Lauantai 10.12.2016Jutta

Vettel heti kuin kotonaan uudessa Ferrarissa

Sebastian Vettel teki mitä tallipäällikkö toivoi. Lehtikuva/ Jose Jordan
Sebastian Vettel teki mitä tallipäällikkö toivoi. Lehtikuva/ Jose Jordan

Sebastian Vettel teki taas, mitä tallipäällikkö Maurizio Arrivabene toivoi: Uusi Ferrari aloitti talvitestit viime vuoden tavoin tuloslistan kärjessä.

Vettel oli vajaan puoli sekuntia nopeampi kuin maailmanmestari Lewis Hamilton Mercedeksellä. Britti ja saksalaistiimi tyrmäsivät sitten kaikki muut uuden Hopeanuolen luotettavuudella.

Hamilton ajoi saman tien 2,5 kisapituutta – 156 kierrosta – kun Vettel sai mittariin vertailussa vajaan puolet siitä.

– Heillä näytti olevan kohtuullisen hyvä päivä. Me emme tehneet niin paljon kierroksia. Siihen on useampi syy, mutta voimme silti olla tyytyväisiä. Meillä on paljon töitä edessä, mutta ensimmäinen vaikutelma uudesta autosta on hyvin positiivinen, Vettel aprikoi.

Nopein aika testeissä ei merkitse nelinkertaiselle mestarille sen suurempia.

– Paljon tärkeämpää olisi olla nopein kuukauden kuluttua, kun sarja alkaa. On tietysti parempi olla kärjessä kuin viimeinen, mutta ei se tässä vaiheessa merkitse sen enempää, Vettel tunnusti.

Tämä on ensimmäinen Ferrari, jonka suunnitteluun Vettel pystyi vaikuttamaan. Kuinka paljon se on nyt enemmän sinun autosi?

– Kaiken kaikkiaan tuntuu, että olemme tehneet askeleen eteenpäin. Vuosi sitten autoa pystyttiin kehittämään todella paljon. Nyt tapahtui vähemmän muutoksia tiimin rakenteessa, ja se oli hyväksi varmistaessamme, että pystyimme poistamaan viime vuoden autossa ilmenneet heikkoudet, Vettel totesi.

Uuden Ferrarin merkittävä muutos on siirtyminen työntötankojousitukseen.

Vettel kiittelikin, että jousitus tuntuu nyt hänestä sellaiselta, mihin hän tottui Red Bullilla.

Entä pystyykö Kimi Räikkönen haastamaan tällä autolla Vettelin paremmin kuin mihin kykeni vuotta aiemmin?

– Kyllä Kimi onnistui mielestäni siinä aika hyvin viime vuonnakin. Hän oli vain hieman epäonnekas kauden ensimmäisissä kisoissa. Se on näitä juttuja, että vain numerot muistetaan, kun katsotaan menneitä. Kimi oli kohtuullisen lähellä viime kaudella, ja varmasti tästä tulee taas tiukkaa meidän välillämme, Vettel tuumaili.

Ferrarilla on paineet järjestää viime kausia värikkäämpi mestaruustaisto.

– Kun tulee toiseksi valmistajien sarjassa, haluaa aina ottaa sen seuraavan askeleen ylöspäin. Haluan parantaa, enkä toivo sitä vain fanien vuoksi, vaan itseni ja koko tiimin puolesta. Haluamme taistella loppuun asti, ja uskon, että omaamme kohtuullisen hyvät mahdollisuudet siihen. Jos siihen pystymme, se on hienoa kaikille – paitsi Mercedekselle, Vettel määritteli.

Hamilton huokui musta Mercedes-pipo päässään valtaisaa itseluottamusta, kun uusi auto toimi koko päivän ilman sen suurempia pulmia.

– Avainasia tässä vaiheessa on kerätä maileja uudelle autolle. Tuntui todella hyvältä päästä taas ajamaan. Uusi auto tuntuu samalta kuin aiempikin. Sain heti kotoisen tunteen, mikä on aina eduksi. Saimme tehdyksi vahvat pohjatyöt, ja teimme fantastisen startin tälle vuodelle. Ongelmia ei ollut. Peukut pystyyn, että testit jatkuvat tähän tapaan, Hamilton myhäili.

Tiistaina ajovuorossa on Nico Rosberg.

– Joka talvi on varauduttava tiukkaan taistoon. Siten lähestyn nytkin kautta. Toivon, että Ferrarit ovat lähellä minua ja Nicoa tänä vuonna, sillä se olisi jännittävää niin faneille kuin itsellenikin”, Hamilton tuumaili.

Turun Sanomat, Montmelo

HEIKKI KULTA

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.