Lauantai 23.6.2018Aatto, Aatu, Aadolf

Rajavartiolaitoksen uusi päällikkö Ilkka Laitinen pelkää katastrofia Itämerellä: "Estonia oli meidän tulikasteemme"

Rajavartiolaitoksen uusi päällikkö Ilkka Laitinen arvioi, että Itämerellä kytee suuronnettomuuden riski. Siksi meripelastusta yritetään suojella säästöiltä.

Rajavartiolaitoksen päällikkönä syyskuussa aloittava kenraalimajuri Ilkka Laitinen pitää rajahenkilöstön motivaatiota hyvänä ja toivoo, että se myös säilyy hyvänä laitoksen runsaan 2¿600 työntekijän joukossa.
Rajavartiolaitoksen päällikkönä syyskuussa aloittava kenraalimajuri Ilkka Laitinen pitää rajahenkilöstön motivaatiota hyvänä ja toivoo, että se myös säilyy hyvänä laitoksen runsaan 2¿600 työntekijän joukossa.

Markku Uhari

Itämerellä sattuvan suuronnettomuuden riski on kasvanut, arvioi Rajavartiolaitoksen uudeksi päälliköksi valittu kenraalimajuri Ilkka Laitinen.

Viime vuodet rajavalvontaan liittyvissä uhkaskenaarioissa on puhuttu pitkälti Suomen itärajan tapahtumista, monimuotoisista hybridiuhista, laittomasta maahantulosta ja sen mukanaan tuomista turvallisuusongelmista. Laitinen luettelee Lännen Medialle suurena riskinä kuitenkin vielä sen, että Suomenlahdella kolahtaa – ja pahasti.

"Läheltä piti" -tilanteita on viime vuosina nähty karikkoisella Itämerellä sen verran, ettei meripelastuksesta vastaava Rajavartiolaitos katso kehitystä hyvällä.

– Estonia oli meidän tulikasteemme, ja sen jälkeen on tehty paljon töitä, Laitinen toteaa viitaten vuonna 1994 sattuneeseen matkustajalauttaonnettomuuteen, jossa menehtyi yli 850 ihmistä.

Toistasataa rikettä Suomen lähialueilla

Liikenneviraston tilastot vahvistavat Rajavartiolaitoksen uuden päällikön esiin nostamaa huolta: Viime vuonna Liikennevirasto esti 12 laivan ajon karille ja kirjasi 173 rikettä Suomen lähimerialueilla.

Pahin tilanne olisi Laitisen mukaan se, että itä–länsi-suunnassa Suomenlahdella kulkeva rahtilaiva ja pohjoisesta etelään risteilevä matkustajalaiva törmäisivät toisiinsa. Meripelastustehtävän lisäksi kyseessä olisi laaja ympäristöonnettomuus.

Laitinen pitääkin hyvänä sitä, että vuoden 2019 alusta myös merellä sattuvien ympäristöonnettomuuksien johtovastuu siirtyy Rajavartiolaitokselle.

– Jos kuvitellaan monialaonnettomuutta, niin samat alukset osaavat laskea öljypuomia ja pelastaa ihmisiä.

Samalla hän toivoo, ettei tulevina vuosina koskaan jouduttaisi tilanteeseen, jossa harjoiteltuja toimia jouduttaisiin merellä tosissaan käyttämään.

Turvallisuusmuutoksiin yritetään vastata

Suomen turvallisuustilanne on viranomaisten mukaan muuttunut merkittävästi viime vuosina, ja Rajavartiolaitos on pyrkinyt vastaamaan muutokseen.

Turvallisuusviranomaisten toimivaltuudet todennäköisesti laajenevat Laitisen päällikkyyden kaudella. Tällä hetkellä eduskunnassa on käsittelyssä esitys, joka laajentaisi Rajavartiolaitoksen oikeuksia.

Jos eduskunta hyväksyy esityksen, Rajavartiolaitos voisi muun muassa käyttää asevelvollisia nykyistä laajemmin rajavalvontatehtävien hoidossa, puuttua lennokkien lennätykseen raja-alueilla ja antaa poliisille terrorismintorjuntatehtävissä virka-apua myös muualla kuin merialueilla.

Laitisen mukaan päivitys toimivallassa on tarpeen, jottei koskaan kävisi epäselväksi, onko viranomaisella toimivaltuuksia poikkeuksellisessa hybridiuhkatilanteessa.

– Yksi tyypillinen piirre hybridiuhkissa on se, että viranomaiskenttää kopaistaan saumasta. Tulee tenkkapoo, että voiko oikeusvaltiossa viranomainen toimia näin.

