Keskiviikko 23.8.2017Varma, Signe

Manner-Suomeen ei ole tulossa ilmaista joukkoliikennettä

 Ilmainen joukkoliikenne ei ole todellisuutta Manner-Suomessa vielä pitkään aikaan. TS/Timo Jakonen
Ilmainen joukkoliikenne ei ole todellisuutta Manner-Suomessa vielä pitkään aikaan. TS/Timo Jakonen

Suomalaiskaupungit eivät ole valmiita muuttamaan joukkoliikennettä maksuttomaksi. Yli kymmenestä Manner-Suomen kaupungista tai kuntayhtymästä kerrotaan STT:lle, ettei maksutonta joukkoliikennettä pidetä mahdollisena ainakaan lähiaikoina.

Suurin este on rahapula. Kaupungit perustelevat maksuja myös joukkoliikenteen arvostuksen säilyttämisellä sekä nyt jo ajoittain ruuhkaisilla busseilla.

Maarianhaminasssa julkisilla kulkuneuvoilla on päässyt kulkemaan maksutta jo vuosia. Tallinnassa kaavaillaan joukkoliikenteen maksujen poistamista paikkakuntalaisilta ensi vuoden alusta alkaen.

TS–STT

Lue myös

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ilmainen ?
Mikä ihmeen ilmainen joukkoliikenne. Eihän mikään ole ilmaista, joku sen aina maksaa. Tässä tapauksessa ne, jotka töistään maksavat veroa. Ja veroa maksamattomat työttömät (joiden työttömyyskorvaukset me veroistamme maksetaan) saisivat taas yhden palvelun lisää. Voisko lopettaa jo tämän haihattelun, kommuniswmi ja sosialimi on aikansa elänyttä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei ilmaista olekaan
Mannersuomalaiset veronmaksajat maksavat Maarianhaminan ilmaisen julkisen liikenteen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rahako muka ratkaisee?
Maksuton joukkoliikennehän olisi ylivoimaisesti tehokkain ja halvin tapa vähentää yksityisautoilua keskustoissa. Hölmöjen suunnittelijoiden utopioista huolimatta, kaikenlaiset tietullit ja satelliittiseurannat tulisivat hirvittävän kalliiksi, olisivat tehottomia ja osin jopa mahdottomia toteuttaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei "ilmaista" joukkoliikennettä
Niin paljon kuin minä joukkoliikennettä haluankin tukea, niin maksuttomuus ei ole se tapa. Kyllä lähtökohta tulisi olla se, että joukkoliikenteellä katetaan mahdollisimman suuri osa sen tuottamista kustannuksista.

Jo ideologisesti maksuton joukkoliikenne ei ole reilu, eikä järkevä. Sitäpaitsi maksuttomuus vie pohjan kaikilta tuottavuutta lisääviltä kehittämishankkeilta, kun lipputuloja ei ole.

Olen sitä mieltä, että kapitalismin ja sosialismin välillä pitää vallita tarkka tasapaino, ja sitä tulee noudattaa myös joukkoliikenteessä. Joukkoliikenne on myös bisnestä ja on yhteiskunnalle hyödyksi, että se bisnes voi niin hyvin kuin mahdollista.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Voi tätä taantumusta
Jos ihan oikeasti halutaan vähentää päästöjä ja varsinkin ruuhkia, on oikea kehityssuuunta maksuton joukkoliikenne. Mitä enemmän ihmisiä kulkee julkisilla, sen vähemmän autoja kulkee keskustojen kadulla. Siitä hyötyy sekä omalla autolla että bussilla kulkevat. Ja luonto kiittää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KKehityskepoinen ajatus
Joukkoliikenne ei ole vain liikennemuoto vaan osa infrastruktuuria - ainakin tieheimmissä kaupungeissa. Maksuttomuus olisi upea päämäärä, muta on helppo ymmärtää, ettei siihen näillä näkymin ole mahdollisuuksia.

En kyllä keksi, miten tämä nyt liittyy kommunismiin, mutta toisilla tuntuu kaikki liittyvän.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: KKehityskepoinen ajatus
Jos tuo oli minulle, niin mitä muuta maksuton joukkoliikenne on kuin sosialismia, koska se on silloin täysin sosiaalistettu. Ei pidä tehdä liian suurta mörköä näistäkään sanoista.

Joukkoliikenne ehdottomasti on osa infrastruktuuria ja siksi sitä myös tuetaan verovaroista ja se on aivan oikein, mutta maksullisena sillä on mahdollisuus ottaa osa rahoituksesta markkinavoimien puolelta.

Kun infrastruktuuri maksaa itse itseään, se rasittaa vähemmän yhteiskunnan moottoreita, ja rahaa jää tärkeisiin peruspalveluihin.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alennuslippuja?
Mielestäni on jo moneen kertaan todettu, että "ilmainen" palvelu tuottaa omat ongelmansa, lähinnä siinä muodossa, että sitä ei osata arvostaa. Ehdotukseni on, että kaupunki ja mahdollisesti bisnesmaailma tarjoaisi puolihintaisia tai muuten alennettuja bussilippuja viikonloppuisin. Kannattaisiko kokeilla?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Loisiminen
Jos haluaa matkustaa toisten rahoilla niin se onnistuu jo nykyään rautateillä. Matkalipuilla ei kateta rataverkon rakentamista eikä VR tuota kuin tappiota. Lentoliikenne maksaa oman infransa ja Finavia maksaa valtion kassaan selvää rahaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.