Lauantai 16.12.2017Auli, Aulikki, Aada

Maksuttomuus kolminkertaisti bussin käytön Maarianhaminassa

Maarianhaminassa joukkoliikenteestä tuli ilmaista jo vuonna 2000. Busseja liikennöivän Röde Ormin päällikkö Sven Larsson kertoo, että kaupungin busseilla ajettiin ennen sitä vuosittain noin 100 000 matkaa.

Ensimmäisenä ilmaisvuonna matkojen määrä ylitti reilusti 200 000:n, ja viime vuosina matkoja on ajettu 270 000–290 000 vuosittain.

Paikallispoliitikot ovat kiistelleet joukkoliikenteen maksuttomuudesta vuosikausia. Nyt vaikuttaa todennäköiseltä, että maksut otetaan lähiaikoina uudelleen käyttöön. Asiakkaat eivät kuitenkaan saa maksullisuuden myötä parempaa palvelua, sillä bussivuoroja on samalla tarkoitus vähentää reilusti.

Jotkut ahvenanmaalaispoliitikot ovat väittäneet ilmaisen bussiliikenteen heikentävän kansanterveyttä. He uskovat, että maksullisuus kannustaa ihmisiä kävelemään ja pyöräilemään.

Maksullisuuteen siirtyminen ei välttämättä kuitenkaan tuo kaupungille tuloja ainakaan kovin nopeasti, sillä maksujärjestelmän hankkiminen voi tulla kalliiksi.

TS–STT

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Varsin pätevä ratkaisu
Vaikka olenkin itse automiehiä henkeen ja vereen, niin tällaiset toimintatavat eivät olisi ollenkaan hullumpia Suomen muissakin kaupungeissa, joissa joukkoliikennettä ylipäätään on jossain määrin saatavilla. Tämä entisestään laskisi autoilijoiden määrää kilometrikorvausten tiputtamisen, polttoaineen hinnan nousun yms. lisäksi. Sen lisäksi ne, joilla on varaa ajaa, voisivat ajaa ilman suurempia liikenneruuhkia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turkuun Sovellettuna
Voisivatko Turun Bussilinjat 3 olla myös maksuttomia ja loput bussit pysyä poissa Kauppatorilta? Saattaisi torin ympäristö muuttua viihtyisämmäksi, savuttomammaksi sekä hiljaisemmaksi. Lisäksi lähiöbussit olisivat tehokkaammassa käytössä, kun ei tarvitsisi ajaa ihan torille asti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Viihtyisä kaupunki kaikille
Ratkaisu viihtyisämpään ja rauhallisempaan keskustaan on yksinkertainen - tietullit keskustan rajoille, ja niistä saaduilla tuloilla ilmainen kaupunkiliikenne. Niillä joilla on varaa yksityisautoiluun on taatusti varaa pieneen lisämaksuunkin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaikki mulle
Pakollinen bussinkäyttömaksu/autonomistusvero kaikille, niin minulle ainakin sopii ilmaiset bussit! Auton omaava saa siis vapaasti valita kulkupelinsä - paikallaan oleva auto kun ei saastuta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Palvelun taso ratkaisee
Kun lisäkulut pitää suurelta osalta kattaa kunnallisverolla (nousee 1-2 %-yksikköä) niin joukkoliikenteen taso varmuudella huononisi rahan puutteessa..

Tietullit yms. maksut iskisivät juuri köyhiin, jotka pakosta joutuvat käyttämään omaa autoa.

Saataisiin kyllä köyhät pois tukkimasta mersujen ja bemariena ajoa?

Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.