Lauantai 2.7.2016Maria, Mari, Maija, Meeri, Maaria, Maikkki, Marika, Maiju, Kukka-Maaria, Riia

Räikkönen superstartista superpettymykseen

Kimi Räikkönen 20.3.2016. Kuva: Lehtikuva/ Brandon Malone
Kimi Räikkönen 20.3.2016. Kuva: Lehtikuva/ Brandon Malone

Kimi Räikkönen metsästää ahnaasti tuloksia heti alkukaudesta hankkiakseen jatkoaikaa pitkälle uralleen Ferrarilla. Australian avauskisassa kova yritys valui kuitenkin hukkaan, kun turbopuoli ylikuumeni, ja Räikkönen päätyi ilmaboksi tulta syösten keskeytykseen.

Virallisesti syy Räikkösen toiseen perättäiseen keskeytykseen Australian avauskisassa selviää vasta tarkemmissa tutkimuksissa Maranellon tehtaalla.

Tallipäällikkö Maurizio Arrivabene antoi kuitenkin italialaismedian ymmärtää, että vika ole moottorissa.

– Olisin huolissani, jos tämä olisi johtunut Kimin moottorista. Ymmärtääkseni niin ei ole, ja pystymme korjaamaan vian helposti, Arrivabene totesi.

Näin Räikkönen voi käyttää moottoria jatkossakin. Tällä kaudella kullakin kuljettajalla on käytössään yhteensä viisi voimayksikköä yhteensä 21 kisassa.

Räikkönen otti yhdessä tallikaveri Sebastian Vettelin kanssa yhtä vahvan startin kuin viime kesänä Unkarissa. Saman tien kaksikko pyyhkäisi eturivistä lähteneiden Mercedesten ohi kaksoisjohtoon.

– Kummankin startti oli ihan superia. He lähtivät kuin kaksi rakettia. Saimme myös hyödynnetyksi hyvin tilanteen sen jälkeen. Saimme etumatkaa, ja tietyssä kohdassa meillä oli vahva luottamus, että voimme voittaa kisan, ilosta startin jälkeen hyppinyt Arrivabene ilmehti.

Punaiset liput Fernando Alonson törmäyksestä Esteban Gutierrezin Haasin takapyörään suistivat sitten Ferrarin taktisen puolen harhaan. Kun Mercedekset vaihtoivat keskikoville renkaille, Ferrari luotti edelleen pehmeisiin renkaisiin aggressiivisella taktiikalla.

Räikkönen oli ajatettu myös ennen ensimmäistä varikkokäyntiä tilanteeseen, että Rosberg pääsi omalla aikaisemmalla stopillaan edelle.

– Ei voi sanoa, olisimmeko voittaneet ilman punaisia lippuja. Täytyy katsoa datat, ja tehdä päätelmät, olimmeko oikeassa vai väärässä, Arrivabene totesi.

Huonosta onnesta huolimatta Räikkönen suhtautui hyvin positiivisesti autonsa kilpailukykyyn,

– Aika-ajo käytiin oudoissa oloissa, ja kun aikaero Mercedekseen näytti aika isolta, jotkut vaahtosivat siitä, mutta tiesimme, että todelllisuudessa ero ei ollut niin suuri. Kisavauhtimme on muutenkin aina parempaa.

– Tämä oli nyt lämpöjen puolesta normaalimpi päivä, ja autot kulkivat hyvin. Harmi vaan, että tuli vikaa, ja oli pysähdyttävä. Niin se vaan joskus menee, Räikkönen listaili.

Turun Sanomat, Melbourne

HEIKKI KULTA

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kimi
Ajotyylillään jo tunnettu autonhajoittaja aikaisemmilta vuosiltakin.Kumma ettei kavereilta hajoa samaan tahtiin? Ei voi olla aina "huonoa tuuria"!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.