Eduskunnassa on käsittelyssä myös sotilas- ja siviilitiedustelulainsäädäntö, joka laajentaisi viranomaisten tiedonkeruun mahdollisuuksia. Rajavartiolaitoksesta ei tule tiedusteluviranomainen mutta ne selventävät Laitisen mukaan laitoksen roolia tiedustelussa. Hän pitää lainsäädäntöä Suomelle välttämättömänä.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

odotellaan
Et ole yksin pelkojesi kanssa tuossa meriliikenteen uhassa. Itsekin kolmisenkymmentävuotta tankkilaivaduunissa olleena, tulin näkemään yhtä sun toista ja suurin osa aivan liikaa yli hilseen. Oli näitä suosikki päällystön jäseniä, ketkä esim. tyhjensivät lasareetista huumeet ja vetivät ne naamaansa työaikana. Kyseinen henkilö kylläkin paloi huumeista, mutta lomalla ollessaan, saaden kolmenvuoden seilauskiellon ja lisäksi rajoituksen, ettei se voi toimia väliperämiestä korkeammassa asemassa ja siinäkin vain Tanskansalmen itäpuolella. Sama henkilö varasti saman kipparin aikaan kahdessa eri laivassa nämä huumeet, mutta kun oli niin hieno käytöksinen ja "korvaamaton", rikosta peiteltiin ja hyssyteltiin. Olen kauhulla odottanut näiden pilvenveikkojen tekemää kunnon mälliä, niin öljyntorjujilla riittää pitkäksi aikaa rasvankeräystä mereltä ja rannoilta. Onhan tuolla muitakin navigointikyvyttömiä matkaamassa ja tutkavalvonta on estänyt monet karilleajot, mitkä olisi tapahtuneet muutaman minuutin kuluessa, ellei purteloita ohjaavia, navigointitaidottomia olisi saatu niiden toimesta hereille ja pikaiseen kurssimuutokseen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hyvä, että otetaan esille
Suomenlahden vilkkauden huomaa helposti, paitsi eri AIS pohjaisista meriliikenneohjelmista, käymällä siellä kesäaikaan veneellä.

Tankkeria kulkee itä - länsi akselilla, hitaasti ja viis vajaa ohjauskyvyttöminä samalla kuin etelä - pohjoissuunnassa liikennöi mm. matkustaja-aluksia, joiden nopeudet ovat 22 - 40 knt.
Kun menee sekaan omalla paatilla ajaen 22 - 27 knt. diagonaalisti Hanko - Tallinna akselilla, tutka on tarpeen vähänkään huonomman näkyvyyden vallitessa.
Liikennettä on paljon ja eri alusten liikkeitä on syytä ennakoida.
Poikittaisliikenteen haaste ovat täydet tankkerit ja konttilaivat jotka ovat lähinnä kelluvia säiliöitä. Sekaan voi vielä lisätä sekalaiset sukellusveneet pinnassa ja muu armeijoiden liikenne. Näihin nähden karilleajot ovat pieni uhka?

Hyvä, että asiaan tartutaan entistä tomerammin ennen kuin rysähtää!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rajan päällikkö
pelkää onnettomuutta Itämerellä mutta ei ollut juurikaan huolissaan EU:n olemattomasta ulkorajavalvonnasta.Ai niin,hän johti Frontexia melkein vuosikymmenen. Luulisi kenraalin katsovan tilannetta laaja-alaisesti.Poliittinen korrektius heijastuu kommenteista,entinen poliisiylijohtajakin kirjoitti eläkkeelle jäätyään aiemmista kommenteistaan poikkeavan kirjan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rajan päällikkö
Laitinen heitti kyllä täysin käsittämättömän lausunnon äskettäin: "Jos ihmiset ovat tulossa rajan yli, niin he tulevat jos ovat tullakseen" (HS 10.6.). Tuolla asenteella on kyllä väärässä tehtävässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rajan päällikkö
Helpompaahan niitä töitä on hoitaa, jos ei tarvitse nipottaa puuttuvista papereista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rajan päällikkö
"Jos ihmiset ovat tulossa rajan yli, niin he tulevat jos ovat tullakseen" (HS 10.6.). Tuolla asenteella on kyllä väärässä tehtävässä."
Nimenomaan väärässä hommassa, jos ei mitään voi/osaa tehdä asialle, ennosattiin tarkasta joka tulija, mikä nyt on ongelma, ettei niin tehdä. Ei se riitä, että Ruotsisa tai Saksassa niin tehdään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rajan päällikkö
Kaikkea ei voi ääneen sanoa. Se ei ole kuin poliitikoille sallittua, muilla on sentään virkavastuu. Eli varmasti katsoo laaja-alaisesti koko kuvaa...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ainako liian myöhään ?
"Suomen turvallisuustilanne on viranomaisten mukaan muuttunut merkittävästi viime vuosina, ja Rajavartiolaitos on pyrkinyt vastaamaan muutokseen."
Ja rajoja ei kuulemma pysty valvomaan, oli Hesarissa.
Ja eikö tuota onnettomuus riskiä voisi ennakoida ja tehdä jotain jo ennekuin "räsähtää" ?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.