Torstai 14.12.2017Jouko

Valtio avitti vaikeuksissa ollutta Masa-Yardsia 2002 – juristi tivaa perustetta linjan muutokselle

 Kuva: Veikko Wahlroos, TS
Kuva: Veikko Wahlroos, TS

Telakkatukiin erikoistunut juristi Kari Pääkkönen on pyytänyt työ- ja elinkeinoministeriöltä asiakirjoja selvittääkseen, oliko valtiolla todella lakisääteistä estettä myöntää STX-telakalle sen pyytämä pääomalaina.

Pääkkönen muistuttaa, että valtio järjesti vuonna 2002 Kvaerner Masa-Yardsin rahoitusta, kun yhtiö oli tukalassa tilanteessa. Silloin järjestelylle ei ollut laillista estettä.

Nyt elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok) ja valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd) ovat vakuuttaneet, että hallitus ei voinut myöntää lainaa, koska se olisi rikkonut lakia.

Pääkkönen on tutkinut laajasti telakkatukia vuonna 2011 Turun yliopiston oikeustieteelliseen tiedekuntaan tekemässään lopputyössä. Pääkkönen toteaa tutkimuksessaan, että valtio joutui pelastamaan Kvaerner Masa-Yardsin myöntämällä sille pääomalainan. Tutkimuksessa viitataan valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnan päätökseen 19.6.2002.

– Jos väitteeni siitä, että tuki silloin myönnettiin pitää paikkaansa, niin miten harkinta poikkesi nyt, kun telakkayhtiö pyysi Oasis-risteilijöiden kaupan toteuttamiseksi valtiolta pääomalainaa, Pääkkönen kyselee.

Pääkkösen telakkatukia koskeva tutkimus perustuu asiakirjamateriaaleihin sekä haastatteluihin. Kvaerner Masa-Yardsin henkilökunnalle kerrottiin 2002, että valtio osallistui yhtiön jatkon varmistamiseen.

Pääkkönen on lähettänyt tutkimuksensa tausta-aineistoksi elinkeinoministeri Vapaavuorelle, työministeri Lauri Ihalaiselle (sd) ja talousvaliokunnan puheenjohtajalle Mauri Pekkariselle (kesk).

Pääkkönen on pyytänyt myös käyttöönsä työ- ja elinkeinoministeriöstä Oasis-risteilijöiden valtion tukipäätöksiin liittyviä asiakirjoja siltä osin, kun ne ovat julkisia. Toistaiseksi asiakirjoja ei ole lähetetty.

LUE LISÄÄ MAANANTAIN TURUN SANOMISTA

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

kallis päätös
Niin tai näin, niin hallitus ei myönnä virheitä vaan keksii jonkun vastineen tähänkin?
Oliko syynä tukien epäämiselle se, että hakija oli korealainen STX eikä puhtaasti suomalainen firma vaikka työntekijät olisivat olleet pääasiassa? Lainaraha olisi saatu takaisin ja valtio jopa netonnut siitä, joten on outoa, kun se raha ei kelvannut? Kreikkaan sekä muualle annetaan ja tuetaan täältä ilmaisella rahaa, joka ei tule takaisin? Hallitukselta on lähtenyt asiat käsistä eikä kukaan ota vastuuta eikä joudu henk.koht korvaamaan virheitä. Tästä vaan seurauksena lisää työttömiä ja kuolinisku laivanrakennusalalle...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: kallis päätös
Höpö höpö. Tuo 50 MEUR pääomalaina olisi ollut vain alkua paljon suuremmille tarpeille, kuten poliitikot oppositiota myöten vuosivat julkisuuteen Vapaavuoren Talousvaliokunnalle pitämän esityksen jälkeen. Tuo 50 MEUR tarvittiin että olisi kyetty tekemään 2012 tilinpäätös ja että olisi pystytty keväällä nostamaan TUI:n lainaeriä valmiusasteen noustua 30 %:iin. Oasiksen 3:n hinnaksi saattoi kuka tahansa laskea valtion maksimi innovaatiotuen kautta noin 950 MEUR. Aker Yards jo aikoinaan kertoi Oasiksen ja Alluren hinnoiksi noin 1000 MEUR/kpl. (Heikinheimon 2 miljardin euron keikka). Kun 1 miljardiin laskee päälle 6 vuoden inflaation olisi hinta pitänyt olla yli 1,1 MEUR. Tämä huomioiden jo se, että kyseessä olisi ollut pitkälle sarjalaiva. Tuo tappio olisi jonkun pitänyt ennemmin tai myöhemmin myös rahoittaa. TUI:n tappiollisuutta saadaan vain arvailla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lakia voi aina muuttaa
Miten laki syntyy ? Se syntyy siten, että joku rikkomus, jota ei vielä kirjattu lakiin aiheuttaa niin suuria paineita, että se kirjataan laiksi. Siksi laki kulkee aina jälkijunassa suhteessa vakavaan tapahtumaan. Niin tässäkin tapauksessa. Kamreeri Vapaavuoresta pitäisi tulla nopeasti ministeri.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
eh?
Pääkkönen ja kumppanit, kuten tiedätte, hakemanne oman pääoman ehtoinen rahoitus on sellainen, että se maksetaan pois vasta mahdollisista voittovaroista.

