Sunnuntai 24.9.2017Alvar, Auno

Avi epäilee Onnibusia ajo- ja lepoaikarikkomuksista

Bussiyhtiön autoja on ajettu ilman kuljettajakorttia, joka tallettaa kuljettajan ajoajan.
Avi epäilee raporteissaan, että yhtiö piilottelee rikkomuksiaan.

Timo Jakonen
Valvontaviranomaisen tarkastusraporttien mukaan Onnibusin toiminnassa on ollut ajo- ja lepoaika-asetuksen noudattamisen suhteen paljon toivomisen varaa. Yhtiön 
toimitusjohtajan mukaan ongelmiin on jo puututtu.
Valvontaviranomaisen tarkastusraporttien mukaan Onnibusin toiminnassa on ollut ajo- ja lepoaika-asetuksen noudattamisen suhteen paljon toivomisen varaa. Yhtiön toimitusjohtajan mukaan ongelmiin on jo puututtu.

Esko Pihkala

Lounais-Suomen aluehallintovirasto Avi on tarkastuksissaan havainnut halpabussiyhtiö Onnibusin rikkovan monin eri tavoin kuljettajien ajo- ja lepoaika-asetuksen säädöksiä.

Tämän vuoden helmikuulle ja heinäkuulle kirjatut tarkastusraportit kertovat muun muassa vuorokausileporikkomuksista, viikkoleporikkomuksista, ylityömäärärikkomuksista ja työaikakirjanpidon puutteista.

Osa rikkeistä on räikeitä. Ylityötilasto esimerkiksi paljasti, että yhtiön Turun kuljettajista yhdellä oli 457 ja toisella 322 ylityötuntia vuonna 2016, kun 250 tuntia vuodessa on lain sallima maksimi.

Avin raporttien perusteella valvontaviranomaista ei häiritse Onnibusin toiminnassa niinkään havaittujen rikkeiden lukumäärä.

Esimerkiksi heinäkuun tarkastusraporttia varten Avi kävi Onnibusin osalta läpi yli 600 kuljettajatyöpäivää yli 30 kuljettajalta ja löysi ajo- ja lepoaikarikkomuksia alle kymmeneltä päivältä. Se muodostaa vain noin yhden prosentin kaikista tarkastetuista päivistä, mikä ei ole missään nimessä paljon.

Viranomainen ei kuitenkaan pidä tulosta luotettavana, sillä Onnibus ei ole toimittanut Aville kaikkia pyydettyjä ajopiirturitiedostoja. Vieläkin epäilyttävämpää on, että yhtiön kuljettajat ajavat varsin yleisesti ilman kuljettajakorttia.

Kuljettajakortti on ajopiirturiin laitettava kuljettajan henkilökohtainen digikortti, joka paljastaisi lahjomattomasti sen, kuinka paljon nimenomainen kuljettaja on ajanut.

Avin työsuojelutarkastajan Tarja Iivosen kirjaamissa tarkastusraporteissa arvioidaankin, että Onnibusissa saattaa tapahtua rikkomuksia havaittua enemmän, koska yhtiössä ajetaan niin paljon ilman kuljettajakorttia. Yhtiö ei ole kyennyt antamaan Aville mitään järkevää selitystä tälle toiminnalle.

– Voin sanoa, että on olemassa taloja, joissa ei ajeta metriäkään ilman kuljettajakorttia. Siksi tämä on kiinnittänyt minun huomioni, Iivonen itse toteaa.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n Turun paikallisosaston puheenjohtaja Mikko Ahomäki kommentoi Onnibusin toiminnan olevan törkeää. Hän syyttää yhtiötä liikenneturvallisuuden vaarantavista laiminlyönneistä.

– Onnibusissa on muutamia erittäin järkyttäviä ylityömääriä. Sieltä löytyy yhdeltä kuljettajalta 457 tuntia ylitöitä, kun sallittu maksimi on 250 tuntia vuodessa. Tuollaiset määrät ovat aivan törkeitä. Jos on 457 tuntia ylitöitä, niin kyllä siellä on kaveri ajanut aivan silmät ristissä, Ahomäki puhisee.

Ahomäki väitti jo kaksi vuotta sitten (TS 27.6.2015) Onnibusin kuljettajien kertomusten pohjalta, että yhtiössä rikotaan ajo- ja lepoaikasäädöksiä jatkuvasti. Onnibusin silloinen pääluottamusmies Matti Loivamaa vastasi tuolloin ytimekkäästi Ahomäen väitteiden olevan ”paskapuhetta”. Avin tuoreet tarkastusraportit antavat Ahomäen väitteille kuitenkin aivan uutta pontta.

