Maanantai 29.8.2016Iines, Iina, Inari

Mediaodotukset vaihtelevat tasaisuudesta murskaeroon avauskisassa

Kimi Räikkönen Meksikossa 30. lokakuuta. AFP/Clive Mason
Kimi Räikkönen Meksikossa 30. lokakuuta. AFP/Clive Mason

Talvitestien päätyttyä Turun Sanomat tiedusteli kolmen kokeneen F1-toimittajan odotuksia avauskisasta nähdyn perusteella.

– Täytyy olla realisti. Odotan lähtöruudukon olevan samankaltainen kuin viime kauden lopussa. Mercedeksellä on ilmeisesti pieni etu Ferrariin. Täytyy kuitenkin muistaa, että Melbourne on sellainen paikka, missä voi tapahtua mitä hyvänsä, italialaisen La Gazzetta dello Sportin Andrea Cremonesi tuumaili.

Miten Italiassa suhtaudutaan Ferrarilla Vettelin ja Räikkösen väliseen keskinäiseen kisaan?

– Testithän kertovat Kimin olevan erittäin hyvässä iskussa. Jos Kimi haluaa jatkaa Ferrarilla, on selvää, että tiimin sisällä hänen pitää haastaa tallikaverinsa yhtä tiukasti kuin Rosberg tekee Hamiltonille Mercedeksellä.

– Tietysti Ferrarin traditiona on ollut, että toisella kuskilla on tietty etuoikeus. Sitten sen näkee kauden mittaan, onko se Vettelillä. Toivottavasti olen väärässä, Cremonesi tuumii.

Varikkojen johtava uutishaukka, saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden Michael Schmidt povaa avauskisasta todella tiukkaa voittokamppailua Mercedeksen ja Ferrarin välillä.

– Hyvin kireää siitä tulee. Tietysti paljon riippuu siitä, mitä Ferrari pystyy tuomaan autoonsa avauskisaan. Nyt testeissä he eivät esitelleet mitään uutta, kun Mercedes toi uutta päivitystä koko ajan, Schmidt miettii.

Ferrarille hyvää lupaavat Räikkösen ja Vettelin ajamat hyvin kilpailukykyiset kisasimulaatiot.

Italialaistalli joutui testeissä ajattamaan uutta moottoria käyttämätä sen koko tehokapsiteettia.

– Näyttää kuitenkin siltä, että Maranellossa on pystytty ratkaisemaan suurin osa niistä pulmista. Se on kuitenkin selvää, ettei testeissä moottoria viedään ihan äärirajoilla, mikä tuo omat riskinsä alkukauteen.

Schmidt ei usko, että kaoottisesti rukattu uusi aika-ajoformaatti toisi mullistuksia kärkeen.

– Jotain kaaosta voi ilmetä 2-3 ensimmäisessä aika-ajossa, kunnes tallien strategistit saavat homman haltuun, ja sen jälkeen kaikki on kuin ennenkin.

– Nykyaikana on mahdoton keksiä mitään systeemiä, jota tietokoneilla ei oteta nopeasti haltuun, Schmidt muistuttaa.

Motorsport.com -netin brittitoimittaja Jonathan Noble odottaa Mercedeksen näytöstä Australiassa.

– Olisi aika uhkarohkeaa lyödä vetoa Mercedestä vastaan. Se on suurin suosikki, ja jää nähtäväksi, kuinka paljon takana Ferrari on. Ferrarin on käytettävä kaikki mahdolliset tilaisuudet hyväkseen, jos Mercedes niitä sille tarjoaa.

– Nopein auto ei vielä ratkaise kaikkea, jos kamppailu Nicon ja Lewisin kesken menee tiukaksi. Se voi jättää Sebastianille ja Kimille mahdollisuuden, jonka he tehokkaalla yhteistyöllä voivat käyttää hyödykseen.

– Mercedes on ilmiselvästi kätkenyt talvitesteissä kaiken vauhtinsa. En epäile lainkaan, etteikö Mercedes olisi nopein auto. Nyt heidän on vain siirrettävä se myös kisasuoritukseen.

Noble odottaa mielenkiinnolla, mitä radioyhteyden vaientaminen varikon ja auton välillä vaikuttaa Merecdeksen kuljettajiin.

– Kun toinen ei sitä kuule, toiselle voi tulla houkutus yrittää jotain yllättävää, Noble muistuttaa.

– Eiköhän Mercedes voita avauskisan minuutin erolla, brittitoimittaja virnisti.

Turun Sanomat, Barcelona

HEIKKI KULTA

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.