Sunnuntai 17.12.2017Raakel

Kommentti: Ääripuheet leimaavat keskustelua sote-uudistuksen asiakasseteleistä

Aki Taponen

Hallituksen reformiministeriryhmä yrittää löytää lähipäivinä sote- ja perustuslakiasiantuntijoille kelpaavan ratkaisun sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapauteen kuuluvien asiakassetelien yksityiskohdista.

Asiakasseteli tarkoittaa maakunnan tulevaisuudessa esimerkiksi kaihipotilaalle tarjoamasta oikeudesta hankkia leikkaus yksityiseltä lääkäriasemalta siten, että maakunta maksaa siitä suurimman osan.

Kysymys on nyt siitä, ettei asiakassetelin myöntämisvelvoitteesta tule liian laaja siihen nähden, että se vaarantaisi keskussairaaloiden ympärivuorokautisen erikoissairaanhoidon päivystyksen.

Laajuudesta huolestuneiden viesti on tämä: Jos maakunnassa suuri joukko ihmisiä valitsee asiakassetelin, keskussairaalan kaihileikkauksia tekeville lääkäreille ei jää tarpeeksi töitä, jotta sairaalan kannattaisi pitää heitä entistä määrää palveluksessa.

Toisaalta lääkärit saattavat itsekin tällöin hakeutua tekemään samoja leikkauksia yksityiselle puolelle.

Uhkakuvan torjumiseksi lakiin on kuitenkin suunniteltu sitä, että maakunta voisi tietyin edellytyksin vetäytyä asiakassetelin myöntämisvelvollisuudesta. Näin se voisi tehdä kustannustehokkuuteen tai potilasturvallisuuteen perustuen.

Potilasturvallisuus voi tulla kysymykseen esimerkiksi silloin, jos potilas ei sovellu leikattavaksi kuin sellaisessa sairaalassa, jossa on hätävalmius.

Jos taas olisi vaara, että asiakassetelien suuren määrän takia kaihileikkauksia tekeviä lääkäreitä siirtyisi yksityisiin lääkärifirmoihin eikä keskussairaaloiden päivystyksiin jäisi riittävästi lääkäreitä huolehtimaan päivystyksestä, maakunta voisi päättää, että asiakasseteleiden myöntämistä kaihileikkauksiin pitää vähentää.

Maakuntien talous ei myöskään välttämättä aluksi kestäisi sitä, että potilaat pääsevät leikkausjonoista heti yksityisten hoitamiksi.

Yksityissektorin pelkona on se, että valinnanvapauslakiin tulossa oleva kirjaus asiakassetelin myöntämisen rajoittamisoikeudesta vesittäisi koko velvollisuuden myöntää asiakasseteleitä.

Julkisen sektorin puolustajat taas haluavat vaieta koko asiasta uhkakuvia maalaillessaan.

Sisäministeri Paula Risikko (kok.) on nähnyt asiakassetelin potilaan subjektiivisena oikeutena, mikä sekin johtaa keskustelua harhaan.

Subjektiivinen oikeus esimerkiksi päivähoidossa tarkoittaa sitä, että kunnan on järjestettävä lapselle päivähoitopaikka. Mutta ei päivähoitopaikkaakaan saa, ellei ole lasta.

Samalla tavalla maakunnan on ensin arvioitava, onko kaihileikkaus potilaalle tarpeen ja ainakin se, ettei asiakasseteli vaaranna hänen potilasturvallisuuttaan.

Kun nämä asiat saadaan määriteltyä lakiin riittävän selvästi ja unohdetaan ääripuheet, on turha pelätä, etteikö hallitus voisi päästä sopuun valinnanvapaudesta.

Hallituksella kun ei myöskään enää ole varaa epäonnistua.

