Maanantai 26.9.2016Kuisma

Ministeri Paatero: Jäänmurtajat ehkä öljynporauksiin

Arkistokuvassa jäänmurtajia lähdössä töihin 2012. Lehtikuva
Arkistokuvassa jäänmurtajia lähdössä töihin 2012. Lehtikuva

Valtion omistajaohjauksesta vastaava kehitysministeri Sirpa Paatero (sd) on valmis harkitsemaan suomalaisten jäänmurtajien päästämistä arktisille alueille öljynporaustehtäviin.

– Henkilökohtaisesti en pitäisi sitä poissuljettuna vaihtoehtona, sanoo Paatero.

Valtion jäänmurtajien tulevaan käyttöön ja uusien rakentamiseen saadaan selvyyttä, kun ministeri saa todennäköisesti torstaina käyttöönsä selvityksen Suomen jäänmurtajatilanteesta ja murtajayhtiö Arctia Shippingin toimintamalleista.

Aiemmin valtionyhtiöiden omistajaohjaus oli hallituksesta lähteneillä vihreillä, jotka ovat suhtautuneet kriittisesti murtajien käyttöön öljynporauksen tukena.

Valtion murtajayhtiö Arctia Shipping olisi valmis tilaamaan pikaisesti kaksi uutta jäänmurtajaa, kunhan vain valtio näyttäisi siihen vihreää valoa. Arctia Shipping ei tarvitsisi rahoitukseen valtion varoja.

Paatero näkisi mielellään, että mahdollisesti tilattavien murtajien kotimaisuusaste olisi korkea, kun murtajat on ennenkin totuttu rakentamaan Suomessa. Hän ei halua spekuloida sillä, millä suomalaistelakalla murtajat pitäisi rakentaa.

– Se olisi jo aika pitkälle menevää ajattelua, kun ensin pitää katsoa, onko lisävolyymille ylipäätään tarvetta, hän sanoo.

LUE LISÄÄ KESKIVIIKON TURUN SANOMISTA TAIDIGILEHDESTÄ

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Oppi
Eli mitään ei ole näköjään opittu, tai siis ainakaan ministeri Paatero ei ole oppinut. No, ainakin täällä Suomessa Greenpeacen on helpompi tutustua vaikka etukäteen laivojen rakenteisiin, että on sitten siellä tuhottavilla arktisilla merialueilla selvät suunnitelmat laivojen toiminnan mahdollisimman tehokkaaseen häiritsemiseen. Toivoisin toki jo ihan laivojen miehistönkin vastustavan lähtöä noin kyseenalaisille komennuksille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hienoa!
No niin, hyödynnetään sitä osaamista ja ollaan bisneksessä
mukana. Murtajat pohjoiseen suomalaisella miehistöllä.

Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jotain järkeäkin
Kokonaisuudessaan tuo jäämurtajien ympärivuotinen käyttö voipi olla melko monimutkainen juttu. Kalliin tekniikan makuuttaminen laitureissa suuremman osan vuotta ei ole mielekästä eli jotain puuhaa pitää löytyä ainaisen paikkamaalailun sekä voitelun sijaan. Toki on pidettävä mielessä se, että ehdoton ensisijaisuus on kotoisten vesireittien aukipitäminen kaikissa oloissa. Toinen asia on se, että pitkäaikaisia sitovia sopimuksia arktisten alueiden jäänmurrosta ei voi tehdä, sillä tulevien talvien jäätilanteiden ennustaminen on mahdoton tehtävä. Lisäksi pitäisi ehkä huomioida sekin, että siirtymäaika pohjoisille vesille ja takaisin on melko pitkä. Monta monessa siis näidenkin lisäksi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Jotain järkeäkin
Arktisella bisneksellä ei ole mitään tekemistä jäänmurron kanssa, eikä sen osaamisella ole pohjoisen öljykentillä mitään käyttöä. Pitää tiedostaa, että se on oma alansa.

