Perjantai 20.4.2018Lauha, Nella

28 kaupungin sivistysjohto: "Emme tunnista kriisiä koulutuksessa"

Lennart Holmberg
Viitekuva.
Viitekuva.

Yhteensä 28 kaupungin ja kunnan sivistystoimenjohtajat torjuvat kritiikin, jota on kohdistettu viime aikoina varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen. He ovat hyväksyneet yhteisen julkilausuman, jonka allekirjoittajiin kuuluu myös Turun sivistystoimialasta vastaava toimialajohtaja Timo Jalonen. Julkaisemme sen ohessa kokonaisuudessaan:

"Emme tunnista kriisiä koulutuksessa

Suomen Kuntaliiton sivistystoimen toimialajohtajien verkoston jäsenet edustavat kuntia, joiden alueella asuu puolet Suomen lapsista. Toimialajohtajat ottivat viime kokouksessaan kantaa julkisuudessa esitettyihin huolenilmauksiin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tilasta.

Hallitus ajaa maksutonta pedagogista varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatukseen osallistumisella on tutkimusten mukaan merkitystä tulevien oppimistulosten ja elämänpolun kannalta kaikille lapsille, mutta erityisesti niiden perheiden lapsille, jotka hyötyisivät eniten varhaiskasvatukseen osallistumisesta: Perheet, joilla on sosiaalisia tai muita perheeseen ja vanhemmuuteen liittyviä ongelmia tai joissa kotona lapsia hoitavalla äidillä ei välttämättä ole perusopetuksen jälkeistä koulutusta tai työpaikkaa johon palata. Varhaiskasvatus on todennäköisesti näille perheille käytännössä maksutonta jo nyt. Myös nykyiset perhetukijärjestelmät suosivat matalammin koulutettujen vanhempien jäämistä kotiin hoitamaan lapsiaan. Näin ollen varhaiskasvatuksen maksuttomuuden etu tosiasiallisesti kohdistuu niille perheille, joilla on varaa maksaa varhaiskasvatuksesta. Jos uudistuksen tarkoituksena on saada varhaiskasvatuksen piiriin ne lapset, jotka siitä erityisesti hyötyisivät, on asiaa katsottava suurempana kokonaisuutena.

Varhaiskasvatuslaissa varhaiskasvatuksella tarkoitetaan lapsen suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Lastentarhanopettajiksi ovat tällä hetkellä kelpoisia sekä yliopistollisen että ammattikorkeakoulun käyneet kasvatuksen ammattilaiset. Molemmat ammattiryhmät pystyvät tarjoamaan laissa tarkoitettua varhaiskasvatusta. Molemmilla on omalla erityisosaamisellaan annettavaa lastemme hyväksi. Jos pedagogiikan halutaan jatkossa korostuvan nykyisestään, voidaan ammattikorkeakouluopintojen sisältöjä muokata painottamaan pedagogisia näkökulmia. Yliopistollisen, pedagogiikkaan painottuneen koulutuksen saaneilla lastentarhanopettajilla voi taas olla puutteita osaamisessa, jota sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla on yllin kyllin. Moniammatillisuus myös tukee lain tavoitteen saavuttamisessa. Uudistuksia ei tule tehdä eri ammattiryhmien edunvalvonta edellä.

Julkisuudessa nousee toistuvasti esille, kuinka suomalainen perusopetus on pilattu. Laskusuuntaa on nähtävissä kansainvälisissä oppimisseurannoissa. Kunnissa on otettu käyttöön uusi opetussuunnitelma, joka linkittyy vahvasti lasten ja nuorten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja tulevaisuudessa tarvittavaan osaamiseen.

Uusi opetussuunnitelma ei ole laskeneiden tulosten takana, sillä sitä ei oltu otettu edes käyttöön mittausajankohtana. Sen sijaan kunnissa on suunnitelmallisesti lähdetty uudistamaan opetuksen käytäntöjä ja oppimisympäristöjä vastaamaan tulevaisuudessa tarvittavaan osaamisen haasteeseen. Opetushenkilöstöä koulutetaan systemaattisesti ja pitkäjänteisesti. Osaava ammattilaisten joukko on opetuksen laadun ylläpitäjä ja jatkuvan kehittymisen lähde. Huolen sivistystoimen toimialajohtajat esittävät kuitenkin niistä opettajista, jotka korostavat omaa pedagogista vapauttaan, eivätkä välttämättä kehitä opetustaan, työtapojaan ja yhteistyötään opetussuunnitelman vaatimalla tavalla. Tämä eriarvoistaa maamme lapsia kenties enemmän kuin mikään muu yksittäinen tekijä.