Kirjoittaja on Lännen Median politiikan toimittaja.

aki.taponen@lannenmedia.fi

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Selvä peli
Koko soten tarkoituksena on ollut alusta alkaen kokoomuksella julkisen terveydenhuollon mahdollisimman suuri romuttaminen ja rahojen siirtäminen yksityisille terveydenhoitoalan firmoille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Selvä peli
Pitää paikkaansa. Jollei tyhmempi ole sitä jo huomannut, niin asialle ei kai voi mitään. Sääli vain tavallisten kansalaisten tyhjeneviä lompakkoja, kun porhot hankivat yhä tilavampia lompakoita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ääripuheet
Uudistukseen sisältyviä muutoksia on tarkasteltava kriittisesti, jotta säästytään säälittäviltä lausunnoilta:

" Kukaan ei koskaan olisi voinut kuvitella että käy näin"
Ja taas kävi näin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sotessako ei enää muuta toivoa?
Näyttää pahasti siltä, ettei maasta löydy oppositiota tuomaan hallituksen yksityistämissuunnitelmille todellista vaihtoehtoa, vaikka sellaisia olisi.

Tässä pääperusteita uudelle vaihtoehdolle:
1) Sote-uudistus nykyiseltä pohjalta kykenisi myös poistamaan jonot. Pääkaupunkiseudulta on tästä selviä esimerkkejä. Nykyjärjestelmän puitteissa jonojen purku tulisi myös edullisemmaksi. Lisäksi yksityistä kapasiteettia ei kannattaisi rakentaa tilapäiselle jonojen purkamiselle.
2) Hyppäys laajaan yksityistämiseen on suuri riski. Nykyisen järjestelmän evoluutio on verrattomasti riskittömämpää.
3) Hallitus olettaa, että sen mallilla voidaan leikata terveydenhuoltomenojen kasvua seuraavan 10 vuoden aikana 3,5 mrd €. Setulisi tapahtumaan lähinnä tietotekniikan soveltamisen avulla. Kuitenkin samat tietotekniset sovellukset aiheuttaisivat samat säästöt myös nykyisessä järjestelmässä. Erona olisi lähinnä vain se, että hallituksen mahdollisimman monimutkaisessa mallissa ohjelmointikustannukset olisivat kertaluokkaa suuremmat. Siis koko 3,5 mrd € menoleikkaus on hallitukselta silkkaa harhautusta.
4) Yksinkertaistamalla julkinen terveydenhuolto äärimmilleen, voitaisiin saavuttaa nykyiseen verrattuna miljardiluokan säästöt joka vuosi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rahoitusperiaate: kestävyysvajeeseen valtiolta 3 mrd./v kunnille
Tutkiva journalismi

Nykyinen oikeuskansleri on julkisuudessa sanonut leikkaavansa ("nipistävänsä") säätämänsä maakuntalakiesityksen avulla kunnilta valtionosuuksia rahoitusperiaatteen vastaisesti. Tarkoituksena käyttää valtionosuusleikkauksia laittomasti peukaloruuvina kuntien itsehallinnon säilymistä vastaan.

Perustuslaillinen rahoitusperiaate on kuntien itsehallinnon suoja:

— järjestää ja tuottaa sosiaali- ja terveyspalvelut itse.

— Oikeuskansleri on poliittisuuden ja perustuslain vastaisuuden vuoksi esteellinen astumaan ylimmän laillisuusvalvojan virkaan.

Oikeuskansleri, kuten "oikeusoppineet" professorit, toimivat perustuslain, Suomen lain ja valtiosopimuksen rahoitusperiaatteen vastaisesti.

Ministerit ja valtioneuvosto toimivat perustuslakiin kiinnitetyn rahoitusperiaatteen vastaisesti: perustuslain vastaisesti.

Kestävyysvaje: valtiolta 3 mrd./v kunnille

Perustuslaki, ylimmät tuomioasteet, pakottaa ministereitä ja perustuslakivaliokuntaa valvovan 1) oikeuskanslerin sijaisen 2) ja vakituisen oikeuskanslerin "oman työn ohessa" 3) ja perustuslakivaliokunnan velvoittamaan valtion (hallitus ja oppositio) antamaan kuntakohtaiset valtionosuudet kestävyysvajeen kattamiseen.

Perustuslaki edellyttää, että valtio — ylin laillisuusvalvoja — vastaa henkilökohtaisesti itse, joka hetki, kuntien rahojen riittävyydestä, kuntakohtaisilla valtionosuuksilla, kattamaan suurten ikäluokkien kasvavan hoidon tarpeen kustannukset — tilapäisen kestävyysvajeen kulut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Sotessako ei enää muuta toivoa?
Kansallinen talouspolitiikka

Sipilän on sopeutettava valtiontalous.

