Torstai 24.5.2018Tuukka, Touko

Mäntyöljy kelpaamassa kehittyneeksi biopolttoaineeksi – EU-parlamentin kanta on helpotus UPM:lle

Trond H. Trosdahl
Mäntyöljyä ja taustalla puupohjaisella dieselillä toimiva auto, jota esitettiin tiedotustilaisuudessa Helsingissä 26. huhtikuuta 2013.
Mäntyöljyä ja taustalla puupohjaisella dieselillä toimiva auto, jota esitettiin tiedotustilaisuudessa Helsingissä 26. huhtikuuta 2013.

ANNIINA LUOTONEN

Strasbourg

EU-parlamentti olisi jättämässä mäntyöljyn kehittyneiden biopolttoaineiden listalle.

Päätös on tappio kemianteollisuudelle, mutta erävoitto UPM:lle, joka valmistaa mäntyöljystä biopolttoainetta Lappeenrannan jalostamolla. Kemianteollisuus ohjaisi raaka-aineen mieluummin biokemikaaleihin.

Samalle kannalle ovat aiemmin päätyneet myös komissio ja neuvosto.

Suomalaisella energia-alalla riittää kuitenkin vielä jännitettävää, sillä neuvottelut uusiutuvan energian paketista jatkuvat.

Euroopan parlamentti hyväksyi kantansa keskiviikkona Strasbourgissa, mikä tarkoittaa sitä, että neuvottelut isojen EU-instituutioiden kesken voivat alkaa.

Bioenergian tuottajille lienee helpotus, että kuitupuuta ja kantoja voi käyttää bioenergiaksi.

Parlamentti ei hyväksynyt esitystä, jonka mukaan kantoja tai runkopuuta ei saisi käyttää. Ympäristöjärjestöt ovat vaatineet, että kokonaiset puut käytettäisiin järkevämpiin tarkoituksiin kuin energiaksi. Kannot ovat puolestaan tärkeitä luonnon monimuotoisuudelle.

Sen sijaan päänvaivaa saattaa vielä koitua jätehierarkiasta. Parlamentin mukaan jäte pitäisi ensisijaisesti käyttää kierrätykseen ja vasta toissijaisesti energiaksi.

Euroopan parlamentti olisi valmis aiempaa kunnianhimoisempiin uusiutuvan energian tavoitteisiin. Uusiutuvan energian osuus pitäisi parlamentin mukaan nostaa 35 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, kun kolme vuotta sitten jäsenmaat sitoutuivat 27 prosenttiin.

Tavoitteiden pyörittely jatkuu kevään mittaan isojen EU-instituutioiden neuvotteluissa, jossa pöydän ääressä istuvat parlamentin ohella komissio ja jäsenmaiden neuvosto.

Uusiutuvan energian osuus liikenteessä tulisi parlamentin mukaan olla 12 prosenttia ja kehittyneiden biopolttoaineiden 3,6 prosenttia.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ei!
Mitä järkeä on polttaa raaka-ainetta?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.