Perjantai 22.9.2017Mauri

Kiista ajokorttien ”Uberin” ja Autokoululiiton välillä syvenee

Uuden ajokorttipalvelun toiminnan laillisuudesta on puhjennut kiista. LM/Nea Ilmevalta
Uuden ajokorttipalvelun toiminnan laillisuudesta on puhjennut kiista. LM/Nea Ilmevalta
Johanna Juupaluoma / LM

Sanasota on kiihtynyt entisestään ajokorttien ”Uberina” ajokorttimarkkinoille nousseen Ratti.fin ja Autokoululiiton välillä.

Ratti.fin perustajan Hannu Valkosen mukaan Autokoululiiton nimissä on levitetty väitteitä, että Ratti.fin kaltainen toiminta olisi harmaan talouden rajalla ja sen vuoksi kiellettävä.

Ratti.fin lähettämässä tiedotteessa Valkonen toteaa, että heidän juristinsa ovat joutuneet olemaan yhteydessä Autokoululiiton puheenjohtajaan Jarmo Jokilampeen tällaisten väitteiden levittämisestä.

Ajokorttimarkkinoiden uuden tulokkaan mukaan heidän toimintansa on Suomen lainsäädännön mukaista, eivätkä he hyväksy perusteettomia syytöksiä toimintansa laillisuudesta.

Valkosen mukaan toiminnalla on Verohallinnon ja Trafin hyväksyntä.

Viime viikolla sekä Ratti.fin perustaja Hannu Valkonen jaTrafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää olivat Huomenta Suomen vieraina.

Keskustelu sai uuden käänteen, kun keskiviikkona Huomenta Suomen haastattelussa myös Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi kertoi näkemyksiään ajo-opetuksesta.

Ennen joulua Lännen Median lehdet kertoivat ajokorttimarkkinoita ravistelemaan tulleesta Ratti-palvelusta.

Juttua on muokattu klo 18.53: Jutusta on poistettu lause Jokilammen sanomisista Ratti.fin toiminnasta. 13.1. esitetyssä Huomenta Suomen jaksossa Autokoululiitto ei ole maininnut yksittäistä toimijaa, vaikka jaksossa viitattiin aiempaan jaksoon ja puhuttiin toiminnasta, jota Ratti.fi tekee.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Autokoulut voi lopettaa
Totta kai autokoululiitto, autokoulujen edunvalvojana, haluaa pitää omiensa puolta, ja väittää kaikenlaista jotta omien harjoittama laillistettu mielivaltaisesti hinnoiteltu ryöstely saisi jatkua hamaan tulevaisuuteen. Miten sama asia voi eri autokouluissa maksaa 1050 € ja toisessa 3000 €? Saako 3000 €:llä jonkun Platinum- tai muun timanttiajokortin, ja 1050 €:llä maininnan halvasta autokoulusta ajokorttiin? Ei taida.

En oikein ymmärrä perusteluja joiden mukaan ratti.fi, tai muun opetusluvan haltijan, antama opetus olisi jotenkin toisarvoista vs. autokoulun ajo-opettajan, kun osaaminen testataan ajokokeessa joka tapauksessa.

Ihan sama mistä sen osaamisen hankkii, kunhan se on hallussa. Vähän kuin ruoan lämmittäminen uunissa: ruoka lämpenee saman verran riippumatta siitä mikä on lämmönlähde, kunhan lämmönlähteen tuottama lämpöenergian määrä on sama.

Lisäksi, jos jokin on "rajalla" muttei sen yli, on se laillista, joten miksi tällainen pitäisi kieltää? Samalla logiikalla pitäisi vaikkapa 80 km/h ajelu 80 km/h rajoitusalueella kieltää, koska ajonopeus on rajalla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
surkeaa?
On tosi surkeaa vuosi vuoden jälkeen varoittaa tästä pimeän
toiminnan haitoista Suomen vero-vajeeseen, vaan asian voisiöertaheitolla korjata ja kaikki työ,- ammatit niin myös
poliitikot kuin kansan-edustajat voisi täyttää samalla kaaval-
la ,eli ansiot verottomina ja olman kyseisiä lupia tai koulu-
tusta ja näin ollen niin lapset,-sairaat kuin vanhuksetkin
tulkoon toimeen miten parhaaksi näkevät eli heitteille kun-
han itse pärjään yksityis,-koulussa-lääkärissä,-sairaalassa
ja myös yksityis-vanhustenkodissa. Vaikka toisaalta näiden
yksityispalvelujen vakuutukset ovat niin kalliita että vain pie-
nellä osalla kansaa on vara niitä maksaa paitsi kansan-
edustajilla ja suuryhtiöiden päällystöllä koska heidän vakuu-
tus-maksut maksaa se sama-mies kuin ennenkin eli taval-
linen veronmaksaja jolla ei tilit riitä moisiin vakuutuksiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Autokoulu on epäonnistunut asennekasvatuksessa
Kummassa on parempi liikennekulttuuri, Ruotsissa vai Suomessa? Suurin osa ruotsalaista hankki korttinsa kotiopetuksessa. Miettikääpä sitä.

Ajokorttiopetus tulisi siirtä oppilaitoksiin ja sisällyttää oppivelvollisuuteen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei ajokortti ole kansalaisoikeus
Ei ajokortti ole kansalaisoikeus, eikä ainakaan velvollisuus. Leikatkaa köyhät tukkanme ja menkää oikeisiin töihin jos ei rahat riitä. Faktaa on se että ajokortti ei maksa 3000 euroa ellei oppilas ole idiootti. Jospa välillä pitäydyttäisiin tosiasioissa, arvostettaisiin ammattilaisia, eikä aina yritettäis löytää sitä hyvää ja halpaa, kun kokemus on osoittanut että sellaista ei ole olemassa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei ajokortti ole kansalaisoikeus
Tuossa artikkelissa ei tainnut olla kyse siitä etteikö autokoulujen ajo-opettajat olisi ammattilaisia, vaan siitä, että autokoululiitto yrittää mustamaalata uutta yrittäjää turvatakseen edustamansa tahon edut ja tekee tätä kyseenalaisin keinoin ja ilman oikeita perusteluja.

Jos ratti.fi:n toiminta on sekä verohallinnon ja Trafin mielestä ok, niin ei siinä pitäisi olla kenelläkään mitään sanomista. Autokoulujen henkilöstö on varmasti ammattitaitoista, mutta lopputulos taitaa kuitenkin olla se joka ratkaisee, eikö? Ja se lopputulos lienee se, että ajokorttia havitteleva läpäisee sekä teoria- että ajokokeen.

Se, miten ja mistä on oppinsa saanut lienee samantekevää, joten mitään erityistä pakottavaa syytä syytää rahaa autokouluille oppia saadakseen ei taida olla olemassa, sanoi autokoululiitto mitä tahansa. Ja kuten joku jo sanoi, se että autokoululiitto vaatii ratti.fi:n toiminnan kieltämistä koska se olisi harmaan talouden "rajalla" on melko huvittavaa, varsinkin kun esim Suomen rikoslain mukaan kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä on sallittua (lainaus erään juristin taannoin lausumasta), ja lisäksi koska sitä ei perustella mitenkään.

"MGMNE" on ilmeisesti sitä mieltä, että kannattaisi vaan kiltisti maksaa autokouluille. Tekeekö "MGMNE" jotain itse, tai pyytää kaverilta apua? Jos, niin miksi, kun saman voisi kyllä ostaa joltakin palveluntarjoajalta? Etkö arvosta ammattilaisia, kun teet/teetät jotain jollakin muulla kuin "ammattilaisella", vai eikö rahat riitä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.