Perheiden ja lasten ongelmien moninaistumisesta tulee kantaa huolta. Heikoimmin pärjäävistä tulee pitää huolta. Varhainen puuttuminen on sekä inhimillisesti että taloudellisesti paras ratkaisu tähän pulmaan tarttumiseen. Siksi valtion tulee kiinnittää huomiota perusrahoituksen riittävyyteen ja kehittämisrahoituksen pitkäjänteiseen kehittämiseen. Toimialajohtajat kiinnittävät huomiota erityisesti siihen, että pudokkuusvaarassa olevat oppilaat pystytään tunnistamaan varhaisessa vaiheessa ja heille on pystyttävä tarjoamaan riittävän kattavaa tukea oppimiseensa ja kehitykseensä. Tämä vaatii eri hallinnonalojen yhteistyötä ja kohdennettua resursointia erityisesti yläkouluikäisiin nuoriin.

Edellä oleviin aiheisiin vedoten sivistystoimen toimialajohtajat toteavat, että kunnissa tehdään hyvää työtä varhaiskasvatuksen ja opetuksen järjestämisessä. Tämän toiminnan edellytykset on turvattava pitkäjänteisillä ja vastuullisilla koulutuspoliittisilla päätöksillä.

Timo Jalonen, Toimialajohtaja, Turku sekä 27 muun suuren kaupungin ja kunnan toimialajohtajaa"

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Sivistysjohdot tenttiin
Laitetaan kuntien sivistysjohdot tenttiin. Laitan tähän muutaman sopivan kysymyksen:

a) Luettele alkeishiukkaset ja niiden perusominaisuudet.

b) Luettele SI-järjestelmän perusyksiköt ja niiden määritelmät.

c) Muunna maailman väkiluku binaariluvuksi yhden prosentin tarkkuudella.

d) Luettele kymmenen kotimaisen eläimen nimet latinaksi.

Ihan vaan aluksi...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
"Johto"
Harvemmin siellä ollaan ajantasalla siitä, mitä kentällä tapahtuu. Suurin kritiikki kuitenkin lienee kohdistunut koulutukseen tehtyihin leikkauksiin ja sen myötä on ollut huolta että laatu laskee. Onkohan johto ottanut itseensä?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tulevaisuutta on vaikea ennustaa
"Huolen sivistystoimen toimialajohtajat esittävät kuitenkin niistä opettajista, jotka korostavat omaa pedagogista vapauttaan, eivätkä välttämättä kehitä opetustaan, työtapojaan ja yhteistyötään opetussuunnitelman vaatimalla tavalla. Tämä eriarvoistaa maamme lapsia kenties enemmän kuin mikään muu yksittäinen tekijä."

Eli näin syyllisyyden pallo heitetään niille opettajaparoille, jotka eivät ole opetustaan Opetushallinnon vaihtelevien suuntien mukaan kehittäneet. Eikö tässäkin nyt sentään ole jotain vastuuta koulukohtaisilla rehtoreilla. Pitäisihän heidän jotenkin olla jyvällä, miten opettajat opettavat.

