Lauantai 28.5.2016Alma

Mercedes mässäili kilometrit, Ferrari kärkiajat

Nico Rosberg  1.3.2016. Kuva: Lehtikuva/ Lluis Gene
Nico Rosberg 1.3.2016. Kuva: Lehtikuva/ Lluis Gene

Kahdella F1-kärkitallilla Mercedeksellä ja Ferrarilla oli työnjako perjantaina päättyneissä talvitesteissä.

Saksalainen mestaritiimi ahnehti ylivoimaisesti eniten kilometrejä, kun Italian ylpeys kirjasi viisi kärkiaikaa kahdeksasta ajopäivästä.

Nico Rosberg ja Lewis Hamilton urakoivat yhteensä uudella W07 Hybrid -autolla 1294 kierrosta eli 6024 kilometriä, kun Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen saivat SF16-H -autolleen 854 kierroksella 3975 kilometriä.

Yhdellä kierroksella Kimi Räikkönen nappasi talvipaalun 0,045 sekunnin erolla Vetteliin. Kärkiajoista Vettel vei kolme, Räikkönen kaksi.

Rosberg viimeisteli Mercedeksen testipäivän, jonka tunniksi keskeytti Hamiltonin ajovuoron lopussa sattunut voimansiirron mekaaninen rikko. Se oli saksalaistiimin ainoa vika koko massiivisessa testiohjelmassa.

Tuloslistalla Rosberg jäi koko joukon jumboksi.

Tämä oli varmasti ainoa kerta tänä vuonna, kun Rosbergillä oli varaa viimeiseen sijaan. Miltä se tuntui?

– Totta puhuen se tuntui ihan hyvältä. Minulla oli ihan mukava iltapäivä, kun tunne autossa oli paras koko talvena. Olen tyytyväinen, miten testijakso meni, Rosberg tunnusti.

Vaikka Mercedes on tietoisesti peitellyt yhden kierroksen nopeuttaan, ja käytti testeissä vain muutaman setin pehmeää kumiseosta, Rosbergin mukaan kaikilla on hyvin tiedossa, että kaksi kärkitallia ovat vauhdillisesti hyvin lähekkäin.

– Ferrari on varmuudella hyvin nopea. Kaikilla tiimeillä on testeissä omat taktiikkaansa, mutta me pystymme laskemaan muiden bensiinimäärät, ihan samoin kuin muut pystyvät laskemaan meidän kilomme. Siitä tiedämme olevamme hyvin lähekkäin Ferrarin kanssa, mutta emme sitä, olemmeko edellä vai perässä, Rosberg selvitti.

Eräät asiantuntijat ovat arvioineet Mercedeksen olevan omassa liigassaan Australian avauksessa.

– Kahden viikon kuluttua se nähdään. Tietysti toivon, että he ovat oikeassa, Rosberg kuittasi.

Vettel viimeisteli Ferrarin testit samalla ohjelmalla kuin Räikkönen hoiti oman viimeisen päivänsä torstaina. Ensin kokeilukierros halo-turvasysteemi ohjaamon ympärillä aamutuimaan, sitten keskipäivällä aika-ajoharjoitus ja iltapäivällä kolmen pysähdyksen kisasimulaatio.

Harjoitteet menivät Vetteliltä kohdalleen. Ensi kertaa koko testien aikana Ferrari keräsi enemmän kierroksia kuin Mercedes.

Vetteliltä kysyttiin, onko Ferrarilla voittaja-auto Melbourneen.

– Se jää nähtäväksi. Ensimmäinen vaikutelma oli heti hyvä, ja olemme rakentaneet lisää sen jälkeen. Olen tyytyväinen tilanteeseen, ja tunteeseeni autossa. Suorituskyvystä muihin verrattuna on vaikea sanoa sen tarkempaa, mutta ainakin voimme iloita siitä edistysaskeleesta, jonka olemme ottaneet viime vuodesta.

Mercedeksen kuljettajat ovat veikanneet Vettelin olevan heidän seurassaan taas usein palkinnoilla.

– Toivottavasti olen siellä useammin kuin viime vuonna – ja toivon mukaan heidän edellään, enkä perässä, Vettel kuittasi.

Turun Sanomat, Montmelo

HEIKKI KULTA

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.