Lauantai 27.8.2016Rauli

Alkukauden rengasvalinnat laukauksia pimeään

Arkistokuvassa Pirellin renkaita. Epa/Aldrin Xhemaj
Arkistokuvassa Pirellin renkaita. Epa/Aldrin Xhemaj

F1-insinööreillä riittää jännitettävää alkukauden rengasvalinnoissa. Kukin kuljettaja joutui nimeämään omat seosvalikoimansa kesäkuulle asti ennen kuin uudesta aika-ajoformaatista oli tehty päätöstä.

Näin vasta kauden yhdeksänteen kisaan Itävallassa seosvalikoimat voidaan tehdä tuntemalla täysin aika-ajomuutosten aiheuttama vaikutus.

Tosin Monacossa ajetaan toukokuun lopussa, ja sinne rengasvalinnat voidaan tehdä nyt vasta tämän Australian kisan jälkeen, kun Pirellin aikaraja Euroopan tapahtumiin on valintojen tekeminen kahdeksan viikkoa etukäteen.

Sääntömuutos merkitsee käytännössä sitä, että tallit joutuvat käyttämään aika-ajossa enemmän renkaita kuin ennen. Kun pudotuspeli alkaa jokaisessa aika-ajovaiheessa nopeasti, jokaisen kuljettajan on mentävä radalle huomattavasti aiempaa aikaisemmassa vaiheessa.

Riskien ottaminen tiukoissa tilanteissa käy äkkiä kalliiksi, jos se aiheuttaa karsiutumisen kovin aikaisin.

Australian avaukseen tallit päätyivät suhteellisen samoihin ratkaisuihin. Superpehmeä on käytetyin kumi niin aika-ajossa kuin kisassakin. Kun perjantaina satoi, kovinta seosta ei olisi tarvittu oikeastaan lainkaan.

Pirellin mittatilauksena tuottamista 13 rengassetistä kukin kuljettaja vie seitsemän aika-ajoon ja kisaan. Kolmannessa aika-ajossa ajavat saavat lisäksi yhden ylimääräisen sarjan kisaan.

Williamsilla Valtteri Bottas ja Felipe Massa ottivat tähän viikonloppuun yhden setin keskikovia, viisi settiä pehmeitä ja seitsemän settiä superpehmeitä renkaita.

Turun Sanomat kysyi Bottakselta, miten tuo tammikuussa tehty valinta tapahtui.

Valitsiko itse renkaasi?

– Tiimi ne valitsi, ja itse asiassa valinta oli aika helppo, Bottas totesi.

Oletteko pelanneet varman päälle?

– Tehtaalla tehtiin paljon laskelmia. Kaikki mahdolliset simulaatiot on tehty siitä, mikä on nopein tapa viedä kisa lävitse, ja mikä on paras mahdollinen valikoima koko viikonlopun kannalta.

– Näköjään moni muukin tiimi päätyi samanlaisiin ratkaisuihin. Vain Manor poikkeaa joukosta.

Manor otti peräti neljä sarjaa keskikovia renkaita kummallekin kuljettajalleen.

Kun valinnat tehtiin, ei ollut vielä aavistustakaan, millainen keli Melbournessa on pari kuukautta myöhemmin.

Haarukka oli 35-20 asteen välillä. Jos olisi kuumaa, keskikova rengas tarjoaisi edun, kun siinä kelissä sillä pystyisi ajamaan puoli kisaa. Kun sunnuntaiksi elohopea ei kiipeä 22-23 astettä ylemmäs, keli on liian kylmä keskikovalle seokselle.

– Williamsilla käytimme paljon tunteja miettiessämme näitä avauskisoja. Mitä enemmän kisoja ajamme, sitä helpompaa tuosta valinnasta tulee. Enkä usko, että missään vaiheessa näemme suuria eroja kärkitallien välillä, Bottas taustoitti.

Australian avauskisaan povataan kolmen pysähdyksen taktiikoita. Se merkitsee kolmea superpehmeää ja yhtä pehmeää settiä.

Etukäteen Mercedeksen kuljettajilla on toisistaan poikkeava rengasvalikoima. Lewis Hamiltonilla on yksi keskikova ja sitten kuusi pehmeää sekä kuusi superpehmeää sarjaa. Nico Rosbergillä on kaksi keskikovaa, viisi pehmeää ja kuusi superpehmeää settiä.

Mercedes voi halutessaan selvittää ensimmäisen aika-ajon keskikovillakin renkailla. Näin sille jäisi muita enemmän uusia superpehmeitä settejä kisaan. Tietysti ihannetilanne olisi saada kisaan kolme uutta superpehmeää settiä sekä yksi uusi pehmeä rengastus.

On varmaa, että Australian ja sitten Bahrainin viikonloppujen opeilla tallien insinöörit ovat jo niin paljon tietäväisempiä, että Itävallan kisasta lähtien vältytään jo kokonaan erehdyksiltä, joita nyt on voinut jäädä näihin ensimmäisiin Australian, Bahrainin, Kiinan, Venäjän, Espanjan, Kanadan ja Azerbaidzhanin kisoihin.

Turun Sanomat, Melbourne

HEIKKI KULTA

Australian rengasvalinnat:

Lewis Hamilton, Marcus Ericsson:

1 keskikova - 6 pehmeä - 6 superpehmeä:

Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Sergio Perez, Nico Hülkenberg, Felipe Nasr:

2 keskikova - 5 pehmeä - 6 superpehmeä

Valtteri Bottas, Felipe Massa, Kevin Magnussen, Jolyon Palmer, Fernando Alonso, Jenson Button, Romain Grosjean:

1 keskikova - 5 pehmeä - 7 superpehmeä

Daniel Ricciardo, Daniil Kvjat, Carlos Sainz Jr, Max Verstappen, Esteban Gutierrez:

2 keskikova - 4 pehmeä - 7 superpehmeä

Pascal Wehrlein, Rio Haryanto:

4 keskikova - 4 pehmeä - 5 superpehmeä

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.