Lauantai 27.8.2016Rauli

Aika-ajo mullistuu jo Australian MM-avaukseen

 Valtteri Bottas kolmannella Monte Carlon radalla Monacossa 23.5.2015. EPA Valdrin Xhemaj
Valtteri Bottas kolmannella Monte Carlon radalla Monacossa 23.5.2015. EPA Valdrin Xhemaj

Aika-ajoformaatti mullistuu pikavauhdilla jo täksi kaudeksi F1-urheilussa. Australian MM-avauksesta lähtien aika-ajossa ei ole varaa enää vähäisimpäänkään virheeseen.

Uuden formaatin mukaan ensimmäisessä aika-ajossa hitain kuljettaja putoaa joukosta jo seitsemän minuutin kohdalla. Sen jälkeen 90 sekunnin välein aina hitain karsiutuu pois, kunnes seitsemän kuljettajaa on pudonnut 16 minuutin jakson päättyessä.

Toisessa aika-ajossa on mukana 15 kuljettajaa. Ajoaikaa on 15 minuuttia. Nyt hitain karsiutuu kuuden minuutin kohdalla ja jälleen 90 sekunnin välein hitain joutuu sivuun, kunnes taas seitsemän on pudotettu joukosta ajojakson päättyessä.

Q3-finaalissa on mukana kahdeksan nopeinta. Hitain heistä karsiutuu viiden minuutin kohdalla, ja jokaisen 90 sekunnin jälkeen taas yksi jää sivuun, kunnes jäljellä on vain kaksi nopeinta, joka ratkaisevat keskenään paalupaikan.

Sääntöuudistus menee vielä FIA:n maailmanneuvoston vahvistettavaksi maaliskuun alussa, ja astuu voimaan saman tien 19. maaliskuuta kauden ensimmäisessä aika-ajossa Melbournessa.

Vielä jäi päättämättä, kuinka monta kuljettajaa aloittaa sitten kisan aika-ajossa käytetyillä renkailla. Tällä kaudella Q3-vaiheessa ajaa edelleen kymmenen autoa, jotka starttaavat kisaan lähtöruudut ratkaisseella rengassetillä.

Muutos merkitsee, että kaikkien kuljettajien on kiirehdittävä radalle mahdollisimman aikaisin jokaisen ajojakson alussa välttääkseen välittömän karsiutumisen. Näin kenellä tahansa on vikaa autossa aika-ajon alussa, maksaa siitä saman tien kalliin hinnan.

Uudistuksella on tarkoitus lisätä aika-ajon arvaamattomuutta ja jännitystä, jota siitä viime vuosina on puuttunut.

Tiistaina Genevessä järjestetyn Formula 1 strategiaryhmän ja F1-komission tapaamisen huono uutinen oli, että sopimukseen uusista teknisistä säännöistä ensi vuodelle ei päästy vieläkään.

Tallit ovat pyytäneet kattojärjestö FIA:lta lisäaikaa 30. huhtikuuta saakka lopullisen ehdotuksen tekemiseksi, mutta se on luultavasti jo liian myöhäinen vaihe, jos uudet säännöt halutaan voimaan ensi vuodelle.

Turun Sanomat, Montmelo

HEIKKI KULTA

LUIS VASCONCELOS

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.