"Ainaiseen paikkamaalaukseen ja voiteluun" jäänmurtajilla ei ole ollut aikaa vuosiin. Muistelet ehkä yli kymmenen vuoden takaisia aikoja. Kesäseisokin kääntöpuoli on se, että jäänmurtajien käyttöikä on ollut pitkä.

Onko mitään järkeä ajaa kalustoa loppuun +- 0-katteella, vain sen vuoksi, että "ollaan bisneksessä mukana".

Logiikka jäänmurtajakeskustelussa on suunnilleen samaa, kuin paloautojen käyttö pullan kuskaamiseen, silloin, kun ei ole tulipaloja. Argumentit enimmäkseen perustuvat aidan yli kurkkimalla hankittuun asiantuntemukseen. Kuinkahan moni keskustelija hoitaisi paperikoneen prosessia vastaavalla osaamisella?

Työllisyysnäkökulmasta ympärivuotinen toiminta on varmaan perusteltavissa. Arctian visio ei kuitenkaan taida olla suomalaisten työllistäminen, poislukien johtajat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jäänmurtajat töihin
Hyvä kun päästiin tekemään oikeata politiikkaa jäänmurtajien käyttöasteen kohentamiseksi. On hyvä laitta alukset atktiselle alueelle ja ammentaa kokemusta/tietotaitoa uusin murtajien rakentamiseen arktisille alueille. Vastaan "Kanen" kirjoitukseen, että ei Greenpeacen tapaisen porukan terrorismille pidä antaa periksi ja jättää nyt avautuva pesti arktisille alueille käyttämättä. Vihreiden hallituskausi oli suomelle katsrofi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mars matkaan!
Hyvä homma, vihreiden ideologisesta vänkäämisestä ei ole koitunut muuta kuin menetyksiä Suomelle tässäkin asiassa. Toki asiassa pitää huolehtia kahdesta seikasta: (i) murtajien pitää olla Suomessa talvella ja (ii) vahingonkorvausvastuut tulee olla sopimusteknisesti rajattu ja riittävät vakuutukset otettu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turha spekuloida

Nämä ovat sellaisia alkuvaiheen juttuja.Totta kai siellä tulee toimijoilla olemaan ympärivuotiset kalustot.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tärkeä keskustelun avaus
Nyt osui Paatero oikeaan kohteeseen, eli suomalaisten jäänmurtajien vuokraamiseen kesäkaudeksi ulkopuoliselle toimijalle kaukana Suomesta.
Eihän tämä ole mikään uusi asia. Onhan suomalainen murtaja ollut jo useana vuonna ulkomailla kesäkauden. Eräs viimeisimpiä oli monitoimimurtajan retki Brasilian rannikolle avustamaan paikallisia öljynporaajia. Homma meni hyvin ja varustamo sai rahaa, sekä merimiehet työtä.

Vastuut selviksi, samoin kulut ja tuotot, eikä muuta kuin menoksi.
Ei se jokavuotinen ja jokakesäinen Katajanokalla makaminenkaan mitään tuota, mutta kuluja tulee.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mitäh?
"Valtion murtajayhtiö Arctia Shipping olisi valmis tilaamaan pikaisesti kaksi uutta jäänmurtajaa, kunhan vain valtio näyttäisi siihen vihreää valoa. Arctia Shipping ei tarvitsisi rahoitukseen valtion varoja."

Ja Arctia saa rahansa jäänmurtajasopimuksella - valtiolta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Säästöjä
Arctialla menee hyvin, mutta menisi varmaan paremmin, jos muutaman vanhan laivan varustamo aluksi poistaisi osan 7 - 8 johtajasta ja erinäisistä turhista pomoista. Esim. kolmelle tai neljälle ensin kehoitus hakeutua oikeisiin töihin.

Säästyneet rahat voisi vaikkapa tilittää omistajalle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.