Taksinkuljettajat viittaavat kintaalla omalle liitolle – AKT uskoo palkkariitojen korostuvan ja houkuttelevan jäseniä

Uusi taksilaki saattaa ajaa kuljettajat innokkaammin liittoon. Taksialan suosiminen sivutyönä on näkynyt pienissä jäsenmäärissä.

Saana Huhtala

Vain pieni osa taksinkuljettajista kuuluu ammattiliittoon. Uusi taksilaki mutkistaa kuitenkin tilannetta, kun alalle putkahtelee uusia yrittäjiä. Myös hintojen määräytymisen vapautuminen saattaa aiheuttaa epävarmuutta toiselle työskentelevän palkkakuvioissa.

Taksinkuljettajat työskentelevät yleensä joko prosenttipalkkauksella tai tuntipalkkauksella.

Prosenttipalkkauksessa kuljettaja saa reilut 30 prosenttia auton arvonlisäverottomasta tuotosta. Siinä missä prosenttipalkkaisen oli aiemmin kohtuullisen helppoa arvioida omat tulonsa, voivat uudet kuviot mutkistaa palkansaajan palkka-asioita, kun taksin tulot eivät välttämättä määräydykään taksamittarin mukaan.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton, eli AKT:n työsuojelusihteeri Pasi Ritokosken mukaan uusi taksilaki saattaa hyvinkin ohjata useampia muille työskenteleviä taksinkuljettajia liittymään liittoon aiempaa innokkaammin.

– Epävarmuustekijät kasvavat, ja ainakin näin alkuun tilanne näyttää hyvin epävarmalta. Aiemmin oli kohtuullisen selkeä systeemi, jossa taksamittarista tulivat raportit. Raporteista kuski näki heti, kuinka paljon palkkaa pitää tulla prosenttien mukaan. Jos matkan hinta määräytyy jonkin muun kuin taksamittarin mukaan, ei ole raportteja, joista palkan voisi osoittaa varmuudella.

Tämä voi kostautua esimerkiksi riitatilanteessa työnantajan kanssa.

Vain pieni osa ajaa taksia vakituisesti

Trafin tuoreimman tilaston mukaan Suomessa oli vuoden alussa reilut 30 000 taksinkuljettajan voimassaolevaa ajolupaa. Yrittäjänä toimimiseen tarvittu taksiliikennelupa oli ennen heinäkuuta vajaalla 7 500 henkilöllä. Ilman taksiliikennelupaa olevat joko työskentelevät muille tai eivät aja taksia ajoluvastaan huolimatta.

Vaikka toisille työskenteleviä taksinkuljettajia siis riittää, monet eivät tunnu pitävän liiton jäsenyyttä tarpeellisena. Tämä johtuu ainakin osittain siitä, että taksiala on perinteisesti ollut eräänlainen läpikulkuammatti. Moni tekee taksinkuljettajan töitä sivutyönä tai opiskelujen ohella. Silloin työntekijä saattaa jo kuulua toiseen liittoon.

– Väittäisin, että iso osa vakituisesti taksia työkseen ajavista kuuluu liittoon. Se on kuitenkin melko pieni porukka, joka ajaa vakituisesti, Ritokoski sanoo.

Lisäksi Ritokoski arvelee, että taksiala on aiemmin ollut niin selkeä, että liittoa ei välttämättä ole koettu tarpeelliseksi. Uuden taksilain myötä tilanne kuitenkin muuttuu ja se saattaa näkyä myös liiton jäsenmäärissä.

Yleisin riitatilanne liittyy palkkasaataviin

Ritokosken mukaan työttömyys ei ole ollut taksinkuljettajien suurin huoli. Tämäkin saattaa muuttua kiristyvän kilpailutilanteen vuoksi. Eniten liitto auttaa jäseniään palkkasaatavien hakemisessa.

– Palkkasaatavia joudutaan hakemaan säännöllisesti. Tällaisia riitatilanteita ei kuitenkaan ole onneksi kovin paljoa.

Toisaalta liiton tietämättömiin jäävät sellaiset palkkariidat, joissa työntekijä ei kuulu liittoon. Palkkariitoja saattaa siis olla enemmänkin, sillä suurin osa taksinkuljettajista ei kuulu liittoon. Ritokoski tietää ainakin muutaman tapauksen, joissa saatavia on haettu ilman liiton apua.

– Uskon, että palkkasaatavien hakeminen tulee korostumaan entisestään nykyisessä tilanteessa.

Työttömyys ei pelota taksikuskia

Saana Huhtala

Pekka Väyrynen on ajanut työkseen taksia toiselle nyt vajaat kuusi vuotta. Hän ei kuulu ammattiliittoon, eikä ole siihen ikinä kuulunutkaan, vaikka tällä hetkellä hän ajaa taksia päätoimenaan.

– En ole koskaan kokenut liittoa tarpeelliseksi, joten ei siihen ole tullut liityttyä. Enpä ole oikeastaan juuri sitä ikinä miettinytkään, Väyrynen sanoo.

Työttömyyden uhka ei ole häirinnyt Väyrystä, sillä hän on omien sanojensa mukaan aina keksinyt jotain uutta. Väyrynen ei olekaan kuulunut ammattiliittoihin edes muilla aloilla työskennellessään.

Uusi taksilaki ole saanut miettimään liittoon liittymistä. Väyrysen mukaan uudistus ei ainakaan vielä ole erityisemmin näkynyt Rovaniemellä, jossa kesällä on hiljaisempaa.

– Sesongin aikaan kilpailu varmaan lisääntyy, mutta tuskin omat ajot vähenevät. Sesonkiaikana täällähän on enemmän ihmisiä kuin mitä tänne mahtuu.

Jos uusi tilanne veisi työt alta, on Väyrynen luottavainen siihen, että jotain työtä löytyisi kyllä.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

näin
Kuka ajaa 30 pinnalla. Pitää olla 35-39.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Siipiveikko
Näitä siipiveikkoja löytyy aina...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.