Valtio vastaa kuntien sote-itsehallinnon suojasta, perustuslain 121 §:n 1 ja 4 momenttien rahoitusperiaatteesta — kuntayhtymien rahoitusperiaatteesta.

— Perustuslakivaliokunnan 19.2.2015 lausunnossa on vaihtoehtona kuntayhtymät.

— Jos kuntayhtymät ei käy kokoomuksen Paula Risikolle, niin ainoa mahdollisuus on purkaa nykyiset kuntayhtymät:

— Siirrytään lähtöruutuun.

Jokainen perustuslain tarkoittama asukkaan LÄHIALUE — kunta — järjestää ja tuottaa itse omat sosiaali- ja terveyspalvelut.

Valtio eli oikeuskanslerit ja perustuslakivaliokunta vastaavat siitä, että kunnat saavat TÄYDET valtionosuudet sosiaali- ja terveyspalveluihin. Sekä ylipäätään että erityisesti kestävyysvajeen kattamiseen, ottamalla huomioon kuntien ja kokoomuksen tekemien suurkuntaliitosten jälkeisten entisten kuntien asukkaiden ikärakenne ja sairastavuus.

Sipilän hallituskaudella (mikäli hallitus ei kaadu nyt) me valtion ja kuntien asukkaat menetämme 16—24 miljardia euroa per 4 vuotta.

Laskutehtävä: Kuinka paljon pormestarin pitkoja nauttivat Jan Vapaavuori ja Lauri Lyly menettävät?

Rahoitusperiaate ja kestävyysvaje

Valtion fiskaaliset ongelmat — 4—6 miljardin euron/v harmaantalouden veronkierto — ei oikeuta nykyistä vakituista oikeuskansleria, eduskunnan oikeusasiamiestä eikä 8 puolueen maallikkojen perustuslakivaliokuntaa eikä "maallikkoprofessori" Kaarlo Tuoria eikä maallikko-oikeusoppinutta Jan Vapaavuorta ottamaan törkeän laittomasti Suomen maaseudun kunnilta sosiaali- ja terveyspalvelujen verotusoikeudellista itsehallintoa pois.

Jan Vapaavuori ministerikaudellaan leikkasi laittomasti, kuntien itsehallinnon suojan vastaisesti, valtionosuuksia 3,8 miljardia/v.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Sotessako ei enää muuta toivoa?
Nimimerkille ""Perustuslakituomioistuin"

Olet ihan oikeassa, ettei kuntajohtoisessa terveydenhuollossa ole mitään oikeata kriisiä. Valtio voisi aivan hyvin kompensoida sellaisten kuntien terveydenhuoltomenoja, joiden hartiat eivät siihen riitä. Ne samat kustannukset tulisivat isommissakin yksiköissä maksettaviksi. Siis mitään säästöä yksityistämisestä ei tule vaan tulee lisää byrokratiaa, liikevoittoja, markkinointikuluja ja päällekkäisiä investointeja. - Ja kansalaisia viedään kuin pässiä narussa kasvattamaan liiketoimintaa ja maksamaan eräänlaisia lisäveroja, vaikka oikeasti pitäisi huolehtia terveydenhuollosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Sotessako ei enää muuta toivoa?
Nimimerkki "K.S." kirjoittaa: "Erona olisi lähinnä vain se, että hallituksen mahdollisimman monimutkaisessa mallissa ohjelmointikustannukset olisivat kertaluokkaa suuremmat. Siis koko 3,5 mrd € menoleikkaus on hallitukselta silkkaa harhautusta."

Juuri näin!

Turha on väittää professoreiden, että on oltava maakunta.

Turha on professoreiden puhua palturia, että alueiden on oltava suuria.

1) Eksoten malliin ei ole säädetty yhtään sivua lakeja. Muut voivat tehdän saman ilman lakeja.

2) Eksote päättää kuntien itsehallinnon oikeutuksella palveluseteleistä. Käyttää 60—80 miljoonaa euroa / v.

3) Tuottavuuden parantuessa, ylijäämiä käytetään jonojen purkamiseen palvelulaadun parantamiseen.

Kun Sipilä säätää yksinkertaisen lyhyen lain jonutusajoista, niin Eksote ja muut noudattavat lakia. Valtion velvollisuus on antaa rahoitus suoraan perustuslain tarkoittamille kunnille.

