Keskiviikko 20.6.2018Into

Suuronnettomuushälytyksestä selvittiin säikähdyksellä Jyväskylän Tikkakoskella

Ranskalainen Hercules-kone pääsi laskuun turvallisesti.

Jyväskylän Tikkakosken lentokentällä varauduttiin alkuillasta suuronnettomuusvaaraan, kun Ranskan rekisterissä olevan Hercules-kuljetuskoneen epäiltiin saaneen teknisen vian.

Koneessa oli yhteensä 21 ihmistä, tiedottaa Keski-Suomen pelastuslaitos. Päivystävä päällikkö Pauli Nurminen kertoo STT:lle, että paikalle hälytettiin 18 yksikköä lentokentän omien pelastusyksiköiden lisäksi.

– Lentokoneet ovat siitä pahoja, sillä niissä on (polttoaineena) kerosiinia, joten pitää päästä nopeasti onnettomuuspaikalle.

Tilanteesta selvittiin säikähdyksellä, sillä kone laskeutui turvallisesti. Alustavasti epäiltiin, että koneen laskutelineissä olisi ollut vikaa.

– Käytännössä kone lentää lennonjohdon ohitse, jolloin katsotaan, ovatko laskutelineet ulkona. Jos ne ovat, kuten tässä tapauksessa olivat, kone tuli laskuun.

Nurminen kertoo, että tilanne on ohi ja onnettomuuteen varautumisjärjestelmää on alettu purkaa.

– Käymme vielä palautteen läpi; mikä meni hyvin ja mikä huonosti, vaikka nyt ei onnettomuus tullutkaan päälle. Varauduimmeko oikeisiin asioihin ja sijoitimmeko joukot oikein.

Herculekset ovat joukkojenkuljetus- ja rahtikoneita, joista on lukuisia eri versioita. Koneita on sekä siviili- että sotilaskäytössä. Suomen Puolustusvoimilla ei Herculeksia ole.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Lamppu
Oliko laskutelineen lukkiutumisen varmistava mekanismi jumittunut, vai pelkkä indikaattorivika kojelaudassa...?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.