Tiistai 25.4.2017Markku, Markus, Marko

Kestomestari Citroën palaa takaisin rallihuipulle

Rallin MM- sarja uudistuu voimakkaasti ensi vuodesta alkaen. Kansainvälisen Autourheiluliiton päätösten myötä kaikki huippuautot uudistuvat perinpohjaisesti kun käyttöön astuvat uudet vapaammat tekniset säännöt.

Citroën vastaa uusiin haasteisiin tuomalla areenalle täysin uuden Citroën C3 WRC-auton. Merkki on voittanut useita mestaruuksia jokaisella rakentamallaan WRC-autolla: Xsaralla, C4:llä ja DS3:lla.

Ensi kauden WRC-ralliautot näyttävät aiheellisesti täysin uuden sukupolven autoilta merkistä riippumatta. Hyökkäävämpi ulkonäkö saa myös katetta sekuntikellosta: uudet autot ovat myös nopeampia kuin edeltäjänsä.

Uuden säännön mukaan moottoria puhdittavalle turboahtimelle saadaan imeä ilmaa 36 mm halkaisijaltaan olevan kuristimen läpi aikaisemman 33 millisen rajoittimen sijasta. Kasvanut ilmamäärä yhdessä moottorin muiden uusien sääntöjen mahdollistaminen teknisten uudistusten kanssa tarkoittaa merenpinnassa ajettaessa vähintään 380 hevosvoiman huipputehoa, kutakuinkin saman verran kuin A-ryhmän rajoittamattomat voimanlähteet tuottivat 1990-luvulla. Ahtopaine on edelleen 1,5 bar (2,5 bar kun vallitseva ilmanpaine lasketaan mukaan) kuten aikaisemmissakin säännöissä, mutta absoluuttisen ilmamäärän kasvu mahdollistaa suuremman tehon.

Suorituskyvyn varmistamiseksi uuden sukupolven autot ovat edeltäjiään kevyempiä. Aerodynaamisiin muutoksiin kuuluvat mm. suurempi korileveys, merkittävästi kookkaammat etu- ja takailmaohjaimet ja ikonisten B-ryhmän ralliautojen kaltaiset levikkeet auton sivuilla. Muutos suorituskyvyssä on suurempi asfaltilla kuin soralla ajettaessa.

Voimansiirron puolella suurin muutos on palaaminen aktiivisen keskitasauspyörästön käyttöön. Tietokoneen ohjaama keskitasauspyörästö muuttaa vääntömomentin jakosuhdetta etu- ja takatasauspyörästöjen välillä tilanteen ja kuljettajan toiminnan mukaan. Aktiivisesta jakosuhteen muutoksesta hyötyvät eniten agressiivista ajotyyliä suosivat kuljettajat, kuten Kris Meeke.

Rallin MM-sarjan kahdeksankertainen merkkimestari Citroën tuo sarjaan täysin uuden auton, Citroën C3 WRC:n. Uutuus perustuu uuden sukupolven C3-malliin, josta Citroën Racing on pian päättyvän sapattivuotensa aikana kehittänyt uusien säätöjen mukaisen kilpa-auton.

Uuden Citroën C3 WRC-auton rakentaminen aloitettiin tämän vuoden alussa ja huhtikuussa ensimmäinen testiauto oli valmis. Toinen testiauto valmistui kaksi kuukautta myöhemmin, ja sen jälkeen molemmat autot ovat olleet tiiviisti testattavana.

– Uusien sääntöjen haasteellisin alue on vapaampi aerodynamiikka. Meillä ei ole tarpeeksi kattavaa kokemusta aerodynaamisten ominaisuuksien muutoksista eri ajo-olosuhteissa, kuten esimerkiksi vauhdikkaissa ja pitkissä hypyissä. Ensi vuosi tulee olemaan kaikille oppivuosi, sillä kaikkia esiin tulevia tilanteita emme voi mitenkään simuloida etukäteen, sanoo Citroën Racingin uusi tekninen johtaja Laurent Frégosi.

Citroën osallistui kolmen vuoden ajan vakioautojen WTCC-maailman mestaruussarjaan dominoiden sarjaa täydellisesti voittaen kaiken mahdollisen. WTCC-sarjassa käytettiin samaa 1.6-litraista perusmoottoria kuin rallisarjoissa, mutta sen viritysaste oli korkeampi.

Uusien WRC-autojen 2017 moottorisäännöt ovat lähellä WTCC-sarjassa jo käytettyjä, joten Citroën saa merkittävän edun kokemuksistaan radalta. Aerodynamiikan puolella ratakokemuksista ei ole ollut merkittävää etua, koska autojen korimuodot ovat täysin erilaiset. Suurin aerodynamiikan saavutettu etu on saatu jäähdytysilman kanavointien optimoinnissa.

Citroën Racing on ainoa rallitalli MM-sarjan huipulla, joka suunnittelee ja valmistaa autojensa jousituksen itse.

– Me olemme kautta aikojen tehneet jousitukset itse. Koska moottorien teho, autojen paino ja monet muut välittömästi suorituskykyyn vaikuttavat seikat ovat kaikille talleille hyvin lähellä toisiaan, ero on saatava aikaiseksi mekaanisen pidon kautta. Me emme halua antaa tätä kilpailuetua pois työskentelemällä alihankkijan kanssa, koska silloin osaamisemme valuu ennen pitkää kilpailijoidemme eduksi. Tuloksistamme päätellen strategiamme on ollut oikea, ja siksi jatkamme samalla tavalla myös C3 WRC:n kanssa, Laurent Frégosi kiteyttää.

Citroën Racing lähtee rallin MM-sarjaan kolmen auton ja neljän kuljettajaparin voimin.

Nelikon menestyksekkäimpänä kuljettajaparina kauteen starttaa Kris Meeke – Paul Nagle, jotka kohahduttivat kansainvälistä rallikansaa voittamalla ensimmäisenä brittiparina Suomen MM-rallin. Heidän rinnallaan ajavat Stéphane Lefebvre – Gabin Moreau. Kolmannessa autossa vuorottelevat Graig Breen – Scott Martin ja tallin pääyhteiskumppanin edustaja Sheikh Khalid Al Qassimi vierellään Chris Patterson.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.