4) Kunnallisen itsehallinnon, demokraattinen Eksote on hoitanut oman osuutensa tuottavuudesta ja kustannustehokkuudesta jo 2013 talousluvuilla (Aalto-yliopiston selvitys).

5) Eksotella on Suomen lyhyimmät jonot lonkkaleikkaukseen.

Etelä-Karjalan Eksotella on ollut 7 vuotta täydellinen sote-ICT, edistyksellisin tietojärjestelmä.

6) Tuotantotaloudellisesti ja tietoteknisesti edistyksellisin.

7) Eksote on kustannustehokkuudessa per asukas Suomen ja Euroopan huippujen tasolla.

8) Eksote-kuntien verotusoikeudellisten, itsehallinnollisten asukkaiden — maksajien; päättäjien — sosiaali- ja terveyspalvelujen hoitoketjut hallitsee jokainen Eksoten palveluhenkilö parhaiten koko Euroopassa.

Tässä ei ollut läheskään kaikki faktat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asiakasseteli
Taiotaan ilmaista rahaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuulostaa täysin mielivaltaiselta. Näinhän homma toimii tälläkin hetkellä.
Miksei näitä asioita ole pähkäilty ja pyöritelty ennen "esityksen kierrättämistä"? Miksei paloteltu eri vaihtoehtoja osiin ja mietitty niitä ryhmissä? Onko otettu viime kuukausien tietoa Ruotsin systeemistä? Kaaos sielläkin!

Potilaana ja hoidon tarvitsijana olen miettinyt omalta kohdalta niin asioita. Juuri erilaisten potilaiden kysymyksiä ja kertomuksia olisi pitänyt kuunnella tarkalla korvalla. Samoin hoitoa tarjoavien yksiköiden kapasiteetti- ja "entäs sitten" kysymyksiä. Myös muuntokoulutusta ja resursseja tulisi pikaisesti kartoittaa ja tehdä päätöksiä.

Jos palveluseteleitä aletaan jaella niille jotka kovimmin niistä jaksavat taistella ollaan metsässä. Kuvion tulisi olla yksiselitteinen ja perustua yhdessä sovittuihin toimintatapoihin? Lääkärit joutuvat työssään (uskoisin) tarjoamaan "ei oota" jo nyt kovasti kipuileville potilaille. Miten sitten kun tiedetään että seteli on siinä melkein nenän edessä mutta lääkäri henkilökohtaisesti päättää kenelle se budjetin viimeinen tällä viikolla annetaan.

Sote on jo "pohjaan palanut"! Nyt kannattaisi keskittyä henkilökunnan osaamiseen, viihtyvyyteen ja ammattiylpeyteen Sitä kautta moni potilas saisi asianmukaista hoitoa jo nyt nopeammin.

Miksi pitää rakentaa yhden luukun monumentteja jos ne toimivat puolella teholla? Vaihtoehtona säännöllisiä kroonikoiden luona käyvät hoitoparit tulevat halvemmaksi kuin seinien rakentaminen.

Soteuudistuksen pitäisi säästää veroeuroja. Näin ei tule käymään. Me kaikki tiedämme sen jo nyt. Haaskat ovat täällä jo nyt.

Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kuulostaa täysin mielivaltaiselta. Näinhän homma toimii tälläkin hetkellä.
"Yhden luukun malli" on poliittista retoriikkaa muunnettus totuutta.

Samoin "sote-keskukset".

Perustuslakiasiantuntijat vs. Sipilä & Katainen

Näillä sloganeilla kokoomus & Sipilä yrittävät saada palveluja pois maaseudulta. Palvelut keskitetään kaupunkeihin.

Sipilä yrittää muuttaa "maakunnat" kokoomuksen Jyrki Kataisen ja Jan Vapaavuoren kanssa tehdyn lehmänkaupan mukaisesti suurkuntaliitoksiksi. Päätösvalta suurille kaupungeille.

Tästä perustuslakiasiantuntijat olivat vihaisia Kataisen 6 puolueen hallitukselle. Silloin laillisuutta vahtivat perustuslakiasiantuntijat pitivät kovaa meteliä kuntien itsehallinnon suojasta, rahoitusperiaatteesta sekä kuntien itsehallinnon säilyttämisen ehdottomuudesta sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäjä-rahoittaja-tuottajana.

