Perjantai 30.9.2016Sorja, Sirja, Siru

Hyperloop-kapselit kutkuttavat Suomessakin

Liki äänennopeudella kiitävät hyperloop-kapselit voivat tulevaisuudessa kuljettaa ihmisiä ja rahtia.Keskuskauppakamarin Risto E.J. Penttilä uskoo, että luontevin yhteys olisi Turun ja Tukholman väli.

Hyperloopin matkustus- tai rahdinkuljetuskapseli kulkee putkessa, jonka ilmanpaine lasketaan vähiin. Se poistaa ilmanvastusta, jolloin kapselin nopea liikkuminen on mahdollista. Kapselilla ei ole kiskoja tai pyöriä, vaan se leijuu ilmassa magneettien avulla ja liikkuu sähkömoottoreiden avulla.
Hyperloopin matkustus- tai rahdinkuljetuskapseli kulkee putkessa, jonka ilmanpaine lasketaan vähiin. Se poistaa ilmanvastusta, jolloin kapselin nopea liikkuminen on mahdollista. Kapselilla ei ole kiskoja tai pyöriä, vaan se leijuu ilmassa magneettien avulla ja liikkuu sähkömoottoreiden avulla.

Miljardööri ja visionääri Elon Muskin vuonna 2013 käyntiin polkaisema Hyperloop-projekti on alkanut kiinnostaa jo Suomessakin.

Mikäli amerikkalaisen Hyperloop Technologiesin suurin testi tulevalle hyperloop-kulkujärjestelmälle onnistuu tämän vuoden lopussa, voivat ensimmäiset kapselit kuljettaa ihmisiä ja tavaroita alipaineistetussa putkessa jo vuonna 2020. Tällä hetkellä yritys etsii kolmea tai neljää kohdemaata, joihin ensimmäiset hyperloop-yhteydet perustetaan.

Suomessakaan hyperloopille ei enää pelkästään naureskella.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Risto E.J. Penttilän mukaan Suomen on tärkeää olla mukana tavoittelemassa ensimmäistä hyperloop-yhteyttä. Ruotsin ja Suomen välinen hyperloop-asema olisi helpompi suunnata Turkuun kuin Helsinkiin.

Hyperloop voi kulkea niin maan päällä kuin veden allakin. Se ei piittaa sääolosuhteista, ja on hiilidioksidipäästöistä vapaana myös ympäristöystävällinen. Suunnittelijoiden mukaan sekä järjestelmän rakennus- että käyttökustannukset ovat huomattavasti edullisemmat kuin muilla kulkuvälineillä.
Hyperloop voi kulkea niin maan päällä kuin veden allakin. Se ei piittaa sääolosuhteista, ja on hiilidioksidipäästöistä vapaana myös ympäristöystävällinen. Suunnittelijoiden mukaan sekä järjestelmän rakennus- että käyttökustannukset ovat huomattavasti edullisemmat kuin muilla kulkuvälineillä.

Liki äänennopeudella kulkeva kapseli matkaisi Tukholmasta Helsinkiin 25 minuutissa, kun matka Tukholmasta Turkuun taittuisi vain 11 minuutissa.

– Ensimmäisten käyttöönotettavien hyperloop-ratojen kohdalla tärkeää lienee etäisyyksien lyhyys ja rakentamisen helppous.

Jos hyperloop-yhteys joskus onnistuu, se mullistaisi asioita niin matkustamisessa, työskentelyssä kuin asumisessa.

