Sunnuntai 25.9.2016Kullervo

Uutisanalyysi: Sote-uudistuksessa muhii yhä useita riidanaiheita

Terveysaseman saa valita, entä leikkaavan sairaalan?

Arkistokuva: TS/ Marttiina Sairanen
Arkistokuva: TS/ Marttiina Sairanen

Suvantovaihe sosiaali- ja terveysuudistuksessa on pian takanapäin, kun hallitus päättää lähiaikoina uudistuksen yksityiskohdista.

Auki on vielä isoja asioita, jotka jakavat hallituspuolueita. Keskusta, kokoomus ja perussuomalaiset ovat selkeästi eri linjoilla varsinkin rahoituksesta eli siitä, annetaanko sosiaali- ja terveyspalveluista vastaaville maakunnille verotusoikeus.

Kansalaisen kannalta isoin avoin kysymys on, millä ehdoin palveluiden tuottajan saa itse valita.

Valinnanvapauteen haetaan rajoja

Flunssainen suomalainen voi tulevaisuudessa päättää, meneekö hän kuunteluttamaan keuhkonsa yksityiselle vai julkiselle terveysasemalle. Rintakivuista kärsivä potilas kuljetetaan vastakin lähimpään sairaalaan ilman kyselyitä toivomuksista.

Terveydenhoito on mullistumassa lähivuosina, sillä suomalaiset saavat pian itse päättää hakeutuvatko he julkiselle, yksityiselle vai esimerkiksi säätiön ylläpitämälle terveysasemalle. Rajanvetoa käydään vielä siitä, kuinka laajalti potilas voi vaikuttaa hoitopaikkaan, kun hän tarvitsee erikoissairaanhoitoa.

Hallituksessa kaikkein tiukinta linjaa on ajanut perussuomalaiset, kun taas kokoomus ja keskusta ovat olleet valmiita laajempaan valinnanvapauteen.

Professori Mats Brommels Tukholman Karoliinisesta instituutista korostaa, että hoitohenkilökunnan pitää aina arvioida hoidontarve, eikä hoitoon voi mennä ilman lähetettä. Näin on tehty myös Ruotsissa, josta Suomi on ottamassa mallia.

Ruotsissa potilas saa valita perusterveydenhuollon tarjoajan, mutta erikoissairaanhoidon osalta tilanne vaihtelee alueittain. Erikoissairaanhoidossa valinnanmahdollisuus koskee useimmiten hyvin rajattuja leikkaushoitoja kuten lonkka- tai kaihileikkauksia.

Rahoitus jakaa selkeimmin

Yksi keskeisimpiä tavoitteita sote-uudistuksessa on ollut rahoituksen yksinkertaistaminen. Nykymallissa rahoitus kerätään valtion ja kuntien verotuloista, pakollisina ja vapaaehtoisina vakuutusmaksuina, työnantajamaksuina sekä asiakasmaksuina.

Vastaisuudessa rahoituksen on määrä tulla ensisijaisesti valtion kautta. Loppusyksyn riitaisissa neuvotteluissa ovi jätettiin auki myös sille, että maakunnat saisivat osittaisen verotusoikeuden.

Kokoomuksessa kolmatta verotustasoa karsastetaan, koska sen pelätään johtavan verotuksen kiristymiseen.

– Se olisi tuhon tie meidän veroasteelle. Sote on sellainen kita, että se vie kaiken rahan, kokoomuslähde kommentoi.

Keskustassa taas verotusoikeuteen suhtaudutaan myönteisemmin ja sen uskotaan myös turvaavan uudistuksen perustuslainmukaisuuden.

– Jos halutaan aito itsehallinto, alueilla pitää olla ainakin osittainen verotusoikeus, keskustan perustelu kuuluu.

Alueiden määrä hiertää yhä

Syksyllä hallituskriisiksi äitynyt sote-riita kilpistyi kiistaan palveluista vastaavien alueiden määrästä.

Itsehallintoalueita päätettiin lopulta perustaa keskustan ehdottamat 18, mutta vastuu sosiaali- ja terveyspalveluista annettiin vain 15 alueelle.

Päätöksessä muhii perustuslaillinen ongelma, sillä kolmen pienen maakunnan asukkailla olisi muita heikommat mahdollisuudet vaikuttaa palveluihinsa. He eivät pystyisi äänestämään suoraan heidän palveluistaan päättäviä valtuutettuja.

Perustuslaki tulee vielä vastaan monissa muissakin uudistuksen kohdissa. Herkkä kysymys on esimerkiksi se, miten uudistus vaikuttaa eri kuntien ja kaupunkien talouteen.

TS–STT

Kirjoittaja on STT:n politiikan ja talouden erikoistoimittaja.

Twitter @Anniina_Luotone

Näin uudistuksen tekeminen etenee

– Sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistusta rakennetaan parasta aikaa lukuisissa työryhmissä.

– Yksi keskeisimmistä on rahoitusta ja valinnanvapautta pohtiva asiantuntijaryhmä. Viisihenkistä ryhmää johtaa professori Mats Brommels Tukholman Karoliinisesta instituutista. Alustavia arvioita odotetaan maaliskuun puolivälissä.

– Lausuntokierrokselle lakiluonnos pitäisi saada kevään aikana ja eduskuntaan syksyllä.

– Suomeen perustetaan uudistuksessa 18 itsehallintoaluetta eli maakuntaa, joilla on vastuu sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä. Kolme kaikkein pienintä maakuntaa joutuu tekemään muiden kanssa yhteistyötä. Tällä hetkellä palveluista vastaavat kunnat ja kuntayhtymät.

– Maakunta voi tuottaa palveluita itse tai käyttää yritysten ja kolmannen sektorin tuottamia palveluita.

– Hallituksen tavoitteena on, että alueet vastaisivat palveluiden järjestämisestä vuoden 2019 alusta saakka.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Verotus kiristyy
Jos Sotevero kerätään valtionverona kunnallisveron sijaan, se nostaa vääjäämättä verotuksen progressiota, koska valtionvero on progressiivinen ja kunnallisvero on tasavero. Tämä johtaa myös kokonaisveroasteen nousuun.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Verotus kiristyy
Anteeksi, mutta miten niin se johtaa kokonaisveroasteen nousuun? Jos sama raha kerätään kuntaverotuksella tai valtion verotuksella, niin miten se nostaa kokonaisastetta? Varakkaammilla verotus nousee, mutta köyhimmillä alenee, eikö se mene niin?

Se sitten on eri asia, että uskon vakaasti soten nostavan veroja. Se ei kuitenkaan johdu siirtymisestä kuntaverotuksesta valtion verotukseen vaan reippaasti nousevista kustannuksista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.