Sunnuntai 24.5.2015Tuukka, ToukoHelluntaipäivä
Joka viides autoilija arvioi ajaneensa joskus humalassa. Kuva: Elina Relander.

Joka viides kertoi ajaneensa humalassa

Joka viides autoilija arvioi ajaneensa joskus humalassa. Liikenneturvan tutkimuksessa selvitettiin, kuinka yleistä päihtyneenä ajaminen on. Yli puolet vastasi ajaneensa nautittuaan alkoholia, mutta rangaistava raja 0,5 promillea ei heidän mukaansa ole tuolloin ylittynyt.

Miehet ja yli 50-vuotiaat vastaajat arvioivat syyllistyneensä rattijuopumukseen muita useammin.

Kaikista vastaajista noin kuusi kymmenestä kannatti promillerajan laskua 0,2:een. Noin neljä kymmenestä kannatti alkolukkoa kaikkiin autoihin.

Joskus maistissa tai humalassa ajaneet kannattivat alkolukkoa tai promillerajan laskua muita harvemmin.

TNS Gallup toteutti Liikenneturvan kyselytutkimuksen. Siihen vastasi 1 400 ihmistä, joista 1 200 oli autoilijoita.

TS–STT

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Liikenneministeri Kyllönen on huteralla pohjalla promillerajan viilaamisessa
Vai mitä kertovat seuraavat seikat:

1) Norjassa ja Ruotsissa rajanlasku 0,2:een ei vaikuttanut yli 0,5:n rattijuoppojen määrään, kun muutkin asiaan samanaikaisesti vaikuttavat tekijät otetaan huomioon.
2) Suomessa rattijuoppojen määrät eivät ole olleet viime vuosina korkealla pitkällä seurannalla, vaan matalalla, kun muutkin...
3) Lääketieteelliset tutkimukset eivät anna tukea, vaikuttavuus vähäistä nykyrajaan asti
4) Mikään tilasto Suomessa tai muuallakaan ei ole osoittanut, että 0,2 - 0,4 promillea aiheuttaisi merkittävää onnettomuustasojen nousua
5) 0,5 on selvästi kv. yleisin raja, 0,2:n maat muodostavat pienen vähemmistön
6) Nykyisellä tavalla rattijuoppoja prosessoitaessa rajan lasku veisi huomattavasti poliisin ja oikeuslaitoksen resursseja pois muusta.
7) Lainsäädäntötyöhön ei kuulu asennekasvatus lain avulla, tai "signaalimerkinnät", tämä on jo pitkä linja.
8) Mikään kysely ei osoita, että yleis ilmapiiri alkoholiin tieliikenteessä olisi muuttunut sallivaksi Suomessa.
9) Rattijuopumuksiin on paljon vaikuttavampiakin keinoja olemassa, on syytä aloittaa etenemään tärkeimmästä päästä
10) Kansan enemmistökään ei ole pääasiallisesti tukenut muutoksia rajaan tänä vuonna,

If-vakuutusyhtiön kysely: "Neljä kymmenestä madaltaisi rattijuopumusrajaa" (43% kannattaa)
Iltalehti: "Rattijuoppouden raja 0,2 promilleen" (36% kannattaa)
Uusi Suomi (35% kannattaa), Uusimaa (31%)

Asioita eritellään hyvin tämän lopussa: Tieliikenteen turvallisuussuunnitelma vuoteen 2014
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
0-toleranssi on hyvä
Rattijuopumusrajaa ei tarvitse muuttaa mihinkään, oikeusprosessi laukeaisi kuten ennenkin. Muutos tulisi siihen että kun viisari värähtää siitä seuraisi roima sakko, eikä edes ajo-oikeuden menetystä. Tämä tarkoittaisi että jos otat et aja, viesti mikä menee sakoillakin perille. Ainoa muutos olisi se että poliisilla on oltava tarkkuusalkometrit.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.