Kotimaa

Silmälasien toimitusajat venyvät viikoiksi

Kotimaa | Turun Sanomat 26.5.2011 17:00 |

Instrumentarium-optikkoketjun silmälasien toimitusajat venyvät. Tavallisesti ketju lupaa toimittaa valmiit yksiteholasit asiakkaalle viikossa, moniteholasit kahdessa viikossa. Kysynnän kasvun vuoksi liike on joutunut pidentämään luvattuja toimitusaikojaan puolellatoista viikolla.

– Ruuhkat olivat pahimmillaan helmikuusta huhtikuuhun. Nyt toimitamme yksiteholasit asiakkaalle kahdessa ja puolessa viikossa, monitehot kolmessa ja puolessa viikossa, Instru optiikan toimitusjohtaja Catarina Fagerholm lupaa.

Turun Sanomien tietojen mukaan eräs Turusta lasit tilannut asiakas on joutunut odottamaan lapsensa ensimmäisiä laseja jo kuukauden.

Instru optiikan linssit hiotaan vahvuuteen Ranskassa ja Saksassa, kehysten muotoon Virossa. Ketju nousi julkisuuteen Tallinnan-hiomossa puhjenneiden työsuhderiitojen vuoksi toukokuun puolivälissä. Fagerholm kuitenkin korostaa, että erimielisyydet olivat ruuhkan seuraus, eivät syy.

– Kysynnän kasvun vuoksi järjestettiin yt-neuvottelut, joissa pidennettiin viiden tunnin työvuorot kahdeksantuntisiksi. Joillekin työntekijöille tämä ei käynyt, joten heidät jouduttiin irtisanomaan.

Iso-Britanniassa ja Unkarissa linssinsä teettävä Specsavers ja Suomessa lasit hiotuttava Silmäasema lupaavat linssit tavalliseen tapaan 1–3 viikossa.

Silmälasien myynti kasvaa vuosi vuodelta. Optisen alan liikevaihto oli viime vuonna 326 miljoonaa euroa, ja erään arvion mukaan Suomessa myydään vuodessa kahdet miljoonat lasit.

Korvauksia viivästyksestä

Kuluttajavirastoon ei ole ainakaan toistaiseksi tullut valituksia silmälasitoimitusten venymisestä. Virasto ei myöskään ota kantaa, mikä on kohtuullinen toimitusaika. Sovittu aikataulu ei sen sijaa saa viivästyä.

Optikkoketjut tarjoavat asiakkailleen yleensä hyvitykseksi hinnanalennuksia.

– Jos tavaran toimittaminen viivästyy olennaisesti, kuluttajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii. Ja kyllähän silmälasit ovat huononäköiselle hyvin tärkeät, eli vahinkoa voi syntyä, lakimies Riikka Rosendahl Kuluttajavirastosta sanoo.

Kuluttajalla on myös oikeus purkaa kauppa, jos toimitus viivästyy.

ANNA-ELINA MATILAINEN

TSTV - Uusimmat