Lauantai 28.3.2015Armas
Pikaraitiotie yhdistäisi suurimmat lähiöt Turussa. TS/Jonny Holmén.

Selvitys suosittaa pikaraitiotien rakentamista Turkuun

Turun kaupungin ja Siemensin tekemä tutkimus pikaraitiotien vaikutuksista on valmistunut. Selvityksessä arvioitiin pikaraitiotien vaikutuksia Turulle ekologisesta ja taloudellisesta näkökulmasta.

Tulosten perusteella on suositeltavaa jatkaa pikaraitiotien edistämistä Turkuun. Vuoteen 2035 mennessä integroitu pikaraitiotieratkaisu vähentäisi Turun liikenteen hiilidioksidipäästöjä 11 prosenttia ja nostaisi sen vaikutusalueella olevien kiinteistöjen arvoa varovaisen arvion mukaan yhteensä 480–850 miljoonaa euroa.

Toteutettu selvitystyö on koskenut kahta suurimman joukkoliikennepotentiaalin omaavaa reittivaihtoehtoa. Selvityksessä arvioidaan, että reitistön suurimmat lähiöt ja keskusta-alueen yhdistävä linja voisi toteutua vuoteen 2025 mennessä. Sen laajennusosan Raisioon ja Kaarinaan odotetaan aloittavan toimintansa vuonna 2035.

Turun kaupunki tulee arvioimaan näitä alustavia linjauksia tarkemmin ennen lopullisia pikaraitiohankkeen käynnistämiseen liittyviä päätöksiä.

Kaupunginjohtaja Randell pitää selvityksen tuloksia hyödyllisinä: ”Myönteisten tulosten perusteella vaikuttaisi siltä, että integroidun pikaraitiotien valmistelua kannattaa jatkaa Turun seudulla. Hankkeen toteuttaminen kuitenkin edellyttää, että todennäköisen joukkoliikenteen käytön lisääntymisen ja päästöjen vähenemisen lisäksi pikaraitiotien tulee edistää laajemmin kaupunkikehitystä, kasvua ja kilpailukykyä.”

TS

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Mitkä ovat pikaraitiotien konkreettiset hyödyt?
Joku voisi selittää tavalliselle kansalaiselle, mitkä ovat pikaraitiotien konkreettiset hyödyt bussiliikenteen parantamiseen?

Tuo pikaraitiotie kun vaati joka tapauksessa tilavarauksia, joten eikö kahden raideparin vaatimaan tilaan saataisi rakennettua esim. yhtä tai puoltatoista bussikaistaa?

Myös tuo hiilidioksidipäästöjen väheneminen hieman epäillyttää. Kyllähän bussitkin siirtyvät koko ajan käyttämään vähäpäästöisempiä polttoaineinta. Ja paljonko hiilidioksidipäästöjä itse järjestelmän rakentaminen aiheuttaa?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitkä ovat pikaraitiotien konkreettiset hyödyt?
Arvostamani prof. 'Susi' Pulliainen osallistui taannoin joukkoliikenteestä käytävään kansalaiskeskusteluun. Muuan keksijä ehdotti ratkaisua, että henkilöautot kytketään yhteen, jolloin kadun kapasiteetti kasvaa. Pulliainen tokaisi: "Meilläpäin sellaista kutsutaan junaksi!"

Siis: Yksi konkreettinen etu on saada vaihdetuksi kulkuneuvo autosta junaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitkä ovat pikaraitiotien konkreettiset hyödyt?
Pikaraitiotien tärkein etu bussiin verrattuna on sen suurempi kapasiteetti, 2-5 telibussin verran, tasaisempi kulku ja suurempi matkanopeus kun pysäkkimäärä ja matkamäärät ovat samat. Turussa joukkoliikenteen käyttöä rajoittaa kapasiteetti.

Yhden joukkoliikennekaistan leveys on jokseenkin sama, on se sitten raitiotie- tai bussikaista. Raitiotiekaista on hieman kapeampi kuin bussikaista, koska raitiotie kulkee kiskoilla. Keskustassa kaistat voivat olla osin yhteiset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitkä ovat pikaraitiotien konkreettiset hyödyt?
Miksi kukaan ei ikinä lue mitään itse?