Kun tiedetään, että telakat eivät enää juuri voittoa tuo, koska niin varustamot kuin telakoiden emoyhtiötkin kilpailuttavat valtioita saadakseen nämä maksamaan ison osan rakentamisesta, eikä voitolle päästä, niin mitäs jos kokeilisitte hakea jotakin sellaista rahoituksen muotoa, jonka velan antaja saisi joskus takaisinkin?

Saattaisi rahaa löytyä ihan eri tavalla kuin nykyisin, mene ja tiedä?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mahdollisuudet ovat vähissä
Etelä-Korealainen StX-yhtiö on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa ja toimintoja myydään pois. Telakkoja on jo myyty ja Suomen telakatkin myytäisiin jos ostaja löytyisi konkurssikypsille telakoille. Nyt vaaditaan että Suomen valtion rahoilla pelastettaisiin telakat. Tämän jälkeen STX-yhtiö myisi telakat hyvään hintaan ja korjaa taloudellista tilaansa. Nyt on vain kaksi vaihtiehtoa: STX antaa rahaa telakoiden pelastamiseen tai sitten telakat haetaan konkurssiin. Konkurssin jälkeen telakoiden hinta on alhaisempi ja ostajaryhmä saatetaan saada kasaan. Se tiedetään ettei Suomen valtiolla ole rahoja osallistua telakoiden ostoon.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sosialisoidaan
Miks tää on niin vaikeeta? Valtion EI pidä tukea mitään huonosti johdettua, taloudellisesti epävakaassa tilanteessa olevaa yritystä. Se ei ole oikeaa verorahojen käyttöä. Parempi vaihtoehto on että sosialisoidaan koko STX Suomen valtiolle ilman eri korvausta nykyisille omistajille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyhä yksinkertaisuus
Ettekö te todella tajua vai halua tajuta ikävää tosiasiaa. Ei todellinen ongelma ollut koskaan 50 MEUR pääomalainan laittomuus, vaan se että telakan tilanne on niin toivoton, että se 50 ei olisi ollut kuin alkua. Kohta olisi tarvittu paljon paljon enemmän. (lukekaa Pia Kauman kolumni Uudesta Suomesta.) Valtio ei voi kertoa julkisuuteen telakan todellista taloudellista tilannetta, koska a) se on liikesalaisuus ja b) koska silloin konkurssiin menoaika laskettaisiin tunneissa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyhä yksinkertaisuus
Jos kyseessä olisi ollut Kreikka niin rahat olisi löytyneet heti. Mutta kun kohde oli väärä eli telakka niin mitä siitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Oikein menee
Ei millekkään yhtiölle voi antaa rahaa lainaksi, jos on pelko, ettei yhtiö pysty maksamaan lainaansa takaisin. Jos ei tulosta tekevä emoyhtiökään suostu lainaamaan rahaa tytäryhtiölleen, niin kyllä sen takaisinmaksun voi siinä vaiheessa unohtaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Oikein menee, EI MENE, vientiteollisuus tuo maahan rahaa
Jakaahan valtio maataloustukeakin miljarditolkulla. Ei ole edes kyse lainoista vaan suorasta tukemisesta joka jatkuu vuosikymmenestä toiseen. Satoja miljardeja on jo kaadettu isäntien tileille ja ruokamme on edelleenkin EU:n kalleinta.

Erilaisiin "uusiutuvien" energioiden tarpeisiin kaadetaan jatkuvasti tukirahaa kuten tuulivoimaan joka ei milloinkaan tule toimimaan Suomessa ilman tukea!

Miten valuuttatuloja eli sosiaaliturvamme rahoitusta tuova, vientiteollisuuden osa, telakkateollisuus olisi jollain tavoin huonompi tukikohde?

Juuri nyt tänään oli uutisissa asiaa Turun Telakalla tehdystä ns. Ruotsin laivasta joka sai kansainvälistäkin huomiota toimiessaan maakaasulla ja näin rikkipäästövaatimuksia alittaen.