Sipilä laittaa maaseudun kunnat puolustuskyvyttämiksi ts. niillä ei ole lainkaan äänivaltaa omista sosiaali- ja terveyspalveluista. Kunnille kuuluu perustuslain kirjaimen mukaan 100-prosenttinen itsehallinto sosiaali- ja terveyspalveluista.

Ei ole sattumaa, että perustuslain vastaisia esityksiä runnotaan läpi sekä valtioneuvostossa että 8 puolueen perustuslakivaliokunnassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kuulostaa täysin mielivaltaiselta. Näinhän homma toimii tälläkin hetkellä.
Terveysmenot asukasta kohden:

Eksote 3163 dollaria (Aalto-Yliopiston selvitys).

Health Consumer Powerhousen selvitys:

Suomi alle 4 000 dollaria.

Ruotsi yli 5 000 dollaria.

Suomessa on 5,5 miljoonaa asukasta:

Suomen kustannukset olisivat:

Eksoten mallilla 17,4 miljardia dollaria.

Ruotsin mallilla 27,5 miljardia dollaria.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uhkakuva
Nyt tuntuu siltä,että politikointi vienyt asiat vikasuuntaan. Ei nähdä enää metsää puilta. Ikäänkuin prosessi pitäisi lopettaa.
Spekuloidaan erilaisilla asioilla. Joiltakin loppuisivat työt jne.
Ei ol järkee. Oppositiolla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuntayhtymät: Perustuslakivaliokunnan vaihtoehdoista paras
Lännen Media: "Uhkakuvan torjumiseksi lakiin on kuitenkin suunniteltu sitä, että maakunta voisi tietyin edellytyksin vetäytyä asiakassetelin myöntämisvelvollisuudesta. Näin se voisi tehdä kustannustehokkuuteen tai potilasturvallisuuteen perustuen."

On paradoksaalista, että ministerit säätävät suuren sivumäärän lakeja asioista, jotka kuntien itsehallinnon pohjalta toimivat kuntayhtymät hoitavat täysin luonnollisesti ja itsemääräämisvaltaisesti.

Nämä itsemääräämisvaltaiset kuntayhtymät ovat erittäin kustannustehokkaita.

Kunnilla verotusoikeudellisina maksajina on insentiivi eli vapaaehtoinen kannustin.

Sipilän hallitus kamppailee usein juuri sen kanssa, että kustannukset ryntäävät nousuun, mihin lähtökohtaisesti syynä on

1) valtion rahoitus

2) maakunnan verotusoikeus.

Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kuulostaa täysin mielivaltaiselta. Näinhän homma toimii tälläkin hetkellä.
Nimimerkki "Haaskat ovat jo täällä" kirjoittaa:

"Soteuudistuksen pitäisi säästää veroeuroja. Näin ei tule käymään. Me kaikki tiedämme sen jo nyt. Haaskat ovat täällä jo nyt."

Tiedetään 100-varmasti, että Sipilän perustuslain 121 §:n 1 ja 4 momenttien vastainen ja rahoitusperiaatteen vastainen maakuntalakiesitys yksistään tulee olemaan ongelma monella tavalla käytännössä. Sellainen aiheuttaa aina kustannuksia. Mm. lainsäädännön arviointineuvosto on siitä huomauttanut.

Sipilän ja kokoomuksen malli on merkittävästi kalliimpi kuin perustuslakivaliokunnan 19.2.2015 esittämä vaihtoehto — 18 Eksoten malli.

Eksoten hallinto on selvästi kevyempi kuin Sipilän mallin hallinto.

Myös valinnanvapaus tulee aiheuttamaan paljon käytännön ongelmia. Se on myös kuntien perustuslaissa säädetyn itsehallinnon vastainen. Yhdenvertaisuus ei tule toteutumaan perustuslain edellyttämällä tavalla: Joudutaan aloittamaan alusta. Sehän on jo selvää pelkästään siksi, että maaseutukunnilla ei ole päätösvaltaa lainkaan. Suurilla kaupungeilla päätösvalta. Käsittämätöntä, että oikeuskanslerit laskevat tällaista läpi perustuslakivaliokunnasta!

Yhdistelmänä maakuntalakiesitys ja yksityistäminen ovat oma lukunsa ongelmien suhteen.

Sipilä näyttää keräävän ongelmia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.