Pikaraitiotiestä ja sen eduista on kirjoitettu paljon. Tiivistän teemat joita hyödyt koskevat ja loppu on lukijan itse selvitettävä:

- Kapasiteetti
- Kaupunkirakenne
- vaikutukset kulkumuoto-osuuteen
- käytön taloudellisuus
- Kaista- ja liikennevaloetuisuuksien järjestettävyys
- Kiihtyvyys
- Statusarvo
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitkä ovat pikaraitiotien konkreettiset hyödyt?
- Kapasiteettia saa hankkimalla busseja
- Kaupunkirakennetta pitääkin kehittää
- kulkumuoto-osuus - keinotekoinen-ontuva
- käytön taloudellisuus - investointien kalleus
- etuisuuksia siis järjestetään raiteille - wow
- Kiihtyvyys - niin tärkeää liikenteessä
- Statusarvo - ja siitä juuri maksetaan
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitkä ovat pikaraitiotien konkreettiset hyödyt?
"- Kapasiteettia saa hankkimalla busseja"

Vilkkailla linjoilla kapasiteettia ei voi kasvattaa pelkillä busseilla ja jokaiseen bussiin on palkattava kuski.

"- Kaupunkirakennetta pitääkin kehittää"

Busseilla ei kaupunkirakennetta kehitetä, koska vain raiteilla saadaan luotua sellaista pysyvyyttä, että se vaikuttaa rakentamiseen.


"- kulkumuoto-osuus - keinotekoinen-ontuva"

Anteeksi nyt vaan, mutta kulkumuoto-osuuden kasvu on vertailukaupungeissa tutkittu tieteellisesti pitävä fakta.

"- käytön taloudellisuus - investointien kalleus"

Juoksevat kulut ovat aina tärkeämpi asia kuin investointikulut, koska juoksevat kulut pitää pystyä maksamaan joka vuosi tai olemassa olevat palveluista tai infrastruktuurista joudutaan jopa tinkimään. Esim. nyt suljetaan terveyskeskuksia, koska juoksevat kulut ovat kasvaneet liian suuriksi. Tiiviimmällä seudullisella rakenteella näin ei tarvitsisi tehdä.

"- etuisuuksia siis järjestetään raiteille - wow"

Kyllä, etuisuuksia tullaan järjestämään myös busseille bussien runkolinjoilla. Tärkein liikennemuoto on se, joka käyttää infran kapasiteettia tehokkaimmin ja henkilöauto on tässä pahin kapasiteettihukka.

"- Kiihtyvyys - niin tärkeää liikenteessä"

Kiihtyvyys vaikuttaa pysähdysten kestoon ja täten keskituntinopeuteen.

"- Statusarvo - ja siitä juuri maksetaan"

Imagotekijät ovat hyvin tärkeitä kaikille kaupungeille, niiden avulla erotellaan kuka on kuka.

Aika heikolla tasolla ovat taas nämä vastustajien argumentointitaidot. Asioista ei ole otettu selvää ja asenteet ovat mitä ovat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitkä ovat pikaraitiotien konkreettiset hyödyt?
Lieneekö kadut täynnä, jos linjoille ei mahdu lisää busseja? Jos matkustajia on bussien täydeltä, niin bussikuskin palkkaaminen kannattaa. Kaupunkirakenteita on melkoisesti kehitetty bussiliikenteen avulla. Velkaiselle kaupungille kaikki kulut ovat tärkeitä, mutta investoinnit rikastuttavat lobbareita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ennustuksen vaikeus
Tutkimustulos vaikuttaa mielestäni epäilyttävältä, koska yhdeksi perusteluksi on otettu raitiotien varrella sijaitsevien kiinteistöjen arvon nousu. Todellinen perustelu olisi halpojen ja huonokuntoisten asuntojen arvon nousu, joka toimisi tulonjakona oikeaan suuntaan. Toinen tärkeä perustelu on pienituloisten elämänlaadun parantaminen koska raitiotie vaikeuttaa henkilöautolla liikkumistaa ja täten kateuskertoimen kautta lisää onnellisuutta.

