Tieyhtiöt tahkoavat voittoja

Italian ja Puolan yksityisteiden omistaja tekee 40 prosentin voittoa. Suomessa tuottoisat Digita ja Caruna välttävät verot konsernilainoilla.

Kimmo Penttinen
Anne Bernerin (kesk.) ajama malli liikenneverkon yhtiöittämisestä ehti torstain aikana kerätä arvostelijoita niin hallituskumppaneilta kuin keskustanuoriltakin. Bernerin suunnitelman tulevaisuus näyttää siis epävarmalta.
Anne Bernerin (kesk.) ajama malli liikenneverkon yhtiöittämisestä ehti torstain aikana kerätä arvostelijoita niin hallituskumppaneilta kuin keskustanuoriltakin. Bernerin suunnitelman tulevaisuus näyttää siis epävarmalta.

Yksityistettyjä julkisia monopoleja omistavat yhtiöt ovat osoittautuneet omistajilleen rahasammoiksi.

Esimerkiksi Italiassa, Puolassa ja kolmannen maailman maissa teitä ja jopa lentokenttiä omistava holding-yhtiö Atlantia teki toissa vuonna voittoa yli 37 prosenttia, viime vuonna vielä enemmän.

Tuottoisiksi ovat kotimaassakin osoittautuneet yhtiöt, joiden huostaan on uskottu aiempi julkinen monopoli.

Sekä sähköverkkoyhtiö Carunan että Ylen lähetystekniikan perineen Digitan omistaja on nyt Luxemburgiin rekisteröity holdingyhtiö.

Molemmat välttävät Suomessa verot maksamalla yli kymmenen prosentin korkoa emoyhtiöltään ottamistaan satojen miljoonien lainoista. Se kääntää tuloksen muodollisesti tappiolliseksi, vaikka esimerkiksi Digita on tehnyt jopa 30 prosentin voittoa.

Molempien yhtiöiden todellinen omistus on nykyään Australiassa.

Suomen tieverkkojen yhtiöittämistä esittänyt liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) vakuuttaa, ettei niitä koskaan yksityistetä.

Bernerin jo keskiviikkona julki vuotaneet suunnitelmat autoveron korvaamisesta aikaan ja kilometreihin perustuvilla käyttömaksuilla tyrmättiin torstaina muissa hallituspuolueissakin.

– En ole tällä tutustumisella saanut varmuutta, että selvityksen keinoilla tiet olisivat tulevaisuudessakin kunnossa ja maksut ja verot eivät nousisi. En näe, miten logiikka toimii, mistä tulee lisää rahaa järjestelmään, totesi valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok), jonka ministeriö ei ole osallistunut valmisteluun.

Perussuomalaiset ilmoittivat kaatavansa hankkeen. Pääministeri Juha Sipilä (kesk) ei kommentoinut.

Lue koko juttu Turun Sanomista tai näköislehdestä.

Uutisen takaa: Australiassa taputetaan jo käsiä

Timo Anttila

timo.anttila@ts.fi

Ministeri Anne Berner sanoo, ettei hänen esittämäänsä liikenneverkkoyhtiötä ole tarkoitus yksityistää. Mutta mikään ei takaa, etteikö seuraava tai sitä seuraava hallitus voisi päättää toisin. Aina löytyy niitä, joiden mielestä teiden omistaminen ei kuulu valtion tärkeimpiin tehtäviin.

Esimerkkejä poliitikkojen ja virkamiesten olemattomasta markkinatalouden ymmärtämisestä riittää, sillä valtio on tavan takaa purkanut omia monopolejaan myymällä ne yksityiselle ja perustamalla siten yksityisen monopolin. Kaikki muistanevat sähköverkkoyhtiö Carunan ja Yleisradion lähetysverkon omistaneen Digitan myynnit.

Kummassakin tapauksessa kävi vähän kuin pakkasella housuihin pissatessa: hetken lämmittää. Etenkin maaseudulla Caruna on viime viikkoina lähetellyt laskuja, joissa kerrotaan, että vuosi sitten hinnankokoruksista nousseen kohun vuoksi luvattu "hinnanalennus" on päättynyt ja nyt pitää maksaa sähkönsiirrosta neljänneksen korkeampi hinta.

Carunan ja Digitan tapauksista olisi syytä oppia, sillä ne saavat Suomen päättäjät virkamiehineen näyttämään hölmöläisiltä.

Sekä Carunan että Digitan omistus on tällä hetkellä parkkeerattu veroparatiisi Luxemburgiin rekisteröityyn holdingyhtiöön. Kumpikin monopoli väittää tekevänsä Suomessa tappiota ja välttää siten Suomen verot. Kumpikin yhtiö tosin maksaa ottamansa satojen miljoonien euron lainojen korkoja Luxemburgin emoyhtiölle. Emolta otetun lainan yli kymmenen prosentin korko on tosin näinä nollakoron aikoina häkellyttävä.

Kummankin yhtiön takaa löytyy australialainen First State Investments -niminen sijoittaja. Digitan se omistaa luxemburgilaisyhtiönsä kautta kokonaan ja Carunasta sillä on hallussaan 40 prosenttia. Toisen 40 prosenttia omistaa kanadalainen eläkesijoittaja Borealis Infrastructure ja loput 20 prosenttia kuuluvat suomalaisille eläkevakuuttajille Kevalle ja Elolle.

Australialainen First State omistaa toki muutakin kuin Suomen valtion hylkäämiä monopoleja, sillä se sijoittaa vähän kaikkeen. First Staten emoyhtiö on Commonwealth Bank of Australia.

