Keskiviikko 24.8.2016Perttu

Mercedes yhä visusti vallassa

Mercedeksen Lewis Hamilton (vas.) ja Nico Rosberg lehdistötilaisuudessa Fellbachissa. AFP/Thomas Kienzle
Mercedeksen Lewis Hamilton (vas.) ja Nico Rosberg lehdistötilaisuudessa Fellbachissa. AFP/Thomas Kienzle

Viikonloppuna Australiassa alkavalla formula 1 -kaudella on vain yksi suosikki. Mikä tahansa muu kuin Mercedeksen kolmas perättäinen tuplamestaruus olisi suuremman luokan yllätys.

Todellisia vastauksia saadaan vasta Melbournessa, mutta talven kahdeksan testipäivää Barcelonassa antoivat viitteitä tallien voimasuhteista. Paljon jäi silti vielä piiloon.

Mestaritalli Mercedes piti vauhdin suhteen matalaa profiilia ja keskittyi testaamaan autonsa luotettavuutta. Lewis Hamilton ja Nico Rosberg tahkosivat yhteensä huimat 1294 kierrosta, mikä jo itsessään on näyte Mersun vahvuudesta.

Mercedes ei käyttänyt testien aikana lainkaan Pirellin kahta pehmeintä rengasseosta. Siksi testien nopein aika, Kimi Räikkösen ultrapehmeillä renkailla tekemä 1.22,7 on vauhtivertailun kannalta varsin merkityksetön.

Tarkoituksenmukaisempaa on vertailla tallien parhaita kierrosaikoja pehmeillä renkailla, ja siinä Mercedes ja Ferrari ovat tasoissa ajalla 1.23,0. Williams ylsi parhaimmillaan aikaan 1.23,2, seuraavina tulevat Toro Rosso (1.23,9) ja Force India (1.24,2).

Kierrosaikojen perusteella kärkikaksikko on puhtaassa nopeudessa hyvin lähekkäin.

– Meille tulee todellinen taistelu, Hamilton arvioi.

– Automme on hyvä, mutta Ferrari oli vahva viime kauden lopulla ja he ovat parantaneet selvästi tähän kauteen. He tekivät mielettömiä aikoja viimeisessä testissä pitkillä vedoillaan.

Australiassa selviää, kuinka paljon vauhtia Mersu jätti piiloon. Tallien testeissä käyttämät moottoriasetukset ja bensakuormat kun ovat arvoitus.

Kahtena viime kautena MM-hopealle jäänyt Rosberg uskoo, että Ferrari todella on lähempänä kuin aiemmin.

– He ovat erittäin nopeita, Rosberg sanoi.

– Tiedämme suurin piirtein, paljonko bensaa muilla on. Joten tiedämme suunnilleen missä olemme Ferrariin nähden, ja se on tasaista. Mutta emme ole varmoja olemmeko edellä vai perässä.

Ferrarin uusi auto on selvä askel eteenpäin ja sen pitäisi pystyä taistelemaan yksittäisten kisojen voitoista. Mercedeksen haasto mestaruustaistossa vaatisi melkoista venymistä.

Mersun ja Ferrarin takana on kahden viime kauden MM-kolmonen Williams. Kolmossija lienee nytkin maksimitavoite brittitallille, joka operoi tuntuvasti kilpailijoitaan pienemmällä budjetilla.

Williams saanee kovan haasteen Force Indialta ja Red Bullilta. Force India sai viime kaudella historiansa parhaan tuloksen olemalla valmistajien MM-sarjassa viides.

Red Bull taas pyrkii kasvojenkohotukseen tuskaisen viime kauden jälkeen. TAG-Heuerin nimellä kulkeva Renault’n moottori on yhä paketin heikko kohta, mutta tilanne tallissa on stabiilimpi.

Mielenkiintoinen uutuus kaudelle on amerikkalaistalli Haas. Toisin kuin monet viime vuosien uudet F1-tallit, se voi saavuttaa kohtuullisia tuloksia jo debyyttikaudella.

Tallin omistaja Gene Haas on menestynyt NASCAR-sarjassa ja Haas välttää monet tulokkaiden sudenkuopat tekemällä teknistä yhteistyötä Ferrarin kanssa.

Ykköskuski Romain Grosjean on uhonnut pisteiden olevan hyvinkin mahdollisia. Testien perusteella Haasin vauhti on mukavalla tasolla, mutta sillä on vielä paljon luotettavuuspulmia.

– Voin ymmärtää miksi talleilla on vaikeaa tässä bisneksessä, jopa suurilla talleilla. Voitettavia teknisiä haasteita on paljon, Gene Haas kertoi.

Turun Sanomat, Helsinki

STT–ANSSI RULAMO

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.