Lauantai 29.8.2015Iines, Iina, Inari
Lyijykynät jäävät yo-koehistoriaan vuonna 2019. Lehtikuva / Kimmo Mäntylä

Uusi koe mittaisi yleissivistystä

Ylioppilastutkintoon suunnitellaan yleissivistystä mittaavan kokeen lisäämistä.

Vielä on epäselvää, mitattaisiinko yleissivistystä erillisellä kokeella, vai tapahtuisiko se muiden kokeiden yhteydessä.

Jo nyt reaaliaineiden kokeissa on tehtäviä, joihin vastattaessa tarvitaan ainerajat ylittävää tietoa. Yksi mahdollisuus on, että näistä tehtävistä valittaisiin esimerkiksi kuudesta kahdeksaan kysymystä, joiden perusteella yleissivistystä mitataan. Tällä toteutustavalla yleissivistyskoe olisi vapaaehtoinen.

– Erillisen, kaikille pakollisen kokeen lisääminen ylioppilastutkintoon muuttaisi sen luonnetta. Oletan, että se edellyttäisi lakimuutosta, koska kyse on paljon järeämmästä muutoksesta, ylioppilastutkintolautakunnan puheenjohtaja Patrik Scheinin sanoo.

TS-STT

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

tärkeintä olisi opettaa
uteliaisuutta ja elinikäistä opiskelun harrastusta

tutkinnot vanhenevat nopeasti eikä niitä fiksuimmilla aina enää edes ole juuri siksi

samoin moni yliopisto kiistelee professorien oikeudesta päivittää kursseja vapaasti uuden tiedon mukaan, mikä monelle on 'anarkiaa ja kauhistus'

huiput liikkuvat yritysmaailmassa täysin osaamisellaan jonka maine on kaikunut pitkälle, perusjohto ja alemmat vakanssit täytetään vanhaan malliin tutkinnoilla

nuoria tulee opettaa pysymään osaajina, ei suorittamaan jotain tämään vuoden kirjapinoa







Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: tärkeintä olisi opettaa
On pysyvää tietoa ja muuttuvaa tietoa. Tai no, hyvin pitkällä aikavälillä kai melkein mikä tahansa tieto voi muuttua, mutta ainakin suhteellisen pysyvää tietoa on. Esim. monet matematiikan kaavat, kielten kieliopit ja perussanastot, mantereiden muoto ja sijainti, avaruus ja sen tapahtumat, solun elintoiminnot, perintötekijät jne jne. Näitä asioita voi opettaa lähes samanlaisina vuosikymmenestä toiseen. Sitten on muuttuvaa tietoa ja valtavasti teorioita. Jo nyt mielestäni hyvä opettaja monessa kohdassa opettaa, että NYKYTIETÄMYKSEN mukaan on niin ja näin, ja esittelee myös vaihtoehtoisia teorioita ja uusimpia tutkimustuloksia. Kurssien päivitys kokonaan aina uusimman tiedon mukaan on mielestäni huono idea.

On varmaankin mahdollista laatia koe, joka testaa juuri pysyvimmän tiedon, vaihtoehtoisten teorioiden ja uudempien tutkimustulosten tuntemusta monipuolisesti eri aloilta. Jotain tällaista kai voisi olla yleissivistyksen koe. Oppilaan tulisi osoittaa kykyä myös lähdekritiikkiin ja kyseenalaistamiseen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.