Keskiviikko 20.6.2018Into

Biopolttoaineille riittää Euroopassa kysyntää –  kiitos EU:n tavoitteiden

Suomalaisyhtiöt tyytyväisiä EU:n uusiutuvan energian direktiiviin.

Heikki Saukkomaa
EU nosti uusiutuvan energian tavoitettaan.
EU nosti uusiutuvan energian tavoitettaan.

Anniina Luotonen

Suomeen kaavaillut biolaitosinvestoinnit saivat torstaina työntöapua EU:n uusiutuvan energian direktiivistä.

Biopolttoaineilla on ensi vuosikymmenellä kysyntää, koska EU-maat asettavat kehittyneille polttoaineille 3,5 prosentin tavoitteen liikenteen polttoaineissa. Kehittyneitä, toisen sukupolven polttoaineita valmistetaan muun muassa erilaisista puuperäisistä raaka-aineista.

Tyytyväisyyttään myhäilivät niin biolaitosta Kotkaan suunnitteleva UPM, Kemiin omaa laitostaan puuhaava Kaidi kuin Nestekin.

UPM:n yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Stefan Sundman arvioi, että EU:ssa tunnustetaan nyt biopolttoaineiden rooli päästöjen vähentämisessä.

– Tämä antaa meille mahdollisuuden kehittää biopolttoaineliiketoimintaa pidemmällä tähtäimellä.

Teollisuuden iloa himmentää vähän se, että jäsenmaille on jätetty laskennallinen helpotus 3,5 prosentin osuuden saavuttamiseksi. Helpotusta on perusteltu sillä, että markkinoilla on vielä rajallisesti biopolttoaineita.

UPM:n Kotkaan suunnittelema biojalostamo olisi viisi kertaa suurempi kuin yhtiön Lappeenrannan laitos, joka työllistää 250 työntekijää. Uusi laitos tuottaisi vuodessa 500 000 tonnia biopohjaisia liikenteen polttoaineita.

Sundmanin mukaan EU-lainsäädäntö ei vielä varmista investoinnin toteutumista, mutta on hyvä yksittäinen poliittinen päätös. Yhtiö jatkaa hänen mukaansa Kotkassa ympäristöarvioinnin tekemistä.

Kaidista puolestaan kommentoitiin, että Eurooppaan näyttäisi syntyvän "edistyksellinen lainsäädäntö uusiutuvalle energialle". Suomen Kaidin toimitusjohtaja Carl Haglund kertoi lukujen analysoinnin vielä jatkuvan.

EU-instituutiot löysivät sovun torstaina aamuyöstä, eivätkä kaikki lain yksityiskohdat olleet vielä päivällä täysin selvillä. Julkisuudessa oli eri tulkintoja muun muassa palmuöljyn kohtalosta.

Nesteen yhteiskuntasuhteista vastaavan johtajan Ilkka Räsäsen mukaan palmuöljyn kieltämisestä ei olisi tehty selkeää päätöstä, vaan asiaan palataan vielä myöhemmin.

Kehittyneiksi biopolttoaineiksi kelpuutettavien raaka-aineiden lista pysyy hänen mukaansa laajana.

Neste on vähentänyt riippuvuuttaan palmuöljystä, ja kertoo olevansa maailman suurin jätteistä ja tähteistä valmistetun dieselin tuottaja.

Yhtiö on tyytyväinen siihen, että liikenteen energiatarpeesta kaikkiaan 14 prosenttia pitää vastaisuudessa kattaa uusiutuvilla energialähteillä.

– Tämä on minimitavoite ja se pitää toteuttaa siten, että jäsenmaat asettavat jakelijoille jakeluvelvoitteen, Räsänen sanoo.

Uusiutuvan energian paketti on yksi tapa, jolla EU laittaa käytäntöön Pariisin ilmastosopimusta.

Kaikesta energiankulutuksesta uusiutuvan energian osuus pitää nostaa EU:ssa 32 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Sellast vaa
Sellasta vaan että uusiutuva energia ei kuitenkaan ole aina ympäristöystävällistä. Näinhän väittävät pääministeri Sipilä ja jopa Postin autojen kyljissä lukee kauniisti vihreällä "ympäristöystävällinen kuljetus" vaikka diselillä liikkuvat. Samalla tavalla tuo virheellisesti "Bio"diiseliksi nimetty tuote palaessaan tuottaa pienhiukkasia ja typenoksideja jotka ovat hiilidioksidia pahempia kasvihuonekaasuja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nämä
Ovat kaikki polttoarvoltaan huonompia, voidaan bensaa laittaa vettäkin vähän joukkoon. Niitä kuluu enemmän ja moottorit ei niitä kestä saadaan sitten auton loppummaan muutamassa vuodessa, niin maailma pelastuu vai?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.