Lauantai 26.5.2018Vilhelmiina, Miina, Minna, Vilma, Mimmi

Perinteikäs Portugali sopii suomalaisille

Portugalin MM-ralli ajetaan maan pohjoisosassa lähellä Porton kaupunkia. Myös tätä osakilpailua pidetään yhtenä MM-sarjan kulmakivistä, sillä siellä on ajettu MM-pisteistä peräti 38 kertaa.

Portugali on keskinopeudeltaan yhtä nopea ralli kuin Argentiina, mutta sen erikoiskokeet ovat autoille ja kuljettajille armollisempia, sillä tien pinta on paremmassa kunnossa ja erikoiskokeet ovat luonteikkaampia.

Tänä vuonna Portugalissa ajetaan 20 erikoiskoetta ja 358 erikoiskoekilometriä, ja reitti noudattaa suurelta osin viimevuotista, joten kokemuksesta on hyötyä.

Portugalin rallin lyhyt, 3,4 kilometrin mittainen avauserikoiskoe ajetaan torstai-iltana Lousadan rallicrossradalla monikymmentuhatpäisen yleisön silmien alla. Tositoimiin päästään perjantaina, jolloin on vuorossa yhdeksän erikoiskoetta ja 149 EK-kilometriä.

Lauantaina rallikaravaani ajaa kuusi erikoiskoetta, joiden yhteismitta on 154 kilometriä. Sunnuntaina ralli paketoidaan viiden erikoiskokeen lenkillä, ja kisan lisäpisteitä tarjoava, vuodesta 1973 alkaen reitillä ollut ikoninen Fafen erikoiskoe alkaa kello 14:18 Suomen aikaa.

Portugalissa kilpailee tällä kertaa kuusi suomalaiskuljettajaa. WRC-luokassa ralliin lähtevät Fordin Teemu Suninen sekä Toyotan Jari-Matti Latvala ja Esapekka Lappi. WRC2-luokassa sinivalkoisia värejä puolustavat Hyundain Jari Huttunen, Skoda-kuljettaja Juuso Nordgren sekä Hyundain ratin taakse Fordilta siirtynyt Max Vatanen.

MM-pisteissä kärjessä ajaa viiden osakilpailun jälkeen viisinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier, joka on kerännyt 100 pistettä. Hyundain Thierry Neuville on toisena (90 pistettä) ennen edellisen osakilpailun voittanutta Toyotan Ott Tänakia, jolla on 72 MM-pistettä.

Esapekka Lappi on sarjassa seitsemäntenä (40 pistettä) ja Jari-Matti Latvala kahdeksantena (31). Kahdesta ajamastaan osakilpailusta kuusi pistettä kerännyt Teemu Suninen on sarjassa sijalla 15.

– Argentiinan rallin jälkeen ajoimme parin päivän testit Fiestalla. Tuntuu siltä, että menimme eteenpäin. Lisäksi Portugali on minulle jo tuttu kisa, sillä olen ajanut tämän joka kerran vuodesta 2015 lähtien. Olo on luottavainen, joten odotan innolla kisan alkua, Suninen selvittää.

– Vaikka Argentiinan ralli loppui osaltani lyhyeen, jäi siitä positiivisiakin asioita mieleen, sillä auto tuntui todella hyvältä ja vauhtini oli myös kohdallaan ennen keskeytystä. Sain siitä hyvin itseluottamusta Portugalin ralliin, Latvala vakuuttaa.

– Uskon, että automme on hyvä myös täällä, sillä olosuhteet ovat samankaltaiset kuin Argentiinassa. Suurin ero on se, että tien pinta on sileämpi ja erikoiskokeet hieman sujuvampia, joten en näe mitään syytä, etteikö automme olisi hyvä myös täällä. Meillä oli tätä kisaa varten kahden päivän testit ja ne sujuivat erittäin hyvin. Testikuljettajamme Juho Hänninen oli hienosäätämässä autoa kanssani ja olen siihen nyt hyvin tyytyväinen.

