Tiistai 30.8.2016Eemil, Eemeli

Räikkösen harjoitusveto tärvääntyi ensimmäiseen mutkaan

Kimi Räikkönen Melbolurne4ssa 19.23.2016. Kuva: Lehtikuva/ Peter Parks
Kimi Räikkönen Melbolurne4ssa 19.23.2016. Kuva: Lehtikuva/ Peter Parks

Kuten talvitesteissä ennustettiin, Ferrari on päässyt lähemmäs Mercedeksen vauhtia.

Australian kolmannessa Grand Prix -harjoituksessa Mercedeksen etumatka oli 0,2 sekuntia, kun kuljettajat kokeilivat aika-ajovetoa superpehmeillä renkailla.

Kolmatta perättäistä paaluaan Australiassa jahtaava Lewis Hamilton oli nopein myös kolmannella harjoitusjaksolla hallittuaan tuloslistaa myös perjantain sateessa.

Sebastian Vettel sai Ferrarilla hyvän kierroksen. Hän jäi 0,228 sekuntia Hamiltonista ja vain 0,052 sekuntia Nico Rosbergistä.

Kimi Räikkösen aika-ajoveto ei osunut kohdalleen. Ferrarin suomalaiskuski teki ensimmäisessä mutkassa virheen, joka maksoi puolisen sekuntia. Se selitti 0,583 sekunnin eron Vetteliin.

Jakson lopussa Räikkösellä oli myös joitain teknisiä ongelmia, jonka vuoksi hän ei päässyt radalle enää viimeisiksi minuuteiksi.

Toro Rosso todisti talvitestien osoittaman nousukuntonsa. Talli on nosteessa Ferrarin viime vuoden moottoreillakin. Carlos Sainz oli nyt Räikkösen edellä neljäntenä ja Max Verstappen heti suomalaisen perässä kuudentena.

Williamsilla on kova työ taistelussa kolmannen lähtörivin paikoista. Toro Rossoille jäänyt Valtteri Bottas jäi kärjelle 1,1 sekuntia ja Red Bullin Daniel Ricciardo oli heti suomalaiskuskin perässä 0,038 sekunnin päässä.

Pitkissä vedoissa ilmeni rankkaa eturenkaiden kulumista varsinkin superpehmeillä renkailla, mikä voi osaltaan sekoittaa seosvalintoja kisaan.

Puoli tuntia harjoitusjakson päätyttyä alkoi taas sataa, mutta vettä ei tullut runsaasti. Aika-ajoon radan odotetaan taas kuivuvan täysin.

Uuden formaatin saanut aika-ajon pudotuspeli käynnistyy aamukahdeksalta Suomen aikaa.

Turun Sanomat, Melbourne

HEIKKI KULTA

Harjoitusajat

3. harjoitusjakso:

Ilma 19/rata 28 astetta:

1. Lewis Hamilton Mercedes 1.25,624 (keskinopeus 222,960 km/t) - 24 kierrosta

2. Nico Rosberg Mercedes –0,176 (1.25,800) - 25 kierrosta

3. Sebastian Vettel Ferrari –0,228 (1.25,852) - 25 kierrosta

4. Carlos Sainz Jr Toro Rosso –0,633 (1.26,257) - 28 kierrosta

5. Kimi Räikkönen Ferrari –0,811 (1.26,435) - 23 kierrosta

6. Max Verstappen Toro Rosso –1,077 (1.26,701) - 26 kierrosta

7. Valtteri Bottas Williams –1,106 (1.26,730) - 28 kierrosta

8. Daniel Ricciardo Red Bull –1,144 (1.26,768) - 22 kierrosta

9. Felipe Massa Williams –1,527 (1,27,151) - 28 kierrosta

10. Sergio Perez Force India –1,618 (1.27,242) - 22 kierrosta

11. Fernando Alonso McLaren –1,639 (1.27,263) - 20 kierrosta

12. Jenson Button McLaren –1,717 (1.27,341) - 20 kierrosta

13. Daniil Kvjat Red Bull –1,806 (1.27,430) - 22 kierrosta

14. Marcus Ericsson Sauber –2,035 (1.27,659) - 26 kierrosta

15. Kevin Magnussen Renault –2,247 (1.27,871) - 24 kierrosta

16. Nico Hülkenberg Force India –2,364 (1.27,988) - 22 kierrosta

17. Jolyon Palmer Renault –2,493 (1.28,117) - 24 kierrosta

18. Esteban Gutierrez Haas –2,660 (1.28,284) - 21 kierrosta

19. Romain Grosjean Haas –2,668 (1.28,292) - 11 kierrosta

20. Felipe Nasr Sauber –2,669 (1.28,293) - 26 kierrosta

21. Pascal Wehrlein Manor –3,422 (1.29,046) - 18 kierrosta

22. Rio Haryanto Manor –3,648 (1.29,272) - 23 kierrosta

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.