Lauantai 26.5.2018Vilhelmiina, Miina, Minna, Vilma, Mimmi

EU haluaa rekkojen päästöt kuriin – komissio ehdottamassa päästörajoituksia uusiin ajoneuvoyhdistelmiin

Euroopan komissio aikoo torstaina julkaista ehdotuksen hiilidioksidin päästörajoituksista EU:n alueella.

Euroopan komissio haluaa päästörajoituksia uusiin raskaisiin ajoneuvoihin, joita unionin alueella käytetään. Tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä. Arkistokuva Vaasan satamasta.
Euroopan komissio haluaa päästörajoituksia uusiin raskaisiin ajoneuvoihin, joita unionin alueella käytetään. Tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä. Arkistokuva Vaasan satamasta.

Markku Uhari

Euroopan komissio aikoo esittää hiilidioksidipäästörajoituksia raskaille ajoneuvoille EU:n alueella.

Komissio on Lännen Median tietojen mukaan julkaisemassa torstaina esityksen, jossa vaaditaan hiilidioksidipäästöstandardeja uusiin rekkoihin.

Hiilidioksidipäästörajoitukset koskisivat uusia, käyttöön otettavia ajoneuvoyhdistelmiä. LM:n tietojen mukaan uusien rekkojen hiilidioksidipäästöjen tulisi vuonna 2025 olla keskimäärin 15 prosenttia matalammat kuin vuonna 2019. Komission on määrä vahvistaa luvut tänään keskiviikkona.

Vuonna 2030 pitäisi hiilidioksidipäästöjen puolestaan olla jo 30 prosenttia matalammat vuoteen 2019 nähden.

Ehdotukset ovat osa Jean-Claude Junckerin johtaman komission liikenteeseen liittyvää uudistuspakettia. Ensi sijassa päästörajoitukset koskisivat rekkoja, mutta esityksen mukaan vuonna 2022 päästöstandardien piiriin ulotettaisiin kuorma-autot ja linja-autot.

Komissio on jo aiemmin esittänyt päästörajoituksia henkilöautoille.

Torstaina esiteltävässä paketissa ehdotetaan myös, että raskaista ajoneuvoista suunniteltaisiin entistä aerodynaamisempia. Tämän tarkoituksena olisi vähentää polttoainekustannuksia.

Kokonaisuudessa esitetään lisäksi uutta sääntelyä henkilöautojen käyttämiin renkaisiin ja autojen turvalaitteisiin. Jälkimmäisen tarkoituksena on ehkäistä liikennekuolemia.

Euroopan komissio pyrkii rajoittamaan liikenteen päästöjä Pariisin ilmastosopimuksen vuoksi. Euroopan unioni on sitoutunut siihen, että unionin kasvihuonepäästöt laskevat vuoden 1990 tasosta 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Ilmansaasteita kertyy paljon varsinkin liikenteestä, ja päästöjä yritetään saada EU-sääntelyllä kuriin.

Hiilidioksidipäästörajoitukset aloitetaan ajoneuvoyhdistelmistä siksi, että ne vastaavat komission mukaan jopa 70 prosentista kaikista raskaan liikenteen päästöistä.

Komissio arvioi, että päästörajoitusten vuoksi uuden rekan hinta nousisi keskimäärin 1 800 euroa. Esityksessä kuitenkin arvioidaan, että pk-yrityksille kertyisi tätä suurempia säästöjä alenevien polttoainemaksujen takia.

Kaikkiaan tavoitteena on, että EU:n alueen liikennepäästöt olisivat vuonna 2050 kaikkiaan 60 prosenttia matalammat kuin 1990.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Soosoo
Orpo ja Sipilä on varmaan ensimmäisenä kirjoittamassa sopimusta vaikka ei tiedä mistä on kyse. Orpon mukaan kun maito tulee kaupasta jolloin ei siinä raskasta liikennettä tarvita. Ja Sipilä lentää valtion kerosiineillä jolloin ei tarvitse teitä joilla raskas liikenne kulkee.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
just joo
Tällaiset hienot tavoitteet harvoin ovat linjassa tekniikan kehityksen kanssa. Sehän huomattiin jo edellisestä isosta päästöskandaalista. Kun tekniikka ei riitä vähentämään päästöjä, muutetaan tietokoneohjelmaa näyttämään siltä kuin päästöt olisivat vähentyneet.

EU voi laittaa tavoitteekseen vaikka täysin päästöttömät, tuulivoimalla kulkevat autot ja lentokoneet, mutta kun nämä hienot neronleimaukset eivät ole missään mittakaavassa realistisia. Yhtä hyvin voitaisiin laittaa tavoitteeksi että vuoteen 2035 kaikki kuljetukset teleportataan paikasta toiseen. "Beam me up, Scott"...

Alkaa vaikuttaa siltä, että EU-parlamentti käy tuulivoimalla ja luovuttaa ilmaan metaanipäästöjä...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.