Torstai 26.5.2016Vilhelmiina, Miina, Minna, Vilma, Mimmi

Kantavatko sillat jättirekkojen painon alla?

Jättirekat ovat huristelleet Suomen teillä jo pari vuotta.Kuntien ei tarvitse raportoida silloistaan. Korjaus-
kustannuksia pidetään romahtamista suurempana riskinä.

Eteläpohjalainen kuljetusalan yrittäjä Oiva Korpela hankki ensimmäisen jättirekkansa vuosi sitten, ja toinen on jo tilauksessa. Korpelan mukaan jättirekalla ajaminen on helpompaa kuin voisi luulla.
Eteläpohjalainen kuljetusalan yrittäjä Oiva Korpela hankki ensimmäisen jättirekkansa vuosi sitten, ja toinen on jo tilauksessa. Korpelan mukaan jättirekalla ajaminen on helpompaa kuin voisi luulla.

Anna Humalamäki

Jopa 76 tonnia painavat rekat sallittiin Suomen teillä jo yli kaksi vuotta sitten. Tästä huolimatta vieläkään ei tiedetä, kuinka moni kunta on tarkistanut siltojensa kantavuuden, Liikennevirasto kertoo.

– Muutama isompi kunta on siltojensa tilanteesta aika hyvin selvillä, osassa kunnista pelästyttiin ja osassa ei tehty oikein mitään, Liikenneviraston taitorakenneyksikön päällikkö Minna Torkkeli kertoo.

Kunnille on annettu vapaat kädet siinä, missä tahdissa ne kunnostavat omia siltojaan jättirekoille sopiviksi. Liian heikoille silloille on kuitenkin syytä laittaa painorajoitukset.

Kuntaliitosta kerrotaan, että ainakin isoimmat kaupungit aloittivat siltojensa kantavuuksien arvioinnit ja alikulkukorkeuksien tarkistukset kevättalvella 2013. Ei kuitenkaan ole tietoa, käynnistivätkö muut kunnat vastaavia toimenpiteitä.

Esimerkiksi Seinäjoen kaupunki aloitti siltakartoituksen vasta syksyllä 2014. Kaupungin kunnossapitopäällikön mukaan toimiin ei ryhdytty aikaisemmin, koska siltojen kantavuudessa arvioitiin olevan alun perinkin sen verran varaa, että ne kestäisivät jättirekkojen painon.

Esimerkiksi Seinäjoen kaupunki aloitti siltakartoituksen vasta syksyllä 2014. Kaupungin kunnossapitopäällikön mukaan toimiin ei ryhdytty aikaisemmin, koska siltojen kantavuudessa arvioitiin olevan alun perinkin sen verran varaa, että ne kestäisivät jättirekkojen painon.

– Ajateltiin, että vaikka rekkojen painorajoitusta nostettaisiin, sen ei pitäisi vaikuttaa.

Tähän mennessä kaupungissa on tarkistettu parikymmentä vilkkainta siltaa. Niissä ei ole ilmennyt ongelmia, mutta yhdelle sillalle on laitettu 30 tonnin rajoitus.

Tämän vuoksi olisi tärkeää, että kaikki kunnat tarkistaisivat siltojensa kunnon ja selvittäisivät, soveltuvatko ne jättirekoille.

Liikenneviraston mukaan ne kunnat, jotka eivät ole asiaa hoitaneet, voisivat käydä siltansa läpi jonkun asiantuntijan kanssa

Liikenneviraston mukaan ne kunnat, jotka eivät ole asiaa hoitaneet, voisivat käydä siltansa läpi jonkun asiantuntijan kanssa

Taitorakenneyksikön päällikkö Torkkeli muistuttaa, että vastuu sillan kantavuudesta on aina tienpitäjällä, eli tapauksesta riippuen joko kunnalla tai valtiolla. Jos jättirekan liikkumista kieltävää liikennemerkkiä ei ole esillä, se antaa signaalin, että silta kestää.

– Jos sellainen tulisi vastaan, tieto sillan kantavuudesta olisi hankittava puhelimitse.

Ovatko sillat sitten aiheuttaneet jättirekoille onnettomuuksia? Liikenneviraston tietojen mukaan eivät. Minna Torkkeli uskoo, että kunnissa ollaan kyllä tietoisia huonokuntoisimmista silloista.

– En olisi hirveän huolissani sen takia, että siltoja romahtaisi. Sellaista ei tarvitse pelätä. Mutta kuntalaisena toivoisin, että verorahoilla pidettäisiin silloista huolta, jottei niitä sitten tarvitsisi kalliilla korjata.

Valtion omistamien siltojen kantavuus on jo selvitetty. Painorajoituksia laitettiin jättirekkojen vuoksi noin 350 sillalle ja yhteensä niitä on 481 sillalla.

Torkkelin mukaan rajoitukset ovat vaikeuttaneet rekkojen kulkua erityisesti Turun ja Kainuun seuduilla. Osa painorajoituksista pyritään poistamaan korjausrahojen turvin.