Esapekka Lappi saa vuoden täyteen WRC-tasolla.

– Aloitin urani WRC-auton ratissa vuosi sitten Portugalissa, joten luulen, että tästä kisasta alkaen kaikki on tänä vuonna helpompaa. Alkukausi on ollut vaihteleva, mutta olin yllättynyt siitä, miten hyvä vauhtimme oli joissakin ralleissa. Kauteen on mahtunut monia hyviä hetkiä, ja huonoista hetkistä pitää ottaa opikseen, jotta voi parantaa.

– Loppukausi on varmasti helpompi, kun minulla on kokemusta sen aikana ajettavista ralleista tällä autolla. Siitä on erityisen paljon hyötyä täällä, sillä reitti on käytännössä sama kuin viime vuonna. Argentiinassa auton asetukset olivat jo hyvät, mutta saimme niitä vielä hiukan parannettua ennakkotesteissä. Lähden luottavaisena hyökkäämään heti ensimmäisellä erikoiskokeella, joten taktiikka on nyt erilainen kuin vielä Argentiinassa, Lappi luotailee.

– Voitosta aiomme ajaa, mutta helppoa se ei tule taaskaan olemaan, sillä kisa on meille täysin uusi ja vastus luokassa erittäin kova. Kovimpia kirittäjiä ovat varmaankin Skodan Pontus Tidemand ja Juuso Nordgren sekä Fordin Gus Greensmith, ketään muutakaan väheksymättä. Etukäteen erikoiskokeet ovat minulle tuttuja vain videoilta, eikä niidenkään katselusta välttämättä aina ole hyötyä. Testeissä käyttämämme tien perusteella ennakoin, että erikoiskokeet saattavat mennä huonoon kuntoon toiselle ajokerralle, joten liikoja riskejä ei kannata ottaa, jotta auto ja renkaat kestävät. Autoamme on edelleen kehitetty Meksikon rallin jälkeen, ja sen ajettavuus paranee askel askeleelta. Maalissa olen tyytyväinen, jos saamme vihdoin ehjän suorituksen ja sitä kautta paikan palkintokorokkeella, Jari Huttunen sanoo.

– Tavoitetta en lähde ennen kisaa yksilöimään, mutta fiilis on hyvä ja olemme valmistautuneet kisaan huolella, sillä nyt emme ole tallissa enää ”koeajalla” vaan taistelemme tosissaan hyvistä sijoituksista. Olen testannut autoa paljon ja erikoiskokeisiin olen tutustunut videoiden avulla, koska ne ovat suurelta osin samoja kuin viime vuonna. Kisasta tulee varmasti rankka, sillä etenkin perjantaina erikoiskokeet ovat auton kestävyyden kannalta haastavia, lauantaina ja sunnuntaina reitti näyttäisi hyväkuntoisemmalta. Tavoitteena on ehjä suoritus, ja uskallan väittää, että olemme korkealla tulosluettelossa, jos se toteutuu, toteaa Juuso Nordgen.

– Odotan innoissani starttia, sillä edellisestä kisastani on kulunut jo pitkä aika. Espanjassa pääsimme syksyllä ajamaan vain yhden erikoiskokeen, joten käytännössä edellinen rallini oli viime kesänä ajettu Suomen MM-ralli. Auto on uusi ja kartanlukija on uusi, joten taktiikkana on lähteä ajamaan omaa ajoa ja parantaa vauhtia kisan edetessä. Olen tyytyväinen, jos pääsemme kilpailun lopussa puolen sekunnin päähän kärkivauhdista per EK-kilometri. Testasin Hyundaita Ranskassa soraradalla ja sain hiukan tuntumaa siihen. Se on hyvin erilainen kuin Ford, joten minun pitää totutella hieman erilaiseen ajotyyliin. Ennen kisaa pääsemme ajamaan Portugalissa testipäivän ja saamme lisää kokemusta autosta, Max Vatanen viitoittaa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.