Lue koko juttu keskiviikon Turun Sanomista tai näköislehdestä

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Riskeistä
Näin rahvaalle tulee ensimmäisenä mieleen, että tuollainen tekele olisi vastustamattoman houkutteleva kohde terroristeille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Miksei Pietarin slummiin
Ei tuonne kehitysmaa Ruotsiin kannata pikayhteyttä rakentaa. Ainakin turvatarkastusten tulee olla lentokenttä-tasoa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Miksei Pietarin slummiin
Eipä ole Juliuksella oikein käsitystä siitä, mikä on teollisuusmaa, kehitysmaa, kehittyvä maa, jne. Mutta kyllä se siitä, ehkä joskus....
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Martin mummu
Tyhjän hypetystä taas kuten aina.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leluja porvareille.
Muuten ihan täyttä skeidaa. Tunnin junakin on todennäköisempi, vaikkakin toimintavarmuudeltaan vain b-emarin luokkaa..
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
"Putkiposti"
Esitin tämän mallin Suomessa viranomaisille jo 70- luvulla. Väli oli Helsinki-Tampere. Kapselin nopeutta ja jarruttamista säädellään paineistuksella. Lähtöpäässä ( HKI) on normaali tai kohotettu imanpaine, tulopää ( TRE)con voimakkaasti alipaineistettu. Energiaa ei tarvita muuta kuin paineen säätelyyn ja kapselin sisälle.
Suomessa innovaatioaiheet valuvat aina hukkaan, vaikka ollaan kymmeniä vuosia edellä ideoissa.
Erilaisia aihioita on vieläkin menneillään- lämmintä kättä tulee, mutta mitään ei saada tapahtumaan tai siihen tarvitaan valtavat rahat ja ELY:jen virkamiesmäisen organisaation lopettaminen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Epäilyttävä tekniikka
- Tämä juna on todella nopea, olette perillä 11 minuutissa. Odottakaa vain ensin, että pumppaamme putkeen alipaineen, se kestää viikon.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Epäilyttävä tekniikka
todennälöisesti putki on aina alipaineistettu ja käytössä on ilmalukkoa vastaava vempele päädyissä joka paineistetaan että matkustajat pääsevät ulos ja josta pumpataan ilmat pois ennen lähtöä, ei tarvitsisi olla kapselia paljon suurempi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Miksei monorail?
Tämä on jo niin nähty Simpsoneissa. Springfieldissä ratikan tai hoplopin sijaan rahaa vain kaadettiin helppoheikin markkinoimaan monorailiin. Erona se, että Springfieldissä oli löysää rahaa, täällä sitä ei ole. (Marge vs. the Monorail, wikipedia)
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Humpuukia toistaiseksi
Tuntuu samanlaiselta utopialta kuin Hesan ja onneksi minun ei tarvitse veromaksajana vielä huolestua. En ole nähnyt vielä yhtään kustannusarviota rakentamisesta, käytöstä ja huollosta. Yleensä vielä arvio moninkertaistuu toteutuksessa.

Useimmille riittää matka-ajaksi hyvä illallinen ja hyvin nukuttu yö ruosinlaivalla. Aamulla ollaan virkeänä Tukholmassa (tai päätä särkee). Lippukin maksaa vain muutaman kympin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Humpuukia toistaiseksi
Se, että ei ole päätetty lippuhintoja saattaa hyvinkin pitkälti johtua siitä, että koko konseptia päästään testaamaan vasta loppuvuodesta jos hyvin käy.

Vähän, kuin menisi Wrightin veljeksille sanomaan, että humpuukia. Tai kysyisi, mitä tuolla maksaisi lento turistiluokassa New Yorkista Pariisiin. 1900-luvun ihmisille riitti varmaan ihan hyvin, että Atlantin yli pääsi viikossa.

Tämä täysin uusi liikenneväline muodostaa uuden tavan liikkua ja laajentaa työssäkäyntialuetta samalla tavalla, kuin lentokoneen kaupallistuminen teki. Useimmille varmaan riittääkin yön yli kestävä matka-aika Tukholmaan, suurin osa tuleekin heti takaisin. Mutta ei tämä laite olekaan suurimmalle osalle ihmisistä. Jo nyt Turku-Tukholma lentoreitillä on vakioasiakkaita, jotka käyvät suurkaupungissa päivällä töissä ja tulevat Turkuun illaksi. Ei toki päivittäin, mutta säännöllisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Viiiuh......
Eihä tos ehdi edes taxfree myymäläs käymää?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.