Mammutti-
rekoille tulee
uusia reittejä

Anna Humalamäki

Tavallisten jättirekkojen lisäksi Suomen teillä liikkuu erityisen painavia HCT-rekkoja, joiden kuljettamiseen tarvitaan poikkeuslupa. Nämä rekat painavat jopa yli sata tonnia ja kulkevat vain ennalta määrättyjä reittejä pitkin.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista kerrotaan, että HCT-rekkoja on tällä hetkellä liikenteessä 13 kappaletta. Ne ajavat muun muassa Tampereen ja Helsingin sekä Vantaan ja Kempeleen väliä.

Lisäksi lupahakemuksia on vetämässä aivan uusille reiteille. Lupia haetaan Oulun ja Kittilän välille, Helsingin ja Turun välille, Helsingin ja Seinäjoen välille sekä vitostielle Kuopion suuntaan.

– Hakemuksia on tällä hetkellä auki kahdeksan kappaletta, kertoo Trafin liikennekelpoisuusyksikön päällikkö

– Hakemuksia on tällä hetkellä auki kahdeksan kappaletta, kertoo Trafin liikennekelpoisuusyksikön päällikkö

Lahden mukaan edellä mainittujen hakemusten lupakäsittely saattaa valmistua jo tulevan kevään aikana. Eri asia on, kuinka nopeasti uudet mammuttirekat pääsevät tien päälle.

– Ne valmistetaan täysin yksilöllisesti. Lopullisen lupapäätöksen jälkeen voi mennä vielä monta kuukautta suunnitteluun ja sen jälkeen monta kuukautta rakentamiseen.

Raskain Suomen teillä liikkuva HCT-rekka painaa 104 tonnia. Se kuljettaa Lapissa puuta.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Hullua hommaa
Mikään ei riitä, kohta vaaditaan 200 tonnin kestävyyttä ja kuskit sen kuin sompailevat viihdekeskukset toisessa kädessä ja kahvimuki toisessa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hullua hommaa
Eiköhän se ole suurinpiirtein niin, että telien määrän ja rakenteen ansiosta tarkoitukseen suunniteltu HCT-rekka ei kuormita tiestöä siltoineen juurikaan enempää kuin normaali 76 tonninen. Tietysti jotkut reitit saattavat olla ahtaita noin suurelle ajoneuvölle aiheuttaen tienpitäjälle muutoskustannuksia, mutta periaatteessa en ymmärrä, mikä tuossa rekka-auton koon kasvattamisessa olisi moitittavaa. Kehitys kehittyy ja kustannuskilpailukyky paranee, kuten on haluttu.
Tällaisilla tavoilla sitä kustannuskilpailukykyä juuri pitäisikin parantaa eikä työvoiman selkänahkaa ja kukkaroa höyläämällä. Esimerkillistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ja virolaiset puikkoihin
Ei noita pitäisi päästää moottoriteiden ulkopuolelle, 3-tiekin ylöjärveltä pohjoiseen niin morjens...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
aiheuttamisperiaate
Firmojen verotusta pitää kiristää, jotta kustannusvastuu toteutuu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rekat
Täysin vastuutonta ja järjetöntä sallia suomessa moiset painot,näiltä ylipainoisten kuskeilta/yrittäjiltä rahat teiden korjauksiin ,ne ne hajottaakin.Meillä ei ole edes vastuullisia ja ammattitaitoisia kuskeja näihin ylisuuriin vehkeisiin,jo nyt liikaa jatkuvia onnettomuuksia kun vedetään jatkuvaa ylinopeutta ,roikutaan perseessä kiinni ,ohitellaan miten satuu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Perä edellä puuhun
Tyypillinen poliitttisten päättäjien aikaansaannos. Ensin korotetaan painorajaa merkittävästi ja sen jälkeen ihmetellään siltojen ja teiden kestävyyttä. Poliitikko on aina vain kerrallaan yhden asian huonosti senkin ymmärtävä otus. Kokonaisvaltaiseen asioiden ymmärtämiseen ja pitemmällä tähtäimellä tarvittaviin suunnitelmiin sekä päätöksiin ei Suomen poliittisten päättäjien osaaminen riitä. Oman edun tavoittelu yhden lyhyen vaalikauden aikana on kaikkein tärkeintä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rekat/Perä edellä puuhun
Olen täysin samaa mieltä sekä 'Joken' että 'Stenun' kanssa.
Täysin typerä päätös, joka ei hyödytä ketään, päinvastoin, haittaa ja vaarantaa muita tielläliikkujia rekkojen hajoittaessa jo ennestään huonokuntoisia, korjausrahojen puutteesta kärsiviä teitä.
Seurauksia on sitten poliitikkojen turha voivotella ja pahoitella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tikusta asiaa
Noilla painoilla aina menty, nyt ne on lailliset. 7 akseliseen sopii tuoretta koivua sen verran että päästään 126t kokonaispainoon kuormaimen kanssa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.