Torstai 26.5.2016Vilhelmiina, Miina, Minna, Vilma, Mimmi

Räikkönen sai kaipaamansa tunteen uudesta Ferrarista

Kimi Räikkönen 26.11.2015. Kuva: Lehtikuva/ Tom Gandolfini
Kimi Räikkönen 26.11.2015. Kuva: Lehtikuva/ Tom Gandolfini

Polttoainesysteemivialla omat talvitestinsä aloittanut Kimi Räikkönen sai lopulta ajetuksi muutaman kierroksen enemmän kuin tallikaveri Sebastian Vettel ensimmäisenä testipäivänään uudella Ferrarilla.

Aamujakson käytännössä kokonaan menettänyt Räikkönen urakoi iltapäivällä melkein 350 kilometriä.

Miltä uusi auto tuntui ensimmäisenä ajopäivänä?

– Eihän tämä ihanteellinen alku ollut, kun menetimme puoli päivää heti kättelyssä. Siellä oli vika, joka oli korjattava, ja se kesti kauan. Onnistuin kuitenkin tekemään aika paljon kierroksia. Emme muuttaneet autoa vielä lainkaan.

– Alkuun tein vain pikkuvetoja, jotta totuin vähän autoon. Iltapäivällä tuli sitten pidempiä vetoja.

– Ensimmäinen vaikutelma on aika mukava. Ei tämä ollut helpoimpia päiviä. Olen varma, että kunhan saan enemmän aikaa autossa, ja alamme kokeilla eri juttuja, kaikki tulee paremmaksi.

– Siitä olen varma, että tämä on parempi kuin viime vuoden auto. Olemme tehneet oikeita asioita.

Räikkösen tiedetään haluavan tarkan etupään autoonsa. Ferrari siirtyi työntötankojousitukseen ja etupää on nyt enemmän suomalaiskuskin toiveiden mukaan rakennettu.

– Vielä on vaikea antaa arvioita sen hyvyydestä. Eihän vain keula ole uusittu. Autossa on niin paljon uutta. Koko auto on erilainen. Hallittavuus on hyvä, ja olemme parantaneet autoa monella eri alueella, ei vain edestä, Räikkönen totesi.

Keskikovilla renkailla parhaan aikansa tehnyt Räikkönen jäi tuloslistalla kolmanneksi, kun edelle ehtivät superpehmeillä kumeilla kärkituloksen tehnyt Force Indian Nico Hülkenberg ja pehmeillä renkailla ohi mennyt Ferrarin junioritallina pidetyn Haasin Romain Grosjean.

Päivän työnsankari oli nyt Carlos Sainz Junior, joka keräsi uudelle Toro Rossolle kilometrejä 161 kierroksen verran.

Turun Sanomat, Montmelo

HEIKKI KULTA

Testipäivän nopeimmat kierrosajat:

1. Nico Hülkenberg Force India VJM09 1.23,110 - 99 kierrosta

2. Romain Grosjean Haas VF-16 –2,764 (1.25,874) - 82 kierrosta

3. Kimi Räikkönen Ferrari SF16-H –2,867 (1.25,977) - 78 kierrosta

4. Kevin Magnussen Renault RS16 –2,904 (1.26,014) - 111 kierrosta

5. Nico Rosberg Mercedes W07 Hybrid –2,974 (1.26,084) - 74 kierrosta

6. Carlos Sainz Jr Toro Rosso STR11 –3,129 (1.26,239) - 161 kierrosta

7. Felipe Nasr Sauber (vanha) –3,282 (1.26,392) - 115 kierrosta

8. Lewis Hamilton Mercedes W07 Hybrid –3,311 (1.26,421) - 88 kierrosta

9. Daniil Kvjat Red Bull RB12 –3,387 (1.26,497) - 74 kierrosta

10. Felipe Massa Williams FW38 –3,602 (1.26,712) - 109 kierrosta

11. Jenson Button McLaren MP4-31 –3,809 (1.26,919) - 51 kierrosta

12. Rio Haryanto Manor MRT05 –6,698 (1.29,808) - 78 kierrosta

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.