Tällainenko toiminta pitää kannattamattomana pyyhkäistä pois eikä sitä pidä tukea?
Nimittäin, jos telakat halutaan lopettaa, ei muutakaan tuotantoa sitten enää alalla tule tapahtumaan.

Määrätyllä tavalla on säälittävää, että nykyhallituksen ideologiaa papukaijamaisesti toistavat telakkaklusterista mitään tietämättömät ihmiset ovat lakaisemassa koko alaa pois ymmärtämättä minkä luokan osaamisesta on kyse.

Vihamielisiä lausuntoja on tietysti helppo antaa kun ei omaa ammatillisesti, koulutuksellisesti eikä millään muullakaan tavoin ymmärrystä telakka-alan asioista.
Jopa telakka-alan läpikotaisin tunteva Martin saarikangaskin taitaa olla tyhmempi kuin TS:iin kirjoittavat -telakkateollisuus - saa - mennä - "asiantuntijat".

Ilmeisesti telakkaduunareiden työläistausta yhdistettynä menneisiin työtaisteluihin jotka olivat silkkaa luokkataistelua, sumentaa ideologisesti joidenkin toista laitaa edustavien arvostelukyvyn..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Oikein menee
Kyllä valtio olisi voinut sanella ehdot mieleisekseen jos se olisi osallistunut telakan rahoitukseen. Pahimmassa skenaariossa projekti vaan olisi kaatunut enempi tai vähempi valtion vastuulle, mutta olisi siitä laivasta aina se myyntihinta saatu. Mutta elämä on valintoja, nyt valittiin näin, minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Laivanrakennuskin on liiketoimintaa
Hyvin on nähtävissä että kaikilla ei ole mitään käsitystä liiketoiminnasta. Ovatko nämä ihmiset sitä mieltä että yhteiskunnan kuuluisi tukea tappiota tuottavaa yritystä. On tosi helppoa huudella puskista neuvoja hallitukselle joka varmaan tietää asioista enemmän kuin me.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Laivanrakennuskin on liiketoimintaa
Nyt yhteiskunta tukee pian työttömiä telakkatyöntekijöitä paljon suuremmalla summalla. Työttömyys heijastuu perheiden hyvinvointiin ja kulutuksen pienenemiseen. Väärä päätös, tässä taloustilanteessa. Josta on paha nousta kun kaikki teollisuus hävitetään ja vuosikymmenien tieto,taito ja opit. Minä luulin, että hallituksella oli halu pitää työt Suomessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Laivanrakennuskin on liiketoimintaa
Laivanrakennus on liiketoimintaa, minkä on monissa yhteyksissä esitetty olevan täysin epätervettä. Osin toimitaan täysin veroparatiisien kautta ja toisaalla valtiot subventoivat omien telakoidensa toimintaa, jotta takaisivat omien telakoidensa työn tämän verovapaan paineen alla, kun hinnoista kilpaillaan. Miksi Suomen olisi ideologisesti uhrattava telakkateollisuutensa tällaiseen "yritystuen" vastustamiseen. Heli hyvä, laivanrakennusliiketoiminta ei globaalisti ole terveellä tavalla kilpailtua bisnestä. Paljon on tehtävä ennen kuin voidaan esittää tällaista kirkasotsaista idealismia. Ei Suomella ole varaa menettää tällaisia tilauksia ja vain todeta, että valtiorahoitteiset yhtiöt tai veroparatiisiyhtiöt veivät työn, mutta idealistisen Suomen selkä ei taivu. Se ei työttömiä lämmitä eikä mahdolliseen konkurssiin ajautuvia alihankkijoita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
"Vastuutonta" vastaus.
Vastako siellä suomessa aletaan tajuta että telakkateollisuus,on kannattamatonta??
Täällä Ruotsissa lopetettiin se jo edellisen sukupolven aikana. Miksette perusta henkilöautoteollisuutta ja muuta yhtä vanhanaikaista teollisuutta myöskin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Konkurssin kautta uuteen nousuun
Näyttäisi siltä, että telakan suomalainen johto ajaa konkurssia. Lienee järkevä vaihtoehto tässä vaiheessa, kun omistajalla ei ole mahdollisuuksia auttaa. Konkurssin kautta yritys saadaan jollain konstilla takaisin suomalaisomitukseen. Ei Heinäluoma olisi tuota julkisuuteen kertonut, jos asia ei olisi jo näin suunniteltu. TUI: kaupat kun on alla, niin konkurssin jälkeen aika pienellä pääomalla ilman korealaisia päästään jatkamaan. Konkurssissa häviää vähän pankit ja eläkevakuutusyhtiöt. Ne kestävät sen kyllä. Alihankkijoista osa menee nurin, mutta niistä ei nyt ole muutenkaan pulaa, kun työkuorma on pieni.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.