Ahomäen käsityksen mukaan laiminlyönnit ovat jatkuneet Onnibusissa muodossa tai toisessa koko kuluneen kahden vuoden ajan. Hän itse näkee laiminlyöntien syyksi yhtiön liian kovan kasvuvauhdin, joka laittaa kuljettajat liian koville.

– Muutos tuntuu olevan Onnibusissa niin jatkuvaa, että aina kun siellä on yksi puute korjattu, niin pian jokin toinen asia on pielessä. Näitä rikkeitä sattuu kaikille [linja-autoyhtiöille] jonkin verran, mutta Onnibusissa ajo-ohjelmia vaihdetaan kuljettajien mukaan niin tiuhaan, etteivät edes esimiehet pysy muutoksista perässä, Ahomäki arvostelee.

Ahomäki sanoo olevansa varma, että kahden muun Varsinais-Suomessa toimivan linjaliikennöitsijän, Vainion Liikenteen ja Pohjolan Liikenteen, tililtä ei löydy samanlaisia rikkeitä.

– Minä itse olen Vainion Liikenteen palveluksessa ja voin varmuudella sanoa, että sieltä ei löydy tällaisia laiminlyöntejä. Jos kaksi bussiyhtiötä noudattaa säännöksiä, niin kyllä kolmannenkin pitäisi, Ahomäki jylisee.

Onnibus: Rikkeisiin on puututtu

Esko Pihkala

Turun Sanomat

Onnibusin toimitusjohtaja Lauri Helke myöntää Lounais-Suomen aluehallintoviraston havaitsemat puutteet yhtiön toiminnassa. Hän kuitenkin kiistää vilunkipelin ja korostaa, että rikkeisiin puututtiin yhtiössä heti Avin tarkastusten jälkeen.

– Talvella tehdyssä tarkastuksessa havaittiin, että jotkut kuljettajamme olivat ajaneet ilman kuljettajakorttia, joten me puutuimme asiaan. Kuljettajamme olivat tehneet [Helsingin] Kampissa ajoneuvojen parin minuutin siirtoja ilman korttia. Kyse ei ollut ajo- ja lepoaika-asetuksen kiertämisestä, vaan se oli ihan kuljettajiemme huolimattomuutta.

– Me kuitenkin puutuimme asiaan ja ohjeistimme kuljettajiamme. Kesän tarkastuksessa asia oli jo kunnossa, kuten tarkastuskertomuksesta voi lukea. Yli 600 kuljettajatyöpäivää tarkastettiin ja vain yhdessä prosentissa havaittiin puutteita, Helke toteaa.

Miten te voitte väittää ”asian olevan jo kunnossa”, kun Avin raportin mukaan kortitta ajoa havaittiin kesänkin tarkastuksessa niin paljon, että tarkastustulosta ei voida pitää luotettavana?

– Kesällä sitä [kortitta ajoa] esiintyi kuitenkin enää aivan murto-osa verrattuna siihen, mitä sitä oli aikaisemmin ollut, Helke vastaa.

Helken mukaan raportteihin kirjatut tiedot laittomista ylityötuntimääristä ovat niin ikään paikkansapitäviä. Tällainen tilanne pääsi syntymään viime vuonna, kun työajan seuranta ei ollut yhtiössä ajan tasalla.

– Nyt siihenkin on puututtu. Tällä hetkellä Turusta ei löydy yhdeltäkään kuljettajaltamme laittomia ylitöitä, toimitusjohtaja vakuuttaa.

Helken mukaan Onnibusilla ei ole mitään intressiä rikkoa ajo- ja lepoaika-asetusta ja ajattaa kuljettajillaan ylenpalttisesti ylitöitä. Hän toteaa suuria ylityömääriä syntyvän kuljettajien omasta motivaatiosta, sillä jotkut ovat siirtyneet yhtiön palvelukseen ajaakseen paljon ja tehdäkseen ylityökorvausten kautta itselleen hyvän tilin.

