Tiistai 24.4.2018Pertti, Albert, Altti

Malmin lentokentän puolustajat vetosivat Helsinkiin eduskunnassa

"Silkkaa hulluutta tuhota toimiva ja arvokas kenttä".

Malmin lentokenttää puolustavat kansanedustajat vetosivat Helsingin päätöksentekijöihin tiistaina, kun eduskunta keskusteli lentokentän säilyttämistä vaatineesta kansalaisaloitteesta.

Lentokentän lakkauttamista kannattavia kansanedustajia ei eduskunnassa tiistaina juuri näkynyt, mutta vastustavia puheenvuoroja kuultiin sitäkin enemmän.

Lentokentän säilyttämistä perusteltiin muun muassa ilmailun jatkuvalla lisääntymisellä, ilmailukoulutuksen ja pelastusviranomaisten tarpeilla, huoltovarmuudella, lentokentän kulttuurihistoriallisella arvolla ja lentokenttäalueen luontoarvoilla.

Samaan aikaan kansanedustajat myönsivät, että päätös Malmin kentän kohtalosta on Helsingin kunnallisten päätöksentekijöiden käsissä eikä eduskunta voi siihen puuttua.

– Ei voi muuta kuin toivoa, että Helsingin kaupunki vielä ottaisi järjen käteensä ja peruisi älyttömän Malmi-päätöksensä, keskustan Pekka Puska sanoi.

Kansanedustaja toisensa jälkeen nosti keskustelussa esimerkiksi Tukholman kaupunkialueella sijaitsevan Bromman lentokentän, jonka lakkauttamisesta on luovuttu ja joka Malmin puolustajien mukaan on nousemassa menestystarinaksi.

– Samaan aikaan täällä ollaan tuhoamassa Malmin kenttää. Siinä ei ole mitään järkeä, perussuomalaisten Mika Raatikainen puhisi.

– Ilmailun merkitys ei tulevaisuudessa suinkaan ole vähenemässä vaan päinvastoin. On silkkaa hulluutta tuhota toimiva ja arvokas kenttä, josta voitaisiin tulevaisuudessa kehittää vaikka mitä. Kerran tuhottua ei valitettavasti enää takaisin saa, kokoomuksen Jaana Pelkonen painotti.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Helsinkikeskeisyyttä
"Kerran tuhottua ei valitettavasti enää takaisin saa," pätee myös Turun raitiotiehankkeeseen. Siitä ei kuitenkaan ole tehty kansalaisaloitetta. Helsinkiläiset luulevat, että heidän omat pikku ongelmansa ovat koko valtakunnan asia. Miksi muuten Yle uutisoi kaikki Helsingin metron ja Länsimetron asiat koko kansalle? Ja paikallisen bussilakon? Ja kun Helsingissä on satanut 10 cm lunta? Ja ...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Valtio VOI puuttua
Mieliharmia aiheuttaa Malmin lentoaseman tulevaisuuden epävarmuus, tuhoammeko kansallisaarteen vain siksi että juuri sille suoperälle halutaan rakentaa, vaikka muuallakin Helsingissä on todistettavasti tilaa todettu rakentamiselle olevan. Siis Helsingissä, joka 100 v Suomessa tituleeraa itseään kulttuurikaupungiksi. Millä perusteilla, jos tuhoaa Eurooppaa myöten huomiota saaneen kansallisaarteen? Myös kansamme mielipiteen yli kävellään, jos tätä ei huomioida. Malmin lentoasema, ei ole vain Helsingin asia.
Maata lunastetaan pääsääntöisesti yleiseen tarpeeseen lain tai lunastusluvan perusteella. Lunastaja on usein valtio, kunta tai esimerkiksi sähkölaitos.
Haluan lainata myös Europa Nostran ja Euroopan investointipankin instituutin asettaman kansainvälisen asiantuntijaryhmän sanomisia kotiseutuliiton uutisoinnista: "Suomi tunnetaan maailmalla juuri modernistisesta arkkitehtuuristaan, jota suomalaisten itsensä ei tulisi aliarvioida”
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Valtio VOI puuttua_tekstiosa 2
"On harvinaista, että arvokas teollisuusperintökohde on edelleen toiminnassa. Rakennukset tulisi suojella, kuten monen muun Euroopan maan lainsäädäntö edellyttäisi, sekä kontekstiltaan että maisemaltaan, joka tässä tapauksessa tarkoittaa kiitoteitä ja lentokentän toimintoja”
Millaisen häpeäleiman saamme otsaamme jos tuhoamme euroopanlaajuisesti huomion saaneen harvinaisen historiallisen elävän museoaarteen, jota tämä samainen ryhmä on verrannut mm:ssa Vanhaan Raumaan, joka siis on jo maailmanperintölistalla?
"Europa Nostra Finlandin hallitus toteaa, että Malmin lentoasema on kansainvälisesti merkittävä kulttuuriperintökohde sekä maailman mittakaavassa ainutlaatuinen modernistisen arkkitehtuurin kokonaisuus. Kohde on elävää kulttuuriperintöä, kuten esimerkiksi Vanha Rauma, ja se tulee säilyttää lentoasemakäytössä."
Onko kulttuurikaupungiksi itseään kutsuva Helsinki ja 100 vuotias Suomi hereillä? Vai onko Suomi arvoineen kaupan?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Säätäkää laki
Eduskunta on Suomessa ylimmän poliittisen vallan haltija. Ja siksi Eduskunta voi halutessaan säätää lain, joka suojelee Malmin kenttän. Kunnallinen itsepäätäntäoikeus ei ole absoluuttinen itseisarvo, vaan alemmalla tasolla kuin Eduskunnan lainsäädäntö, josta ei kunta saa poiketa. Malmin kohdalla kysymys on myös kansallisesta edusta eikä vain Helsingin kaupungin sisäisestä päätöksenteosta!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yksi allekirjoittajista
Aika monta kommenttiakin olen kirjoittanut Malmin kentän puolesta, tulkoon tässä vielä yksi. Vaikka piipitys Auran rannoilta ei taida Helsinkiin asti kuulua. Niinkuin artikkelissakin kommentoitiin, ilmailu lisääntyy sellaista vauhtia, että pöhköä on toimivaa pienkonekenttää lakkauttaa. Pöhköys tulee näkyviin viimeistään parinkymmenen vuoden kuluessa. Kannattaisi tosiaan verrata Malmin mahdollisuuksia Tukholman Brommaan.

Ja kun sitä rakentamatonta maata Helsingin alueella löytyy, ihan ilman Malmin aluettakin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.