Opetuksen kehittäminen digiaikana on vaativaa. Toisaalta opettajille luvataan, että opetusmateriaalit tulevat opetuksen järjestävän tahon suunnalta, mutta silti opettajalla on suuri vastuu siinä opetusmateriaalinsa kokoamisessa. Kustannussyistä kunnat ovat osaltaan saattaneet luistaa tästä opetusmateriaalin tarjoamisen tehtävästään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tulevaisuutta on vaikea ennustaa
Juuri siinähän suomalainen opetus meni tyystin poskelleen, kun opettajille luvattiin opetusmateriaali valmiina, opettajista tuli tietämättömämpiä, kuin oppilaista, tai ainakin osasta oppilaita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
nähtäväksi jää..
Mitkähän ovat oppimistulokset sitten kun uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön. Maanantaina Matti onkin Liisa ja perjantaina Liisa taas Matti. Poika tai tyttöhän hän ei ole jokatapauksessa ole. Binäärisukupuolisuus, oi - niin vanhanaikaista...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tjaa...
"Emme tunnista kriisiä koulutuksessa"
Ettekä suoraan sanottuna sieltä norsuluutornista käsin mitään muutakaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pää pois p:stä!
Johto ei tunnista ongelmia. Eipä tietenkään kun ei tunnista muutenkaan nykykoulun arkea. Tervetuloa hoitamaan sitä melkein kolmenkymmenen oppilaan luokkaa, josta eri tavalla erityisiä on noin kolmannes. Onneksi inkluusio ja uusi ops pelastavat maailman!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuinka opettajan kuuluu toimia?
Opettajat, jotka valittavat opetusympäristön huonoutta ovat itse asiantilaan syypäitä, koska eivät kehitä opetustaan, työtapojaan ja yhteistyötään opetussuunnitelmien vaatimalla tavalla. Heitä ei varmaankaan ole kuin kourallinen, koska peruskoulu on Jalosen kuvauksen mukaan hyvin toimiva.
Opetussuunnitelmien laatijat löytyvät kasvatustieteiden laitoksista. Heidän pitää tulla kentälle näyttämään näille muutamalle harhautuneelle esim. kahdeksi viikoksi miten nykyään kuuluu opettaa. Opettaja istukoon luokan perällä oppimassa. Muutkin opettajat odottavat varmasti innolla näitä kasvatuksen auktoriteetteja saapuviksi kouluun. Heiltä voisi saada välituntien aikana varmasti loistavia neuvoja ongelmatilanteisiin. Timo Jalonen käy varmasti itsekin mielellään seuraamassa tällaista huippuosaamista.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uuden opetussuunnitelman kritiikkiä
Kritiikkiä tulee, mutta sitä ei haluta kuunnella ja tukitaan suitakin. Tällaista keskustelua kävimme tällä viikolla Facebookissa:

Opettajaäiti: "Niin mehän "nautimme" tästä avoimen oppimisympäristön tavasta, jossa vanhemmat teettävät lapsen kokeet ja lapsi miettii, miksi ei saa kokeentekorauhaa, kun pikkusisko mekastaa ym. Me ollaan sentään opettajavanhempia ja osataan teettää ja arvioida, mutta kysymys kuuluukin, että huvittaako meitä tehdä sitä työpäivän jälkeen ja onko meillä resursseja tehdä myös lapsemme opettajalle kuuluvat työt. Murr"

"Mutta kaikesta huolimatta lapsi viihtyy koulussaan. Siellä on paljon retkiä ja mukavat opettajat, mutta ei me sille tasolle olla ihan päästy, että lapsi ottaisi itse vastuun oman opetussuunnitelmansa toteutumisesta, kuten on tavoitteena."

Minä: "Ihmettelen tosiaan, miten ehditte kaiken. Onko opettajien pakko alistua tuollaiseen. Vanhemmiltakin tulee karua palautetta."

Opettajaäiti: "No kyllä ainakin naapurin äidit purnaa käytäntöä. En sitten tiedä purnaavatko ylemmälle tasolle asti. Lapselta justiin kuulin, että tuo Ritaharjun uusi yläkoulupuoli, joka rakennetaan kohta, on myös avoimen oppimisympäristön yläkoulu ja MINUN lapseni menee sinne ensimmäisiksi koekaniineiksi. HUOH! En tiiä, voiko se pitää edes paikkansa.

Niin ja vastaus kysymykseesi, emme ehdikkään. Meillä on kolme lasta... joillakin voi olla kymmenen!"
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kalliiksi tulee
Mitä järkeä kouluttaa kahdenlaisia opettajia? Selvityksissä on todettu, että yliopistokoulutus antaa paremmat pedagogiset valmiudet ja opettajankoulutuksessa keskitytään nimenomaan opettajan tehtävään. Yliopistokoulutus on suoraa jatkumoa yli 100 vuotta sitten alkaneelle lastentarhanopettajakoulutukselle, miksi yhtäkkiä sosionomikoulutuksesta tulee myös lastentarhanopettajia (eikä esim. sosionomeja)?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.