Suomen silloilla säntillinen tarkastusohjelma – neljä on sortunut vuoden 2004 jälkeen

Myllysiltaa puretaan Turussa kesällä 2010. Nykyisin sen tilalla on uusi silta.
Myllysiltaa puretaan Turussa kesällä 2010. Nykyisin sen tilalla on uusi silta.

Daniel Wallenius

Brittilehti Guardianin mukaan vuoden 2004 jälkeen Italiassa on sortunut 12 siltaa tai ylikulkua. Ennen Genovan eilistä onnettomuutta sortumat olivat vaatineet seitsemän kuolonuhria.

Suomessa samalla aikavälillä siltoja on sortunut neljä. Ainut kuolonuhrin vaatinut onnettomuus sattui Helsingin Laajasalossa vuonna 2010, kun kevyen liikenteen silta romahti nosturiauton törmättyä siihen. Silta sortui ajoneuvojen päälle, ja menehtynyt oli yhden auton kuljettaja.

Vuonna 2009 Länsi-Uudellamaalla, Karjaalla, romahti silta, kun jäämassat romahduttivat siltarakenteet. Keväällä 2013 tulvavesi puolestaan romautti osan siltaa Kontiolahdella, Pohjois-Karjalassa.

Edellä mainituissa kolmessa tapauksessa sillan sortuman syynä oli sen rakenteisiin kohdistunut ulkoinen voima.

Vuosituhannen tunnetuin kotimainen siltaonnettomuus lienee kuitenkin Turun Myllysillan notkahdus vuonna 2010. Silta menetti kantavuutensa ja painui lähes 1,5 metriä

– Silta toimi siten kuin se oli suunniteltukin, eli se ei pudonnut romahtaen, vaan niiaten. Näin ihmishenkiä ei ollut vaarassa, sanoo Liikenneviraston taitorakenneyksikön päällikkö Minna Torkkeli.

Myllysilta oli omanlaisensa ongelmatapaus koko elinikänsä ajan. Silta alkoi notkua heti valmistuttuaan ja sitä korjattiin laajasti 1980-luvun lopulla. Lopulta syy sillan pettämiseen jäi mysteeriksi.

– Myöhemmin on tullut mieleen, että siltaa olisi pitänyt tutkia paljon laajemmin. Nyt se on purettu, eikä tutkimuksia enää voi tehdä, Torkkeli sanoo.

Italialainen uutistoimisto ANSA kertoo, että Genovan turmasillan huono kunto on huomattu jo vuosia sitten. ANSA:n mukaan autojonot ja liikenteen suuri määrä ovat aiheuttaneet rappeutumista sillan rakenteisiin.

Torkkeli sanoo, että Suomen maantiesillat ovat pääsääntöisesti hyvässä kunnossa, mutta sama ilmiö on tuttu myös kotimaan teiltä.

– Vanhat sillat on suunniteltu pienemmille liikennemäärille. Meilläkin on vanhempia siltoja, joiden kantavuuden kanssa on ongelmia, hän sanoo.

Yksi keino pitää sillat turvallisena on asettaa niille painorajoitus.

– Tavallinen henkilöautolla liikkuja ei huomaa niitä, mutta raskaan liikenteen kuljettajiin se vaikuttaa paljon.

Toisaalta Suomen valtateillä olevia vanhoja ja käyttöikänsä päähän tulleita siltoja on myös viime vuosina korvattu uusilla. Nelostiellä Viitasaarella sijaitseva Hännilänsalmen silta rakennettiin uusiksi vuosikymmenen vaihteessa, uudet Kallansillat Kuopiossa puolestaan valmistuivat 2014. Nykyisten siltojen edeltäjät olivat valmistuneet 1960-luvulla

Parhaillaan uusiksi rakennetaan 1950-luvulta peräisin olevaa Jännevirran siltaa Kuopion ja Siilinjärven rajalla sekä 1960-luvulla rakennettuja Oulujoen siltoja.

Kaikki Suomen noin 15 000 maantiesiltaa tarkastetaan kerran vuodessa. Tarkastus on pintapuolinen ja keskittyy liikenneturvallisuuteen sekä näkyviin vaurioihin.

Viiden vuoden välein silloille tehdään tarkempi syyni. Isoille ja merkittäville silloille tehdään lisäksi kymmenen vuoden välein laaja tarkastus.

– Jos vaurioita alkaa näkyä, voidaan tehdä erikoistarkastuksia. Tarkastustoiminta on hyvin säntillistä ja se on hyvin samankaltaista muissa pohjoismaissa ja Saksassa.

Tyypillisesti sillat vaurioituivat pidemmän ajan kuluessa. Kun silloissa havaitaan ongelmia, niiden kunto otetaan seurantaan ja jossain vaiheessa ryhdytään toimenpiteisiin.

