Perjantai 20.4.2018Lauha, Nella

Tieliikenteessä kuoli historiallisen vähän ihmisiä

Ritva Siltalahti
Liikennettä Kehä III:lla Vantaan Vantaankoskella 11. tammikuuta 2018.
Liikennettä Kehä III:lla Vantaan Vantaankoskella 11. tammikuuta 2018.

Olli Vesala

Suomen teillä kuoli viime vuonna 226 ihmistä, mikä on tutkintahistorian pienin lukema, kertoo Onnettomuustietoinstituutti. Vuodesta 2016 kuolonuhrien määrä laski 36:lla.

Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli ennakkotietojen mukaan 185 ihmistä, mikä oli kaksi enemmän kuin vuonna 2014, joka oli mittaushistorian tähän asti paras lukema. Erityinen parannus tapahtui viime vuonna pyöräilyturmissa, joissa kuoli 15 ihmistä.

Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo, että vaikka tilastoissa satunnaisvaihtelulla on roolinsa, ainakin turvallisempi autokanta näkyy kiistatta kuolonuhrien määrässä. Tämä siitäkin huolimatta, että Suomen teillä ajavat autot ovat keskimäärin melko iäkkäitä.

– 11 vuotta vanha auto vaikka kolme neljä vuotta sitten tai 11 vuotta vanha auto tänä päivänä – niissä alkaa olla tekniikassa ratkaisevia eroja, Koisaari arvioi.

Koisaaren mukaan ajoneuvokannan uusiutumisen pitäisi vääjäämättömästi vähentää onnettomuuslukuja tulevaisuudessa.

Viime vuoden kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvojen onnettomuuksissa on eniten suistumisonnettomuuksia, reilut 40 prosenttia. Koisaari huomauttaa, että näiden vähentämisessä turvateknologiasta pitäisi olla apua. Esimerkiksi ajonvakautus pelastaisi monta ihmishenkeä, koska se auttaa pitämään auton hallinnassa.

Jatkossa, kunhan suomalaiset pikkuhiljaa uusivat autojaan, muun muassa aktiivinen kaistavahti, automaattijarrutus ja törmäysvaroitus estäisivät monta vaarallista turmaa, Koisaari pohtii.

Viime vuoden turmalukuihin satunnaisvaihtelua aiheutti ainakin kolea kesä, joka näkyi muun muassa vähäisimpinä moottoripyörä- ja mopo-onnettomuuksina. Kehnossa kelissä moottoripyörä on jätetty talliin, ja autollakin on ajettu siivommin.

– Peltikolareita sattuu paljon huonolla kelillä, mutta kuolemaan johtaneita onnettomuuksia sitten taas päinvastoin. Lämpimät kesäiset viikonloput ovat oikein tyypillisiä kuolonkolarin ajankohtia. Ja niitähän ei paljon viime vuonna ollut, Koisaari huomauttaa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Hän syntynyt on bensaa suonissaan
Mitäs tästä uutisesta sanovat ne, joiden mielestä nopeusrajoitukset ovat aina liian matalia - ja käytännössä ohjeellisia, eli niitä "saa" ylittää ainakin jotain 10 km/h? Nopeusvalvonta on ihnhottava mörkö ja ihmisten kiusaamista, vai miten se oli. Suistumisissa nopeus on varmaan jokseenkin aina yksi ja usein tärkein osatekijä. Nopeus myös pahentaa onnettomuuden seurauksia, henkikin lähtee helpommin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Luokallinen lapsia kuolee joka vuosi
Tilanne on kuitenkin katastrofaalinen esimerkiksi vesihuoltoon verrattuna. Takavuosina nousi valtava kohu, kun Nokialla - mahdollisesti - kuoli kaksi ihmistä juomaveden takia. Tieliikenteessä sen sijaan on "normaalia" että 200 ihmistä kuolee vuodessa. Suomessa kuolee edelleen koululuokallinen LAPSIA joka vuosi liikenteessä. Ja koulullinen lapsia loukkantuu vakavasti. Ihmisten ei ole pakko kuolla liikenteessä. Jos viitsii perata tilastoja, niin esimerkiksi työikäisiä naisia ei juuri kuole onnettomuuden aiheuttajina.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Luokallinen lapsia kuolee joka vuosi
Asiaa. Edelleen erittäin suuri osa liikennekuolemista johtuu piittaamattomuudesta ja on jopa puolittain tahallisia tekoja (rattijuopumuksia, törkeitä ylinopeuksia, suojatiesääntöjen ja liikennevalojen noudattamatta jättämisiä jne.).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turvallisuus
Niin sitä taas vouhotetaan turvallisemmista autoista ja pienemmistä kuolonuhrimääristä tieliikenteessä, mutta mitä hyötyä on uusien autojen paremmista turvaelementeistä ym. jos ja kun vastapuolena on jalankulkija. Autojen turvaominaisuuksien lisääminen ei myöskään vähennä sitä, että kolareissa polkupyörän kanssa ei pyöräilijä pärjää koskaan. Jos ei menetä henkeään, niin ainakin vammautuu lopuksi elämäkseen. Niistä ei näissä artikkeleissa ja tutkimuksissa koskaan puhuta. Ja etenkään, kun vammautunut ei saa edes diagnoosia vammoistaan, niin ei myöskään päädy tilastoihin. Ja mitä enemmän laitetaan autoihin ns. älyä, sitä vähemmän sitä on kuljettajien päässä. Mitä enemmän autoissa on ns. turvaominaisuuksia, sitä holtittomammin kuljettajat ajavat liikenteessä. Tilastot ovat pelkkiä lukuja, joita voi tulkita miten haluaa omalta kannaltaan, mutta yksikään tilasto ei kerro elävästä elämästä. Olen ajanut n. 50 vuotta ja nyt aina haukutulla autolla ilman yhtään kolaria autolla, en ole ajanut ojaan, mutta en ole myöskään mikään turha hidastelija liikenteessä en toki kaaharikaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turvallisuus
Uusissa autoissa on kiinnitetty yhä enenevissä määrin huomiota myös jalankulkijaturvallisuuteen, lähtein muotoilusta ja aina aktiiviseen hätäjarrutusautomatiikkaan, joka tunnistaa jalankulkijan auton edestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
taas lisää
Nyt taas varmaankin vaaditaa lisää poliiseja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei tarvi tehdä mitään
Uutinen ei itseasiassa tarkoita mitään muuta kuin sitä että "sallittu" liikennekuolemien määrä on alitettu jolloin kaikki viranomaiset hykertelevät tyytyväisyyttään. Ruotsi valitsi nollatoleranssin jolloin jokainen liikennekuolema on liikaa, suomessa todetaan että vain 226 ihmistä kuoli.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei tarvi tehdä mitään
Ihme nillitystä taas.

Suunta on oikea ja tavoitteet vielä paljon pienemmissä määrissä. Tavoitteena on että 2020 liikennekuolemia on puolet vuoden 2010 tasosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei tarvi tehdä mitään
Kun on ihmishengistä kyse niin tuskin siinä voi edes nillittää. Kun on nollatoleranssi jokainen liikennekuolema on epäonnistuminen, suomen tavoitteessa taaskin on aivan sama miten kävi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.