Perjantai 25.5.2018Urpo

Lentoliikenteessä kova huoli vastuuttomista drone-lennättäjistä – voi aiheuttaa lintua enemmän vahinkoa lentokoneelle

Lentävistä droneista on paljon iloa ja hyötyä, mutta vastuuton lennättäminen voi aiheuttaa vaaratilanteita. Arkistokuva. Kuvan drone ei liity vastuuttomaan lennättämiseen.
Lentävistä droneista on paljon iloa ja hyötyä, mutta vastuuton lennättäminen voi aiheuttaa vaaratilanteita. Arkistokuva. Kuvan drone ei liity vastuuttomaan lennättämiseen.

Ossi Rajala

Lentoliikenteen ammattilaiset ovat vakavasti huolissaan vastuuttomien drone-lennättäjien yleistymisestä Suomessa.

ANS Finland, Finavia, Finnair, Norra, Suomen Lentäjäliiton Turvatoimikunta ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tiedottavat olevansa hyvin huolissaan turvallisuustilanteen kehittymisestä.

– Viimeaikaisten tapahtumien valossa näyttää siltä, että drone-toiminnan voimakkaan kasvun myötä joukkoon on tullut myös vastuuttomia ilmailun turvallisuudesta piittaamattomia lennättäjiä. Tilastojen valossa ”läheltä piti”-tilanteiden lukumäärät erityisesti lentoasemien läheisyydessä ovat kasvussa ja ne ovat olleet luonteeltaan entistä vakavampia, ammattilaisten tiedotteessa todetaan.

Trafi korostaa ilmaliikenteen vaarantamisen olevan rangaistava teko, jos drone aiheuttaa häiriötä tai vaaraa esimerkiksi lentoaseman lähellä. Trafin saamien raporttien mukaan droneja on lennätetty lentoasemien välittömässä läheisyydessä alueella, jossa lennättäminen on kielletty.

– Tapauksissa on kyse ilmaliikenteen vaarantamisesta ja ilmaliikenteen sujuvuuden häiritsemisestä, jotka molemmat ovat rangaistavia tekoja, korostaa Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola.

Trafin mukaan droneja on lisäksi lennätetty niin korkealla, ettei se olisi luvallista missään Suomen ilmatilassa.

Sääntöjen mukaan viittä kilometria lähempänä lentoasemasta lennättäminen ei ole sallittua ilman lennonjohdon lupaa.

Lennätyskorkeuden olisi lisäksi oltava aina alle 150 metriä, mutta lentoaseman lähialueella (yli 5 km etäisyydellä kiitoteistä) lennätyskorkeus saa olla enintään 50 metriä.

Dronen osuminen matkustajalentokoneeseen voisi olla vaarallista

– Matkustajalentokoneet on sertifioitu kestämään yksittäiset lintutörmäykset, mutta tutkimusten mukaan dronen osuminen ilma-aluksen rakenteisiin, moottoreihin, tuulilasiin tai roottoriin aiheuttaa huomattavasti samanpainoista lintua vakavamman vahingon. Miehittämättömät ilma-alukset ovat tulleet jäädäkseen, ja niillä on lukuisia erinomaisia käyttökohteita, mutta ne eivät saa häiritä lentoliikennettä, eikä vaarantaa matkustajakoneiden ja pelastushelikoptereiden turvallisuutta, sanoo Suomen Lentäjäliiton Turvatoimikunnan puheenjohtaja Petri Pitkänen.

Turvalliseen lennättämiseen tarvittava tieto on saatavilla Trafin Droneinfo-mobiilisovelluksessa sekä www.droneinfo.fi -sivustolta. Vastuu sääntelyn asettamien rajoitteiden selvittämisestä on lennättäjällä.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Drone-buumi
Eiköhän ihan youtubesta saa nimimerkillä selville ketä ladannut videon sinne?!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisenssit tulevat
Kun ei osata olla niin, vapaa Dronejen lennätys loppuu pian. Muutaman piittaamattoman takia kaikki drone harrastajat saavat pian hakea luvat koneisiinsa ja lennättämiseen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.