Netissä on esitetty että linja-autoja ei enää mahdu nykyistä enempää kulkemaan keskustan ja Varissuon välille. Lisäksi on esitetty, että linja-auton hiukkaspäästöt olisivat tuhatkertaisia henkilöautoihin verrattuna. Mielestäni nämä molemmat ovat karkeita ylilöyntejä, kuten nettinimimerkkien perinteisiin kuuluu.

Raitiotien kiistaton etu on pääurakoitsijan ja raitiovaunujen toimittajan verotusoptimoitu voitto näille yrityksille. Kiistaton ongelma taas on kalliit rakentamiskulut ja rakennetun kaupunkiympäristön sisään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kallelle
Pikaraitiotien konkreettiset hyödyt bussiliikenteen parantamiseen? Hassus kysymys. Sehän korvaisi bussit nopeammalla, mukavemmalla ja vähäpäästöisemmällä. Eli kaikki muut hyötyvät paitsi bussiyhtiökartellit. Paikallisliikenne kyllä paranisi.

Kun keskustan ulkopuolella pikaraitiotiellä kulkevat ratikat voivat kulkea omilla, erillisillä kaistoilla, ja kun samassa voidaan synkronisoida suurten risteysten valot niin että pikaraitiotie saa etuajo-oikeuden, niin saadaan nopempi yhteys ja isommalla kalustolla joka vähentää myös tieverkoston rasitusta ja kulutusta. Jos yksi sähköllä kulkeva pikaraitiojuna korvaa kolme diesel/diesel-hybridibussia niin se on aika ilmiselvää että hiilidioksiidipäästöt vähenevät. Sähköllä toimivia busseja on turha odotella paikallisliikenteeseen millään järkevällä aikataululla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turun tauti
Juurihan ne revittiin ylös ?? mistä syy moiseen ?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kiskot Auranjokeen
50 vuotta sitten Turun kaukonäköiset päättäjät päättivät purkaa raitiotiet ja jotta homma saatiin tehtyä nopeasti kiskot pudotettiin Auranjokeen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Myymistämme tuotteista on paljon hyötyä
Ainakin oli ennakkoluulottomasti valittu selvityskumppani.

Seuraavaksi ehdotan selvitystä koulujen juoma- ja levitevalikoiman uusimisesta Valion kanssa, terveyspalvelujen ulkoistamislaskelmia Ambea Groupin ohjauksella ja savuttoman Turun uudelleenarviointia Philip Morris Incin avulla.

Muistuu ihan mieleen vanhat hyvät ajat kun Helsinkiin metroa pykattiin.
Googlaa 'siemens lahjus', jos olet nuori ja vilpitön.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratikka
Vihreet vastustaa vesivoimaa,kivihiilivoimaloita
ja ydinvoimaa joten sähkönsaanti
turvataan ilmeisesti aurinkopaneleilla,tai
tuulimyllyillä.
Kyllä ratikat näinkin saadaan kulkemaan
mutta ei tiedä minä päivänä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka
Vihreät eivät vastusta ydinvoimaa. Eikös se tullut selväksi Eduskunnan lisäydinvoimaäänestyksessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Meno tulon kohdalle
Mielenkiintoinen näkökulma kannattavuuteen. Ovatko kustannusten maksajat yhtä kuin pikaraitiotiestä hyötyvät? Laskelmassa kiinteistöjen arvot nousevat, mutta kustannukset maksetaan veroäyrissä. Laskelmien perustana on reilusti nykytilannetta suurempi asukasmäärä ja kiinteistöjen arvon nousun lasketaan koskevan 60% kaikista kiinteistöistä. Investoinnit (verovaroista) ovat juuri pienemmät kuin tuotot (kiinteistöjen arvo yleensä). Onko rakentamisen liiketoiminnalle ja liikenteelle aiheutuvat haitat huomioitu tässä arviossa asianmukaisesti?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tuottavuus
Miten tuottavuus voi parantua jos pääsee viis minsaa nopeemmin sossuun ? Ratikka on metropoleja varten, Turussa ei riitä käyttöä eikä massia moiselle. Ehdotan vossikkaa Kaarinan, Turun ja Raision välille
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nollatutkimus
Turun kaupungin ja Siemensin tekemä tutkimus
Tutkimusta ei pidä tehdä myyjän kanssa.
Tutkimukset pitää teettää puolueettomasti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.