Valtion perustama liikenneverkkoyhtiö kelpaisi varmaan myös First Statelle. Yksityistetyt tieverkot ovat maailmalla osoittautuneet lähes oman setelipainon veroisiksi rahasammoiksi. Ei tarvitse mennä Italiaa kauemmaksi esimerkkiä hakemaan.

Milanon pörssistä löytyy Benettonin vaatesuvun hallitsema Atlantia-niminen holdingyhtiö, joka omistaa noin 3 000 kilometrin pätkän maksullista moottoritietä Italiassa. Lisäksi se hallinnoi maksullisia moottoriteitä Puolassa, Brasiliassa, Chilessä ja Intiassa. Samoin sille kuuluvat myös Rooman, Nizzan ja Venetsian lentokentät.

Vuonna 1999 pörssiin listattu yritys on ollut omistajilleen suoranainen kultakaivos. Sen liikevaihto on supistunut listauksen jälkeen ainoastaan yhtenä vuotena.

Viime vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana Atlantian nettotulosprosentti oli 28,8 ja liikevoittoprosentti ylitti täpärästi 50 prosenttia. Vuonna 2015 nettotulosprosentti oli 18,4 ja liikevoittoprosentti 37,6 prosenttia. Yhtiötä seuraa 18 pankkiiriliikkeen analyytikkoa. Jokainen heistä suosittaa yrityksen osakkeisiin sijoittamista.

Onkohan Annelle tullut jo Suomen liikenneverkkoyhtiötä koskeva puhelu Australiasta?

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Hölmöläisten maa
Jokainen ymmärsi heti, että sähköverkon myyminen Carunalle on hölmöintä mitä voi tehdä. Ei kai vaan myynnistä päättäneitä ääliöitä voideltu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
olen maksaja
Normaali osakeyhtiössä osakkeiden ostaja on osakkeiden omistaja ja hän saa osinkoina osan yrityksen menestyksestä.

Kun olenkin vain tavallinen kansalainen, ja yritys/"palvelu" on kunta/Valtio/valtion osaksi omistama, minun pitää maksaa lain pakottamat käyttömaksut, lyhentää eduskunnan ottamat lainat ja miljardihyöty menee muualle.

Thanks a lot, Finnish government.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Teiden yksityistäminen
Tämä suostumuksen hakeminen on lopun alkusoittoa!
Ensin on Suomen tieyhtiö Oy joka on Sipilän hallussa olevassa salkussa ja kun seuraava rahapula tulee (ja tuleekin pian) niin sitten myydään parhaiten tarjoavalle joista on jo nyt annettu tarjouksia!

Sijoittajat haistavat rahan, etenkin kun kyseessä on ehtymätön sampo :-)
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Meno kuin
Tämä jo moneen kertaan kansan maksamat tiet halutaan ryöstää jonkun tahon eduksi. Kyllä on törkeää touhua, kansaa ei ajatella enää kuin lypsylehminä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ottakaa rosvo kiinni
Viisikymmentä vuotta olen kustantanut omalta osaltani sähköverkon rakentamista ja ylläpitoa, moni muu paljon pidempään. Mistä nämä politikot ovat saaneet oikeuden myydä ilman kansalta kysymättä kansanäänestyksellä että meidän yhteistä omaisuutta pois? Täysiä rosvoja kaikki.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Haukka
Mistä kaikesta Bremerin suku saakaan osuuksi jos hanke menee läpi? Tuo nainen ei tee mitään hyvää hyvyyttään, kaiken taustalla on vallan ja ominaisuuden vahvistaminen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yksityistettyjä julkisia monopoleja omistavat yhtiöt ovat osoittautuneet omistajilleen rahasammoiksi
Sitä se nyt on kun bisneksestä tulevat politiikot pääsevät puikkoihin !?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Valikoitua veronmaksua
Veneveroa ei ilmeisesti miljoonapaattien omisatjat maksa ollenkaan ?!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastuuta ja vastuuta
Käteisen hallitukset olivat maallemme turmioksi ja toimivat ulosmyynneillään hyvin, hyvin erinomaisen varoittavina esimerkkeinä.
Helppoa omistusta, mutta kun tällaiseen infraan iskee yhteiskunnallinen kriisi luonnonvoimien taikka jonkun muun taholta, yksityispuolelta huudetaan valtiollisia toimijoita tai valtion rahaa apuun.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Roskapuhetta
"Berner (kesk) vakuuttaa, ettei niitä koskaan yksityistetä"

Mikä pitää ymmärtää niin, että hyvällä onnella niitä ei yksityistetä vielä tässä kuussa.

Vaikka Berner tarkoittaisikin mitä sanoo (mitä sopii suuresti epäillä, varsinkin hänen puoluetaustansa huomioonottaen), niin eipä hänellä ole valtuuksia antaa tuollaista "ei koskaan" -vakuutusta. Tuollainen hätäpäissään annettu lausunto kun ei millään tavoin sido edes Berneriä itseään, saati myöhempiä liikenneministereitä, hallituksia tai eduskuntia. Se on kuulkaa äkkiä myyty tuo liikenneyhtiö, kun valtiolle sattuu taas kerran tulemaan akuutti pula taskurahasta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Roskapuhetta
Berner ei sanonut ei koskaan yksityistetä, vaan että tämä nyt tehtävä yhtiöittäminen ei ole yksitysitämistä.
Sitä ei kukaan taas tiedä, mitä tekevätkään, jos ovat seuraavassa hallituksessa suhmuroimassa ja myymässä liikennekaarituotteensa edelleen hyvällä hinnalla. Kenelle rahahyöty? Sipilän salkkuun. Nouseeko Suomi tällaisella?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.