– Minä en halua näitä kuljettajia kuitenkaan moralisoida, koska työnantajan vastuulla on totta kai työajan seuranta ja se, että ylityömäärissä noudatetaan lakia ja työehtosopimusta, Helke toteaa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Vahinko ei tule kello kaulassa.
Eikö ole hyvä että, joskus ylitetään aikoja että saadaan asiakkaat hoidettua.
Itse ajoin autoni Munchenistä Lyyypekkiin ja Ruotsin kautta suomeen yhtä soittoa 1800km .. Pakko tilanne piristää ja thostaa ajoa tarmoa, Jatkuvana ylitykset. ei ok-
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
24/7 on the roud
Kommarit voi pitää suunsa kiinni, kun toiset haluaa tehdä töitä, ja sitäpaitsi läpitunti ja kilsapalkalla on pakko tehdä pitkää päivää, että pääsee samoihin tuloihin kuin nämä kommarit 80h/2 viikkoa, ei muuten saa kartanovolvoa ja tiilitaloa lyhennettyä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ylityö
Aika kovia riskejä otetaan.. Kilpailu on aina hyväksi ja hinnatkin ovat laskeneet.. "Huolimattomat" kuljettajat eivät ole kenenkään etu..
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
OnnibussiOnVaaraksi
Itse en enää Onnibussiin ahkerana bussien käyttäjänä nouse. Yhtiö vaarantaa väsyneillä kuskeillaan minun, muiden matkustajien ja kaikkien tiellä liikkuvien terveyden. Juuri ollut julkisuudessa näitä bussionnettomuuksia ja tutkimuksia, joiden mukaan linkkarien turvallisuudessa kovia ongelmia.

Toimitusjohtajakin lepertelee mitä sattuu. Tietojen pimittäminen on rikos! Kyllä hän on toimarina tiennyt missä mennään ja päättänyt asioista. Umpisurkeaa.

Kehotan boikotoimaan Onnibussia! Nuohan ovat tiellä liikkuvia aikapommeja. Sääliksi käy kuljettajia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Isoveli valvoo
Valvotaanko viro/latvia yms. Muita "etelä suomen" halpatyövoima autoja?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onnibussi
Sehän on selvää, kuskin selkänahasta ne halvat bussilipun hinnat otetaan!Mites si suu pannaan kun tulee jokin hirveä kolari!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Huonoa johtamista
Käytän edelleen onnibussia enkä aio tämän uutisoinnin muuttaa mieltymystäni ko. yhtiön matkoihin. Yhtiön johtohan tässä joutuu vastaamaan viranomaisille ja joutunee käräjillekin, jos rikoksen tunnusmerkit täyttyvät. Huonosta johtamisesta tässä on kyse, ei bussissa ja kuljettajassa ole syytä siihen ettenkö edelleenkin matkustaisi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
miks epäilys julkisuuteen?
Valvonta ok, mutta epäilysten vuotaminen julkisuuteen ennen tutkimuksen valmistumista vastuutonta. Näemmekö yhtä ison julkisuuden, jos tulokset puhtaita?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: miks epäilys julkisuuteen?
Oliko tämä annalle ensimmäinen uutinen, jossa kerrotaan epäiltävän jostain?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: miks epäilys julkisuuteen?
Anna V, jo ajaminen ilman kuljettajakorttia on rike, joten tulokset on jo sotkeentuneet. Epäily koskee vain sitä, miksi on ajettu ilman korttia. Ja tarkastusraportit on julkisia, ei tarvitse vuotaa mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Säännöstelijät vauhdissa
Onnibussi edustaa hienoa (Suomessa harvinaista) yrittäjähenkisyyttä, se on kuskien oma valinta tehdä tasan niin paljon töitä kun haluaa. Miten voi olla lakiin kirjattu enimmäismäärä ylityötunneista? Ei laissa pitäisi olla mitään tällaisia säädöksiä, vaan ihmisten omissa työsopimuksissa.

Oikeasti väsyneenä ajava kuski on vaarallinen kyllä, ja jos jotain onnettomuuksia joskus sattuisi niin näkisin syyllisenä olevan kuskin lisäksi myös ylemmän työnjohdon. Tahallisesti ihmisten vaaraan saattaminen on rikos.

Mutta kaikki ennakoivasti säännöstelevä byrokratia on loukkaavaa ja epäkäytännöllistä.

Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Säännöstelijät vauhdissa
Mitä vaan saa tehdä ja pomo on syyllinen? Eikö se vastuu nyt olekaan kuskilla itsellään arpin mielestä?

Noilla asenteilla kannattaa muuttaa Venäjälle ajamaan bussia, siellä voi vapaasti mennä kuten haluaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turvallisuus
Jos ajaa " silmät ristissä " , niin matkustajien työturvallisuus voi vaarantua.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.