Tiistai 24.4.2018Pertti, Albert, Altti

Mäntyharjun onnettomuuden ajankohta selvillä sekuntien tarkkuudella

Kemikaalivuodon torjuntatoimet purevat vesistöissä

Jari Häkkinen
Mäntyharjun Kinnissä maastoon valui noin 35 tonnia metyylitertiaaributyylieetteriä (MTBE), kun 7. huhtikuuta Kinnin seisakkeella tilapäisessä säilytyksessä ollut 50 säiliövaunun letka lähti liikkeelle ja yksi vaunuista törmäsi päätepuskimeen.
Mäntyharjun Kinnissä maastoon valui noin 35 tonnia metyylitertiaaributyylieetteriä (MTBE), kun 7. huhtikuuta Kinnin seisakkeella tilapäisessä säilytyksessä ollut 50 säiliövaunun letka lähti liikkeelle ja yksi vaunuista törmäsi päätepuskimeen.

Mari Areva

Mäntyharjun Kinnissä puolitoista viikkoa sitten sattuneen kemikaalivuodon seurauksia on saatu rajattua, mutta pitoisuushuiput läheisissä vesistöissä ovat vielä edessä, kertoo Etelä-Savon ely-keskus.

Haitta-aineiden kulkeutumista Kärmelammen ja Ojantauksenlammen ulkopuolelle on rajattu. Sarkavedessä haitta-ainepitoisuudet ovat edelleen alhaisia. Toisaalta alueen sulavat lumet aiheuttavat virtaamien kasvua, mikä tuonee lisää haitta-aineita myös Pajulampeen ja alueen isompaan järveen Sarkaveteen.

– Toimenpiteet on kohdistettu onnettomuuspaikan välittömään läheisyyteen ja pyritty pidättämään haitta-aineet sinne, kertoo ympäristönsuojelun asiantuntija Esa Rouvinen ely-keskuksesta.

Käytössä ovat esimerkiksi ratojen väliin kaivettu patoallas ja laskuojien tukkiminen. Rouvisen mukaan parhaillaan selvitetään, miten haitta-aineita voisi poistaa pintavesistä. Rouvisen mukaan alueella on sekä vakituista että mökkiasutusta.

– Kyllä asukkailta on tullut yhteydenottoja. Ne ovat olleet enemmänkin huolestuneita kuin syytteleviä, Rouvinen luonnehtii STT:lle.

Maastoon valuneen MTBE-kemikaalin haju tuntuu vedessä selvästi. Kemikaalilta haisevaa vettä ei pidä käyttää talousvetenä, ely-keskus neuvoo.

Mäntyharjun maastoon valui noin 35 tonnia metyylitertiaaributyylieetteriä (MTBE), kun lauantaina 7. huhtikuuta Kinnin seisakkeella tilapäisessä säilytyksessä ollut 50 säiliövaunun letka lähti liikkeelle ja yksi vaunuista törmäsi päätepuskimeen.

Vaunut lähtivät liikkeelle kello 11.40 ja ohi ajaneen junan kuljettaja huomasi onnettomuuden 27 minuuttia myöhemmin, kertoo Onnettomuustutkintakeskus Twitterissä.

Liikkeellelähtöaika selviää sekuntien tarkkuudella asetinlaitetallenteesta, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi STT:lle. Asetinlaite on järjestelmä, jolla ohjataan vaihteita rautateillä.

– Vaunut eivät ole liikkuneet pitkää matkaa, mutta siitä meillä ei ole tietoa, koska vaunu on suistunut, Nurmi sanoo.

Bensiinin valmistuksessa käytettävää MTBE:tä ehti vuotaa vahingoittuneesta vaunusta arviolta useita tunteja, Nurmi kertoo.

– Pelastuslaitos pystyi tukkimaan vuodon vasta, kun nestepinta oli vajonnut riittävän alas, hän kuvailee.

Vaunujen liikkeellelähdön syyhyn Nurmi ei vielä ota kantaa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kantaa
Ministerimme, varsinkin maakunnan "pojat" olleet ihan hiljaa, kuten johto ja "vastuulliset". Onhan se "palkitsevampaa" puhua Itämerestä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
käsijarru
"säiliövaunun letka lähti liikkeelle ja yksi vaunuista törmäsi päätepuskimeen."

Tuskimpa siihen päätepuskimeen oli enempiä vaunuja sopinutkaan, yleensä se ensimmäinen vaunu siihen törmää. Haluaisin kyllä tietää miksi vaunut lähtivät liikkeelle? Jos vaunut ovat olleet mäessä, niin miksi käsijarrut rivät olleet kiinni?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.