähellä. Ruotsissa on jo pitkään satsattu keskikaiteiden rakentamiseen. Maassa sallitaan 100 kilometrin nopeudet vain, jos ajosuunnat on erotettu toisistaan keskikaiteella tai välikaistalla kuten moottoriteillä.

Ruotsin malli olisi sovellettavissa meille.

– Ymmärrän talouden ongelmat. Jos tieinfraa muokattaisiin isolla kädellä, se raha olisi muualta pois, liikenneneuvos liikenne- ja viestintäministeriöstä toteaa.

– Ymmärrän talouden ongelmat. Jos tieinfraa muokattaisiin isolla kädellä, se raha olisi muualta pois, liikenneneuvos liikenne- ja viestintäministeriöstä toteaa.

Lue koko juttu perjantain Turun Sanomista tai näköislehdestä

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kulttuurisesti hyväksyttyä?
Se nyt vielä puuttuisi, että autoa hankkiessaan/käyttäessään ihminen miettisi, mitä mieltä muut siitä ovat, kunhan alla on katsastettu ja laillinen kulkupeli.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei kannata ihmetellä
Jos ei rahat enää riitä teiden pitämiseen, kun miljardeja laitetaan Euroopan avustamiseen. Ja sitten, kun vielä pikkuisen vedetään duunarin vyötä tiukemmalle, yhä useamman pitää ajaa sillä 90-luvun alun autolla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ruotsissa ei ole 100 km nopeutta
Ruotsissa ei ole 100 km nopeuksia, kuten jutussa mainitaan Siellä on 90 ja 110.
Sellaista unettavaa matelua kuin Suomessa, Ruotsissa ei ole.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kultt..?
Täällä ei ilmeisesti naapurit ole yhtä ilkeitä :D

Mutta toki Brysselistä kannattaisi nyhtää kaikki raha, mitä sieltä saa. Syyllä millä hyvänsä. Suomi on edelleen nettomaksaja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uusia tuulia!
Kyllä vanhatkin autot ovat turvallisia, vaikka niistä monet härpäkkeet puuttuvatkin. Olennaista on ajaa ilman erityistä riskinottoa ja nimenomaan mm. rajoitusten puitteissa. Jos bonus voisi olla suurempi kuin 70 % , esim. 99 % tai jopa 110 % useitten vuosien kolarittomasta ajosta, se edelleen kehottaisi turvalliseen ajoon.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
35 vuotta
liikenteessä. Pitkälle yli miljoona kilometriä takana. Pari kolaria peuran kanssa, siinä se. Tai kerran peruutin parkkipaikalla toiseen autoon, että ei tässä nyt mitään pulmusia olla.

"Esimerkiksi ajonvakausjärjestelmä estää suistumisia."
Oikea ajonopeus estää suistumisia. Riittävä etäisyys estää peräänajoja ja muutenkin paniikkijarrutuksia. Toiset huomioon ottava ajotyyli estää kolareita ja niitä epäsuorasti aiheuttavaa adrenalliinin kokonaismäärää liikenteessä.

Suomen teillä on niin helvetillinen kiire koko ajan, että tehdään mitä älyttömämpiä ohituksia, että ehdittäisiin toisen auton peräpeiliin roikkumaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asiat tärkeysjärjestykseen
Rahan puute? Kyllä pakolaisiin onneksi löydettiin lisärahoitusta, joten pakolaisten kustannukset vuodessa ylittävät jo miljardi euroa.

On hieman tärkeämpää auttaa hädässä olevia ihmisiä, kuin valittaa muutamasta kuopasta tiessä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Asiat tärkeysjärjestykseen
Miksi viiden miljoonan asukkaan Suomen pitää olla maailman sosiaalitoimisto? Ei me tosiaan pystytä siihen!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koko totuus?
Haastatellut asiantuntijat eli liikennetekniikan ja autoilijoiden etujärjestön edustajat tarjoavat ratkaisuiksi - yllätys, yllätys - uusia tieratkaisuja ja uusia autoja. Hyvä niin ja heidän ehdotuksensa varmasti parantaisivat tilannetta. Mutta onko liikenneturvallisuus kiinni vain teiden ja autojen kunnosta ja teillä liikkujien asenteilla ja halukkuudella riskinottoon ei sitten olekaan mitään väliä? Vai ovatko teillä liikkujien asenteet vakioita, joihin ei voi enää enempi vaikuttaa turvallisuuden parantamiseksi
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
mamutukseen menee 1,5 miljardia
Tänä vuonna, saisiko sillä jo teitä?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: mamutukseen menee 1,5 miljardia
Ei tätä jaksa. Aihe kuin aihe, tuuinen kuin uutinen, niin osa vinkuu maahanmuutosta. Tälläkin palstalla on päivittäin käynnissä useita maahanmuuttoaiheisia keskusteluja, eikö niihin voisi mennä ruikuttamaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tieturvallisuuden hännillä
Voin antaa tilinumeroni Pasi Niemiselle niin sinne voi laitaa autorahaa heti. Mun kulttuuri ei kestä tällä hetkellä uuden ostoa vaan täytyy tyytyä haistelemaan tuota ruostesuojan hajuista rotiskoa. Suomessa on tullut kulttuuriksi kyykyttää köyhiä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.