– Mutta sellaistakin sattuu, että sillan pitäisi olla ihan kunnossa ja yhtäkkiä löytyy jokin isompi rakenteellinen ongelma.

Näin kävi esimerkiksi Oulujoen silloilla, joihin oltiin rakentamassa yhtä lisäkaistaa. Uudet kantavuustarkastelut kuitenkin paljastivat, että kantavuudessa on ongelmia ja sillat päätettiin rakentaa kokonaan uusiksi.

Yleensä vasta ikä ja kulutus paljastavat siltojen viat. Myllysillan kaltaiset ongelmatapaukset, joissa vaikeuksia ilmenee heti valmistumisen jälkeen, ovat harvinaisia, mutta eivät tavattomia.

Vuonna 2016 Kemijärvellä jouduttiin purkamaan lähes valmis rautatiesilta, kun sen betonivalussa havaittiin lujuusongelmia. Tuona vuonna havaittujen ongelmien vuoksi Liikennevirasto testasi pistokokeilla siltojen lujuutta. Kuusi siltaa reputti.

Tämän jälkeen aloitettiin tutkimukset yli 99 sillan betonin lujuudesta. Tutkimus on viivästynyt näytteenottovirheiden vuoksi, mutta on nyt valmistumassa.

Tutkimuksen tulokset on määrä julkistaa syyskuun alussa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Myllysilta oli kokeilu
Myllysilta oli teoreettisesti huipputekninen mutta ei toiminut käytännössä. Tekovaiheessa jo käytettiin betonimassaa varmuuden vuoksi niin paljon, että laskelmissa käytetty omapaino ylittyi, mikä osaltaan aiheutti kannen taipumisen jo pian valmistumisen jälkeen. Kaiken lisäksi pehmeä maaperä oli täysin soveltumaton käytetylle sillan konstruktiolle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kirjalansalmi?
Kirjalansalmen silta on todistetusti huonossa kunnossa. Toivottavasti ei käy samoin kuin Italissa, nimittäin pudotusta mereen on pitkälti. Ainakaan talvella ei ole mitään toivoa ihmisillä, jos pudotaan jäälle tai jääkylmään veteen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Selityksiä riittää
Vakuutella saa, mutta uskoo ken tahtoo. Tuleepa myös minun mieleeni Myllysillan kohtalo. Senkin piti olla niin kestävä ja turvallinen. Onkohan koskaan uskallettu edes selvittää rehellisesti miksi kävi niin kuin kävi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Myllysilta oli kokeilu
Keittiöpsykologit selittelee omiaan
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Entäs Uittamon 2010 romahtanut silta??
Eipä taida Liikennevirastolla olla kovin luotettavia tilastoja? Kuten muistetaan, Uittamolla romahti kevyen liikenteen silta 4.12.2010, eikä Liikennevirastolla tunnu olevan harmainta hajuakaan asiasta. Eli perusteltu kysymys kuuluukin, kuinka monta niitä romahtaneita siltoja vuodesta 2004 todellisuudessa on ollut!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Entäs Uittamon 2010 romahtanut silta??
Uittamon sillan aiheuttaja oli Roska auton nostin ,joka ei luut niin alas laskettu kun kuuluisi. Kuvat kertoivat aivan selvästi oli kuin banaani säiliön päällä. Jos päin ajaa noihin rakenteisiin, niin ei ole luhistumisesta kiinni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Outo rakenne
Joku sikäläinen sanoi, että on ajan kysymys, jolloin se romahtaa. Kuvista päätellen Genovan silta on riippusillan ja pukkisillan yhdistelmä korkeiden pyloneiden kohdalla. Niissä paikoissa siltakannen alla on omituiset betonituet ikään kuin lisänä. Rakenne on siis hyperstaattinen. Kun se on hoikkaa betonia, on tosiaan ajan kysymys, jolloin romahtaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ihmisen kanssa ei leikitä
Suomessa valtaosa silloista on rakennettu 60 tonnin ajoneuvopainolle. Vuosia sitten suurin ajoneuvopaino nostettiin Suomessa 76 tonniin. Eli ylittävää massaa tuli kerralla lisää 27 %a. Samana aikana on raskaan liikenteen ajonopeus noussut noin 87 km/h:sta 97-105 km/h. Tämä havaittuna tien päällä kuljeskellessa.
Kun Suomessa nyt kiihkotaan Italian tapaan silloista, olisi hyväksi muistaa maantieliikenteen kehitys.
Toki on hyvä pitää pannu kuumana varsinkin näin vaalien alla. Silloin ei tarvitse välittää faktatiedoista eikä takertua pikkuseikkoihin. Ei ainakaan Suomessa. Sanon hyvin suurella sarkasmilla: Jokainen liikenteessä kuollut ikään kuin sataa kauhistelevan, asioista piittaamattoman ja välittämättömän omaan äänikassaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.